بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر قابلیت مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی اداره کل بیمه سلامت استان گیلان می باشد. در راستای نیل به این هدف رابطه بین قابلیت مدیریت دانش - انتقال دانش و محافظت از دانش - و عملکرد سازمانی - عملکرد مالی و عملکرد غیر مالی - ، به وسیله مدل معادلات ساختاری - - SEM سنجیده شده است.پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی محسوب می شود. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد.

جامعه آماری این پژوهش، کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان گیلان به تعداد 204 نفر می باشند. حداقل حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول کوکران 133 نفر تخمین زده شد،که برای اطمینان بیشتر 160 پرسشنامه بین کارکنان توزیع گردید و تعداد 145 پرسشنامه برگشت داده شده مورد تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از نرم افزار SPSS و در بخش آمار استنباطی جهت آزمون فرضیه ها از نرم افزار AMOS استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد ابعاد قابلیت مدیریت دانش - انتقال دانش و محافظت از دانش - ، تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد مالی و غیر مالی اداره کل بیمه سلامت استان گیلان دارد.

واژه های کلیدی : قابلیت مدیریت دانش، عملکرد سازمانی، بیمه سلامت

مقدمه

عملکرد سازمانی مفهومیچند بُعدی است. بر این اساس، بین دو شاخص عملکرد سازمانی تمایز قائل می شویم: عملکرد غیرمالی - مثل بهره وری و کیفیت - و عملکرد مالی - مثل بازده به سرمایه و بازده ی سهامدار عملکرد سازمانی عبارتست از توانایی به دست آوردن و پردازش صحیح منابع انسانی، مالی و فیزیکی برای رسیدن به اهداف سازمان عملکرد سازمانی را باید به عنوان برآیند اجرای اهداف استراتژیک سازمان در نظر گرفت. در واقع عملکرد سازمانی، برآیند و نتایج یک سازمان می باشد، به طوری که در برابر اهداف، مقاصد و خط مشی های سازمان، اندازه گیری می شود.

 با توجه به اهمیت خط مشی در عملکرد سازمان، اداره کل بیمه سلامت استان گیلان برای دست یابی به حداکثر میزان رضایت مندی بیمه شدگان و سرلوحه قراردادن خرید راهبردی خدمات سلامت، اهداف کلان خود را در نظر گرفته است که عبارتند از : -1 تکمیل پوشش بیمه سلامت، - 2 توسعه و گسترش کمی و کیفی خدمات بیمه سلامت، -3 افزایش سهم بیمه از مدیریت منابع بخش سلامت، - 4 کاهش سهم مردم از هزینه های سلامت و -5 افزایش بهره وری - منبع: خط مشی کیفیت سازمان بیمه سلامت ایران - . اندازه گیری عملکرد سازمانی بدون در نظر گرفتن اهداف سازمانی غیر ممکن است - ظهوریان، . - 2012 برای تحقق این اهداف و برآیند مطلوب عملکرد سازمانی، توجه به قابلیت های مدیریت دانش در سازمان بسیار حائز اهمیت می باشد.

ماهیت عملکرد سازمان، چند وجهی است و اندازه گیری عملکرد به احتمال زیاد حتی در آینده همان طور که انتظارات ذینفعان در مورد مسئولیت های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی شرکت تغییر می کند، پیچیده تر می شود  تأثیر قابلیت مدیریت دانش بر مزیت رقابتی سازمانی، دیدگاه مبتنی بر منابع سازمان است که مزایای رقابتی سازمان ها را به منابع و قابلیت ها پیوند می دهد. دانش مهم ترین منبع می باشد و پایگاه های دانش ناهمگن در سراسر سازمان ، از عوامل اصلی تفاوت عملکرد هستند بسیاری از تحقیقات نشان می دهند که مدیریت دانش می تواند اطلاعات مشتری و موفقیت آمیز بودن نوآوری و تفاوت در عملکرد سازمانی را افزایش دهد.

 قابلیت مدیریت دانش شامل زیرساخت های دانش و فرآیندهای دانش است. زیرساخت های دانش شامل تکنولوژی، ساختار و فرهنگ است، در حالی که فرآیندهای دانش شامل قابلیت های سازمانی کسب دانش، تبدیل، کاربرد و حفاظت از دانش است. به طور همزمان، به منظور اهرم مؤثر زیرساخت دانش، بسیار مهم و ضروری است که به فرآیندهای مدیریت دانش تکیه کرد که این تکیه کردن به ما امکان ذخیره کردن، تبدیل و انتقال دانش را می دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید