بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

اختلال اوتیستیک با نقایص کیفی در تعاملات اجتماعی و مهارتهای ارتباطی و محدود شدن الگوهای رفتاری مشخص می شود.

این اختلال دارای انواع زير مي باشد.

   1 ـ اختلال اوتیستیک

  2 ـ اختلال رت (Rett)

  3 ـ اختلال انسجام نیافته کودکی(childhood disintegrative dis)

   4ـ اختلال آسپرگر

  5 ـ اختلال نافذ رشد طبقه بندی نشده می باشد.

اسلاید 2 :

اصلی ترین کرایتریاهای تشخیصی اوتیسم عبارت است از نقایص تکاملی زبان و مشکل در استفاده از زبان در برقراری ارتباط. در برخورد اول، معمولاً بیماران هیچ علامت فیزیکی ندارند.

کودکان اوتیستیک به افراد مهم زندگیشان توجه خاصی نمی کنند و در بر قراری ارتباط چشمی و ابراز وابستگی به اعضای خانواده مشکل دارند و قادر به تعامل با همسالان خود نمی باشند.

این کودکان از نظر شناختی قادر به درک انگیزه ها یا مقاصد دیگران نیستند ؛ بنابر این نمی توانند همدلی(empathy) ایجاد نمایند.

اسلاید 3 :

vمشکلات رفتاری شایع در این افراد عبارتند از: هیپرکینزی(پرتحرکی)، هیپوکینزی (کم تحرکی)، عصبانیت ، کوبیدن سر ،   گازگرفتن  ، خراشیدن، کشیدن موی سر و مقاومت در برابر تغییر دادن موارد روتین.

vتوانایی های خارق العاده ی شناختی یا دیداری-حرکتی در بخش کوچکی از این بیماران ممکن است رخ دهد. (Idiotoroutistic savants)

vدر بیشتر اطفال مبتلا،علایم به طور تدریجی بروز می کنند ،در حالی که در حدود 30 درصد موارد، شروعی برگشت کننده دارند،یعنی کودک ارتباط طبیعی دارد و حتی سخن گفتن را اغاز کرده است اما سپس به تدریج از گفتن کلمات خودداری کرده و گوشه گیر می شود.

v

اسلاید 4 :

vعلی رغم اینکه به نظر می رسد این کودکان در ابتدا طبیعی هستند پس از مواجه با عامل خارجی دچار اشکال می شوند.

vاختلالات طیف اوتیسم  (ASDS)شیوع تقریبی 1 در هر 150 کودک دارد. پسرها 4 برابر بیشتر از دختران درگیر می شوند . در 15 تا 70 درصد از کودکان با اختلالات طیف اوتیسم، عقب افتادگی ذهنی و تکاملی نیز تشخیص داده می شود.

vبهترین شواهد ، از جمله بررسی گذشته نگر فیلم های تولد سال های قبل کودکان و بررسی های نوروپاتولوژیک نشان می دهند که این بیماری زمینه ژنتیکی دارد و حتی در موارد ذکر شده  این سیر پیشرونده نیز بطور ژنتیکی مشخص شده است .

v

اسلاید 5 :

vصرف نظر از اهمیت بالینی آن در مشاوره های ژنتیک، مشخص شدن میزان بروز نشانه های بیماری در خواهران و برادران نقش محوری در روشن سازی مکانیسم وراثت شرایط تحت تاثیر ژنتیک دارد.

vبر آورد های کلی خطر بروز نشانه های بیماری، قبلاً  مشخص کرده بودند که خطر نسبی بروز نشانه های بیماری در فرزندان دیگر خانواده هایی که فرزند مبتلا به اوتیسم دارند 22 برابر است ، اما تحقیقات اخیر بیان میدارد که تنوعی در مکانیسم های ژنتیکی که باعث ایجاد سندرم اوتیستیک می شود وجود دارد(9) و هر کدام الگوی توارث بین نسلی خود را دارند و اینکه نشانه شناسی اوتیسم، توزیع پهن و پیوسته ای چه در جمعیت عمومی و چه در بین موارد مشخص شده اوتیسم دارد

اسلاید 6 :

vدر مطالعه constantino و همکاران 2920 کودک از 1235 خانواده دارای فرزند مبتلا به اوتیسم مورد بررسی قرار گرفتند 10.9% خانواده ها پس از اولین فرزند مبتلا  به اوتيسم داراي فرزند مبتلاي دیگری شده بودند . در جمعیت کلی کودکان دارای خواهر یا برادر مبتلا ، میزان شیوع 8.2 درصد گزارش شده است.

اسلاید 7 :

vدر کشور ما تا کنون گزارشی از میزان شیوع اوتیسم در فرزندان دیگر منتشرنشده است. با توجه به این موارد ، و همانطور که قبلاً ذکر شد، تنوع مکانیسم های وراثت و احتمالاً تفاوت های قومی در این زمینه نیاز به بررسی میزان شیوع اوتیسم در فرزندان دیگر خانواده وجود دارد. این مطالعه با هدف تعیین میانگین نمره پاسخ دهی اجتماعی در فرزندان دیگر خانواده های دارای فرزند مبتلا به اوتیسم انجام گرفت. نتایج این بررسی می تواند علاوه بر استفاده در مشاوره های ژنتیک، در مطالعات نحوه وراثت اوتیسم مورد استفاده قرار گیرد.

اسلاید 8 :

vاين مطالعه يك مطالعه توصيفي تحليلي است كه در سال 1391 در مراكز اوتيسم اصفهان به انجام رسيد. جامعه آماري مورد مطالعه شامل فرزندان خانواده هاي داراي كودك مبتلا به اوتيسم است كه حداقل يک خواهر يا برادر مبتلا  به اوتيسم داشته و والدين براي بررسي كودك رضايت داشته و همکاری نمایند.

 

اسلاید 9 :

vابزار مورد استفاده ، پرسشنامه معیار پاسخ دهی اجتماعی است که پرسشنامه ای مشتمل بر 65 سوال درباره مشاهدات والدین یا معلم از رفتار کودک است.

vنمره این پرسشنامه از صفر تا 100 (درصد) گزارش می شود.

vاعتبار این مقیاس در مقایسه با ADI-R مقایسه شده است و ضریب ارتباط (r) از 79-60 درصد گزارش شده است.

vپایایی این پرسشنامه نیز بین 91-75 درصد گزارش شده است (14).

vاین مقیاس 65 موردی با توجه خاص بر مشاهده کودکان در محتوای اجتماعی طبیعی تکمیل شده و بطور کمی شدت تکانه ها و علائم اوتیستیک را ارزیابی می کند و بخوبی این اختلال را از دیگر اختلالات روانپزشکی مشخص می کند. در این پرسشنامه نمره بالاتر از 75% (صدک 8/98) نشان دهنده سطح اختلال ابتلا به اوتیسم اجتماعی است که ازنظر بالینی قابل توجه است.

v 

اسلاید 10 :

vپس از انجام هماهنگي هاي لازم، از والدين دارای فرزند مبتلا به اوتیسم دعوت شد و ضمن توضيح كامل اهداف طرح ازآنها رضايت نامه جهت شركت در مطالعه گرفته شد.

vنسخه ترجمه شده پرسشنامه SRS (معیار پاسخ دهی اجتماعی)، پس از توجیه و توضیح کامل نحوه تکمیل پرسشنامه در اختيار آنان قرار داده شد و سپس از آنان درخواست شد با در نظر گرفتن رفتارهای دیگر فرزندان غیر بیمار خود، نسبت به تکمیل پرسشنامه برای هر کدام از آنها (بجز فرزند بیمار) اقدام نمایند و پس از یک هفته پرسشنامه های تکمیل شده را به محقق عودت نمایند.

vدر پاره اي از موارد براي جلب رضايت و همكاري برادر يا خواهر بيمار  از شكلات هاي گران قيمت استفاده گرديد.

vدر يك سري از موارد در مورد بچه هاي **** با توجيه مربي توانسيتيم از آنها رضايت نامه و پرسشنامه بگيريم

vهمچنین از والدین خواسته شد كه نوع جنسيت فرزند مورد نظر را در پرسشنامه مربوطه مشخص كنند .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید