بخشی از مقاله

چکیده

امروزه سازمانها و شرکتها به دانش تولید شده و موجود در سازمان به عنوان یک سرمایه اصلی نگریسته و سعی در جمع آوری و نگهداشت این دانش دارند. خصوصاً با گسترش جغرافیایی سازمانها و استفاده از شبکههای رایانهای و پایگاه دادههای توزیع شده نقش مدیریت دانش کلیدیتر گشته است. در این راستا سیستمهای حافظه سازمانی به عنوان یک سیستم رایانه ای فعال جهت سازماندهی انواع دانش موجود در سازمان از طریق جمعآوری، نگهداری و توزیع مجددِ فعالانه و آگاهانهی آن بین افراد مناسب و در زمان مناسب مطرح شدهاند.

از سویی دیگر، مدیران نیز همواره به دنبال کارکنانی هستند که متناسب با شرای کار بوده و با حداکثر بهرهوری عمل کنند. در واقع یکی از مهمترین مسائل پیش رو در اداره سازمانها، تعاملات کارکنان با وظایف، مسئولیتها و شرای کاریشان است و بر این اساس است که توانمندسازی نقشی بیبدیل در سازمانها ایفا میکند. این پژوهش با بررسی جامعه آماری کارکنان اداره کل دادگستری استان گیلان تلاش دارد تا با رویکردی کاربردی ضمن بررسی رابطه حافظه سازمانی و توانمندسازی کارکنان، راهکارهای لازم برای دستیابی توانمند نمودن کارکنان ارائه دهد. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که بین حافظه سازمانی و توانمندسازی رابطه معناداری وجود دارد.

مقدمه

مدیریت دانش5 سازمانی، یکی از مهمترین عوامل موفقیت شرکتها در شرای رقابتی و عصر اطلاعات است. اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمانها، دانش موجود خود را اندازهگیری میکنند و به منزلهی سرمایه فکری سازمان و نیز به عنوان شاخصی برای درجه بندی شرکتها در گزارشهای خود منعکس میسازند. این موس سات، ا ستقرار مدیریت دا نش در سازمان را به ع نوان بخ شی از ا ستراتژی سازمان، ضروری میدانند . - Weinberger and Frank, 2001 - بر این اساس، سازمانها در طی ان جام فعال یت های خود به ت جارب و دان شی د ست پ یدا میکن ند که ب سیار ارز شمند بوده و میتوا ند در آی نده آن ها را ج هت ان جام هر چه به تر فرآی ندهای سازمانی یاری نما ید.

ا ین دا نش  که ا صطلاحاً دا نش  سازمانی نام یده می شود    شامل تجرب یات نا شی از ان جام  پروژه های مخت لف، مو فق و  ناموفق، رو برو  شدن    با م شکلات و موقعیتهای جدید حرفهای و یا ابتکارات انجام شده در جهت تسریع یک روند کاری است. دانش سازمانی سرمایهی بسیار ارزشمندی برای یک سازمان محسوب می گردد که نیازمند مدیریت است. در این راستا به کارگیری یک سیستم اطلاعاتی منفعل کافی نبوده و نیاز به یک سیستم پویا احساس میشود. چنین سیستمی که یک سیستم حافظه سازمانی6 نامیده میشود وظیفه گردآوری دانش سازمانی و توزیع مجدد و فعالانه آن بین کارکنان و عوامل یک سازمان را بر عهده دارد . - Ackerman and Halverson, 2000 - حافظه سازمانی استعارهای از حافظه انسانی است.

هر چند حافظه سازمانی کاملاً از مدلهای مغزی انسان تبعیت نمیکند، با توجه به استعاره، به سادگی معلوم میشود که سازمانها دارای قدرت یادآوری هستند . - Guerrero and Pino, 2001 - همانگونه که حافظه افراد آنان را در تصمیمات آتی و جلوگیری از تکرار اشتباهات پیشین یاری می رساند و امکان یادگیری مستمر و استفاده از دانش گذشته را فراهم می آورد، حافظه سازمانی نیز کاربردهایی مشابه برای سازمان دارد - کامهخوش و اسماعیلی، . - 1392 حافظه سازمانی، تنها وسیله و ابزار جمع آوری و نگهداری دانش نیست بلکه وسیلهای برای به اشتراک گذاشتن دانش نیز محسوب میشود.

سیستمهای حافظه سازمانی به ع نوان سی ستمی ف عال ج هت ساماندهی مدیریت دا نش کل یدی ا نواع دا نش موجود در سازمان از طریق جمعآوری، نگهداری و توزیع مجدد فعالانه و آگاهانه آن بین ا فراد منا سب و در ز مان منا سب م طرح شدها ند. به ا ین ترت یب حاف ظه های سازمانی در خدمت یادگیری سازمانی قرار گرف ته و وظی فه انت قال دان شی که در گذشته کسب شده به فعالیتهای جاری را برعهده دارند - ابراهیمی، . - 1383

ای جاد و به بود حاف ظه سازمانی، ی کی از شیوه های مدیریت م نابع ف کری ا ست. سازمان ها باید راجع به تلاش های گذشته و شرای محیطی خود دانشی را در حافظه نگهداری کنند. وقتی سازمان مطلبی را میآموزد، از آن پس باید نتیجه آن مطلب در دسترس باشد. ثبت و ضب مطالب به صورت مکتوب تنها یک فرم از حافظه سازمانی ا ست. آ شکارترین م حل در ا ین زمی نه گنجی نه های اطلا عاتی هم چون کتاب چه شرکت، پای گاه های داده، سی ستم های نگ هداری فا یل ها و ح تی دا ستان ها و حکا یت ها ن یز میشود. علاوه بر این، افراد نیز یکی دیگر از محلهای اصلی نگهداری و حفظ دانش سازمانی هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید