بخشی از مقاله

تاخیر شدید یا نداشتن مهارت های ارتباطی به طوری که کودکان مبتلا در معاشرت ،ارتباطات،بازی و روابط پیچیده نقایص شدید نشان میدهندمیزان شیوع آن هشت در ده هزار کودک و شروع آن پیش از سه سالگی است اوتیسم یک طرح دفاعی است و هر چیزی را مهاجم تصور میکند در این گونه از اختلال طیف اوتیسم والدین کودک از بابت عدم برقراری ارتباط و حتی نزدیک شدن به کودک خود نگران هستند و اهمیت درمان در سالهای اول زندگی ضروری به نظر میرسدبرای این منظور محققان و متخصصان روش های گوناگونی را آزموده اند تا حساسیت این کودکان - بیس حسی - را بهبود بخشند روش هایی نظیر استفاده از تشک و غلتیدن کودک بر روی آن استفاده از دستگاه فشرده ساز استفاده از کیسه خواب و ماساز. در کل در صورتی که یک فشار یا لمس بتواند کودکان اوتیسمی را به ارامش حتی برای چند دقیقه برساند ما به آن میگوییم :انچه سیستم عصبی مرکزی به ان نیاز داردکه این رویه در ماساژ درمانی با توجه به فواید و عملکرد آن قوت بیشتری میگیردو به همین خاط محققان و متخصصان پزشکس هنوز به طور جدی در مورد نقش ماساژ دروانی برای کمک به افراد مبتلا به اوتیسم تاکید میکنندو برخی از آنها برنامه ریزی برای مطالعات کنترل شده و دقیقتر را شروع کرده اند. لذا با توجه به موارد فوق پژوهش اخیر با هدف بررسی اثر بخشی ماساژ بر بهبود علایم بیش حسی در کودکان اختلال طیف اوتیسم انجام شده است.

-2 روش شناسی پژوهش حاضر از نظر هدف نوعی تحقیق کاربردی و از نظر روش، گردآوری داده ها،تک ازمونی با پیگیری است .

درمان بیش حسی به عنوان متغیر مستقل و علایم اوتیسم به عنوان متغیر وابسته بودند. جامعه پژوهش کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شهر تهران در سال 96 که از طرف خود و خانواده هایشان حاضر به همکاری در طرح شده بودند میباشد. نمونه مد نظر شامل 4 کودک دختر مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود که به طور غیرتصادفی از نوع هدفمند افرادی که مشکل بیش حسی داشتند انتخاب شدند. ابزارو شیوه ی اجرا: مقیاس گارز - چک لیستی که به تشخیص افراد اوتیسم کمک میکند.این مقیاس توسط گیلیام در 1994 هنجاریابی شد. مشاهدات عینی - پیگیری - درمان با ماساژ توسط پژوهنده در طی 6 جلسه ماساژ به فاصله یک هفته صورت گرفت.

-3 نتایج یا یافته ها
 
دومین همایش ملی کارربد علوم ورزشی رد سالمت همانطورکه در نمودار مشاهده میگردد، کم شدن بیش حسی هر چهار آزمودنی در مراحل درمان و پیگیری در مقایسه با مرحله خط پایه با شیب ملایمی با کاهش همراه بوده است و ثبات تغییر در مرحله پیگیری حفظ شده است.
-4 بحث و نتیجه گیری مدتهاست که از ماساژ درمانی برای بهبود برخی رفتار های اختلال طیف اوتیسم استفاده میشود و تاثیر خوبی نیز داشته

است چراکه هرفشار یا لمسی - نظیر ماساز-استفاده از تشک – ستکاه فشرده ساز - که بتواند کودک اوتیسمی را به آرامش حتی برای چند دقیقه برساند ما به آن میگوییم هر انچه سیستم عصبی مرکزی به آن احتیاج دادرو محققان همچنان اعتقاد دارند که این روند در ماساژ درمانی بسیار مطلوب تر خواهد بود و به طور جدی در این خصوص تاکید میکنند و شواهد بینظیری در این خصوص وجود دارد.

-5 نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ماساژ درمانی در کاهش علائم بیش حسی کودکان طیف اوتیسم مؤثر بوده است، همچنین اُفتی که در مرحله پیگیری در مقایسه با مرحله درمان مشاهده میشود نشاندهنده این است که باید تعداد جلسات درمانی را افزایش داد تا رژیم حسی کودک کامل شود و به نتیجه مطلوب رسید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید