بخشی از مقاله

چکیده

مدیریت کارامد زنجیره تامین - SCM - به یک شیوه ارزشمند و بالقوه برای تامین مزیت رقابتی و بهبود عملکرد سازمانی بدل شده است زیرا رقابت دیگر بین سازمان ها وجود ندارد بلکه رقابت میان زتجیره های عرضه است. این تحقیق به بررسی مفهومی و توسعه پنج بعد عملیات SCM - مشارکت عرضه کننده راهبردی، ارتباط مشتری، سطح تبادل اطلاعات، کیفیت تبادل اطلاعات و تاخیر - پرداخته و رابطه بین عملیات SCM، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی را مورد آزمون قرار می دهد.

داده های مورد مطالعه از 196 سازمان گرفته شده و روابط پیشنهادی در چارچوب با استفاده از مدل سازی معادله ساختاری تست شدند. نتایج نشان داد که سطوح بالاتر عملیات SCM می تواند منجر به افزایش مزیت رقابتی و بهبود عملکرد سازمانی شود. هم چنین، مزیت رقابتی می تواند اثر مستقیم و مثبتی بر روی عملکرد سازمانی داشته باشد.

-1 مقدمه

زمانی که رقابت در دهه 1990 تشدید شده و بازار ها جهانی شدند، چالش های مربوط به دست یابی به محصول و خدمات در مکان و زمان مناسب و با کم ترین قیمت نیز تشدید گردیدند. سازمان ها فهمیدند که بهبود کارایی های درون سازمانی تنها کافی نیست بلکه کل زنجیره تامین آن ها نیز باید رقابتی شود. درک و اجرای مدیریت زنجیره تامین SCM، به یک پیش نیاز ضروری برای حفظ قدرت و مزایای رقابتی در مسابقه جخانی و بهبود سود آوری تبدیل شده است. 

شورای مدیریت لجستیک - 5 - - CLM - ، SCM را به صورت یک هماهنگی راهبردی و سیستمی از عملیات کسب و کار سنتی و تاکتیک های موجود در این عملیات کسب و کار درون یک سازمان خاص و یا در گسب و کار های مختلف درون زنجیره تامین به منظور بهبود عملکرد بلند مدت تک تک سازمان ها و به طور کلی زنجیره تامین تعریف می کند.

SCM برای تشخیص صریح ماهیت راهبردی هماهنگی بین شرکای تجاری و توضیح هدف دو گانه :SCM بهبود عملکرد سازمان فردی و بهبود عملکرد کل زنجیره تامین، تعریف شده است. هدف SCM، تلفیق جریان های اطلاعات و ماده در زنجیره تامین به عنوان یک سلاح رقابتی موثر - 6-1 - است.

مفهوم SCM توجه زیادی را از طریق دانشگاهیان، مشاوران و مدیران کسب و کار به خود جلب کرده اند -6-4 - . - 8 بسیاری از سازمان ها به این نتیجه رسیده اند که SCM، کلید ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای محصولات و خدمات آن ها در یک بازار به شدت شلوغ و آشفته است 

مفهوم SCM از دیدگاه های مختلفی در مطالعات متعدد - 7 - نظیر مدیریت خرید و عرضه، لجستیک و حمل و نقل، مدیریت عملیات، بازاریابی، نظریه سازمانی مورد توجه قرار گرفته است. تئوری های مختلف اطلاعاتی را در مورد ابعاد خاص و یا چشم انداز های SCM نظیر سازمان صنعتی و تحلیل هزینه تراکنش مربوطه ، نظریه وابستگی منابع و مبتنی بر منابع ، مزیت رقابتی و دیدگاه اجتماعی-سیاسی - 14 - ارایه کرده اند.

با این حال، علی رغم توجه زیاد معطوف شده به SCM، منابع و مطالعات قادر به ارایه اطلاعات زیادی برای کمک به عملیات SCM نبوده اند 

این به منشا بین رشته ای SCM، ابهامات مفهومی و ماهیت تکاملی مفهوم SCM بر می گردد. در منابع، یک تعریف کاملا پذیرفته شده از SCM وجود ندارد

 مفهوم SCM از دو مسیر مجزا حاصل شده است: مدیریت خرید و عرضه و مدیریت حمل و نقل و لجستیک .

بر اساس دیدگاه مدیریت خرید و عرضه، SCM با تلفیق و یکپارچگی پایگاه عرضه که بر گرفته از عملیات مواد و خرید سنتی است مترادف می باشد .

از دیدگاه مدیریت لجستیک و حمل و نقل، SCM با سیستم های لجستیک یکپارچه مترادف بوده و از این روی بر کاهش موجودی درون و در بین سازمان های موجود در زنجیره تامین تاکید دارد . - 22-19-8 - در نهایت این دو دیدگاه به یک SCM یکپارچه تلفیق شده اند که همه فعالیت های موجود در راستای کل زنجیره تامین را شامل می شوند.

ماهیت تکاملی و تدریجی و پیچیدگی SCM در تحقیقات SCM نیز منعکس شده است. بسیاری از تحقیقات فعلی نظری وتجربی در زمینه SCM تنها بر طرف پایین دست یا بالا دست زنجیره تامین یا ابعاد/ چشم انداز های خاص SCM تاکید دارند - . - 23 - موضوعاتی نظیر انتخاب عرضه کننده، مشارکت عرضه کننده و عملکرد تولید کننده - 25-24 - بر اتحاد و پیوستگی عرضه کننده در سازمان - 26 - ، عوامل موفقیت در اتحاد عرضه کننده راهبردی - 28-27 - ، جهت گیری مدیریت عرضه کننده و عملکرد خریدار/عرضه کننده - 29 - ، نقش روابط با عرضه کننده در بهبود پاسخ گویی عرضه کننده - 30 - و گذشته و آینده رابطه خریدار-عرضع کننده - 31 - در طرف عرضه مورد بررسی قرار گرفته اند.

مطالعاتی نظیر مطالعه کلارک ولی - 32 - و الواردو و کاتزب - 19 - ، بر ارتباطات پایین دست بین تولید کننده و خرده فروش تاکید دارند.

مطالعات اخیر، هر دو طرف بالا دست و پایین دست زنجیره تامین را به طور هم زمان در نظر گرفته اند. تان و همکاران - 16 - به بررسی روابط بین عملیات مدیریت عرضه کننده، عملیاتارتباط با مشتری و عملکرد سازمانی پرداختند.

فرولیخ و وسبروک - 33 - به بررسی اثرات یکپارچگی و ادغام عرضه کننده/مشتری بر عملکرد سازمانی پرداختند تن و همکاران - 4 - ، عملیات ارزیابی عرضه کننده و SCM را مطالعه کرده و ساختار ها را به عملگرد شرکتی نسبت دادند،

مین و منتزر - 34 - ابزاری را برای اندازه گیری جهت زنجیره تامین و SCM در سطوح مفهومی توسعه دادند. کیگلونی و همکاران 15، مجموعه ای از روش های زنجیره تامین و ابزار ها را برای بررسی راهبرد های SCM توسعه دادند. مطالعات موردی گسترده درمورد اجرای SCM توسط عرضه کنندگان خدمات فناوری اطلاعاتی - نظیر SAP, Peoplesoft, i2 و - JDEdwards و شرکت های تحقیقانی - نظیر فورستر ریسرچ وAMR ریسرچ انجام شده است و بسیاری از تاریخچه های موردی از پیاده سازی موفق SCM در منابع گزارش شده اند.

به طور کلی، این مطالعات،معرف و نماینده ای از تلاش های انجام شده برای بررسی ابعاد متنوع ولی جالب عملیات SCM می باشند. با این حال، نبود یک چارچوب یکپارچه، استفاده از همه فعالیت ها در طرف بالا دست و پایین دست زنجیره تامین و ارتباط این فعالیت ها به مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی از اهمیت پیاده سازی نتایج قبلی بر روی SCM کاسته است.

بنا بر این، هدف این مطالعه، آزمایش تجربی یک چارچوب برای شناسایی روابط بین عملیات SCM، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی است. عملیات SCM به صورت مجموعه ای از فعالیت های سازمانی برای ارتقای مدیریت کارامد زنجیره تامین آن تعریف می شوند. عملیات SCM یک مفهوم چند بعدی می باشند از جمله طرف های پایین دست و بالا دست زنجیره تامین. شاخص های عملیاتی برای ساختار ها با استفاده از داده های جمع اوری شده از پاسخ گویان به پرسش نامه نظرسنجی توسعه یافته و از نظر تجربی تست می شوند. مدل سازی معادله ساختاری برای تست روابط فرضی استفاده می شود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید