بخشی از مقاله

چکیده
هدف از انجام این پژوهش چگونگی اثر گذاری مدارس هوشمند بر یادهی ویادگیری در مدارس تجهیز شده به تجهیزات الکترونیکی می باشد. جامعه آماری در این تحقیق20 مدرسه ازمدارس ابتدایی شهرستان بجنورد می باشد. به همین منظور پرسشنامه ای حاوی سوالات باز پاسخ از 30 نمونه آماری گردآوری و تجزیه و تحلیل شده، و پایایی کل پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار /924 بدست آمد.

تحقیق انجام شده بر ما روشن میکند که رابطه مستقیمی میان هوشمند سازی ومیزان یادگیری در دانش آموزان ابتدایی وجود دارد.هرقدر افرادی که از این ابزار های هوشمند سازی در مدارس استفاده میکند توانا تر گردد میزان یادگیری نیز افزایش پیدا میکند در فرایند یاددهی یادگیری که از مباحث مهم واساسی در آموزش است نیز ستفاده از ابزار های نوین آموزشی از ارزش واهمیت والایی برخوردار است .آموزش الکترونیک که یکی از راه های دست یابی به مدارسی با بار علمی بهتر وپر بار تر است.

مقدمه
امروزه مهمترین دغدغه ی نظام آموزشی وپرورشی یک کشور، ایجاد بستری مناسب جهت رشد و تعالی سرمایه های فکری در جامعه اطلاعاتی و دانایی محور می باشد. برای آنکه همه ی گروهای اجتماعی قادر باشند بطور مؤثر درچنین جامعه ای مشارکت داشته باشند، باید یادگیری پیوسته، خلاقیت،نوآوری و نیز مشارکت فعال و سازنده ی اجتماعی را بیاموزند. تحقق این امر مستلزم تعریف مجدد و نوینی از نقش و کارکرد مدارس به عنوان اصلی ترین نهادهای آموزشی در جامعه می باشد. امروزه نظام آموزشی کشور به مدرسه ای نیاز دارد که با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات - فاوا - ، امکان یادگیری پیوسته را فراهم نموده و فرصت های نوینی را در اختیار افراد برای تجربه ی زندگی در جامعه اطلاعاتی قرار دهد، به گونه ای که این فناوری نه به عنوان ابزار، بلکه در غالب زیرساخت توانمندساز برای تعلیم و آموزش حرفه ای محسوب می شود .

واژه ی مدارس هوشمند چندی است در ادبیات آموزش و پرورش ما وارد شده است و فعالیت های ارزشمندی نیز ولو بصورت پراکنده در این حوزه انجام شده است. وزارت آموزش و پرورش با الهام از آموزه های دینی و مقتضیات زمانی و به منظور تحقق اهداف سند چشم انداز ایران در سال 1404 و دستیابی به اهداف عالیه نظام تعلیم و تربیت و گسترش عدالت آموزشی، اقدام به تعریف ساختار، جایگاه، ساماندهی، شرایط و ضوابط توسعه ی مدارس هوشمند بر اساس معیارهای علمی، بین المللی و شرایط بومی در سطح کشور نموده است. از این رو برای نیل به این هدف، نیاز به همتی مضاعف داشته که از جمله عوامل اصلی آن می توان به تغییر نگرش در شیوه ی آموزش و مدیریت مراکز آموزشی و پرورشی و نیز تأمین زیر ساخت مورد نیاز اشاره نمود

بکارگیری گسترده ی فاوا در فرایند آموزش و پرورش، همزمان با تحول در رویکردهای آموزشی در جهان، زمینه ی شکل گیری مدارس هوشمند را فراهم آورده است. این مدارس از جمله نیازمندی های کلیدی جوامع دانش بنیان می باشند و رویکردهای توسعه ی مهارت های دانشی و کارآفرینی دانش آموزان را دنبال می نمایند. در این مدارس، فرایندهای یاددهی - یادگیری تقویت شده و محیط تعاملی یکپارچه برای ارتقای مهارت های کلیدی دانش آموزان با تکیه بر فعالیت های گروهی، در عصر دانایی محور فراهم می شود

پرسش اصلی تحقیق - مسأله تحقیق - :

آیا هوشمند سازی مدارس باعث افزایش کیفیت و تغییر در شیوه آموزش شده است ؟

فرضیات تحقیق
-1  بین هوشمند سازی مدارس و یاددهی معلمان رابطه معناداری وجود دارد.

-2  بین هوشمند سازی مدارس و یادگیری دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.

اهداف تحقیق
-    فراهم نمودن محیط یاددهی - یادگیری و استمرار آن در داخل و خارج از مدرسه.

-    ترویج یادگیری تجربی، پژوهش محوری و دانش آموز محوری در فرایندهای یاددهی - یادگیری.

-    بهبود وضعیت آموزش در مدارس.

روش پژوهش
به دلیل اینکه این تحقیق به دنبال تغییر در نحوه آموزش با رویکرد هوشمند سازی است روش تحقیق از نوع همبستگی است. روش گردآوری اطلاعات میدانی و کتابخانه ای بصورت پرسش نامه ، استفاده از مقالات اینترنتی، انجام تحقیقات میدانی از مدارس شهرستان بجنورد انجام شده است. وهمچنین در این تحقیق از شیوه نامه هوشمند سازی وزارت آموزش و پرورش کمک گرفته شده است.

در این پژوهش از آمار استنباطی شامل آزمون اسمیرنف-کولموگروف - تست نرمالیتی داده ها - ، رگرسیون و همبستگی پیرسون جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می شود.

آزمون اسمیرنف-کولموگروف در مواردی به کار میرود که متغیرها رتبهای باشند و توزیع متغیر رتبهای را در جامعه بتوان مشخص نمود. این آزمون از طریق مقایسه توزیع فراوانیهای نسبی مشاهده شده در نمونه با توزیع فراوانیهای نسبی جامعه انجام میگیرد.

آزمون اسمیرنف - کولموگروف
به منظور بررسی نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون اسمیرنف-کولموگروف استفاده می شود:

جدول - 1 تست نرمالیتی داده ها

 به دلیل اینکه مقادیر آماره Z اسمیرنف-کولموگروف برای تمامی متغیرها بیشتر از 0,05 است بنابراین میتوان نتیجه گرفت که توزیع داده ها بصورت نرمال می باشد. در نتیجه تمامی شرایط استفاده از رگرسیون و هم بستگی پیرسون وجود دارد.

یافته های پژوهش
از فنآوری اطلاعات می توان برای بهبود کارآیی و اثربخشی فرایندهای کاری، تصمیم گیری مدیریتی و کار گروهی بهره گرفت .فنآوری اطلاعات و ارتباطات به کمک شبکه اینترنت گستره مناسبی را برای ایجاد فرصت های لازم برای خلق ایده های جدید در گستره جهانی فراهم می کند .تکثر فرهنگی و تنوع آموزش از فرصت های فراهم شده توسط مدارس هوشمند است .با وجود ساختار و تشکیلات مدارس ایران که کاملا سنتی است، به کا رگیری فنآوری اطلاعات نیاز به تناسب تشکیلات و ساختار مناسب و توسعه بسترهای قانونی مناسب دارد.

سرمایه گذاری برای حل مسائل و مشکلات سخت افزاری این مدارس می تواند کارایی آنها را دوچندان کند، همچنین ورود افراد خبره و ماهر در زمینه فنآوری می تواند بسیاری از مشکلات این مدارس را حل کند .از سوی دیگر، این مدارس را نمی توان با دید سنتی اداره نمود و سعی کرد به همان شیوه قدیمی و فقط با ورود چند کامپیوتر پیشرفته ، به اهداف تعیین شده دست یافت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید