بخشی از مقاله

چکیده

این طور به نظر می رسد که در پروژه هاي عمرانی نیروي کار متنوعی مشغول به کار می باشند از این رو اداره و مدیریت نیروي انسانی در این پروژه ها کار سخت و چالش برانگیزي است مدیریت استراتژیک منابع انسانی - SHRM - ، رویکرد و دیدگاهی در رابطه با توسعه وجوه نیروي انسانی به منظور بهره برداري از این نیرو در جهت بهبود عملکرد گروهی پروژه ها و ایجاد مزیت رقابتی سازمان می باشد. برنامه ریزي و توسعه نیروي انسانی پروژه ها بخش اساسی مدیریت منابع انسانی در این پروژه ها می باشد. این تحقیق به منظور بررسی وسعت به کارگیري برنامه ریزي و توسعه نیروي انسانی در پروژه هاي عمرانی صورت گرفته است .

برنامه ریزي منابع انسانی به عنوان روش مهمی که تمرکز دقیقی بر عملکرد پروژه دارد شناخته شده است عموماًو شامل تنظیم اهداف رسمی، تعیین استراتژیهاي مناسب و جستجو به منظور بکارگیري نیروي انسانی خلاق است. توسعه ي منابع انسانی نیز نمایانگر رشد و تکامل چرخه ي مدیریت منابع انسانی در زمینه ي مدیریت شغلی و عملکرد افراد میباشد که تضمین میکند افراد شاغل در پروژه ها قادرند خلأهاي شغلی را پر کرده و پروژه هاي عمرانی را پیش ببرند.

این مقاله تلاش دارد، اجراي دو روش برجسته مدیریت منابع انسانی یعنی آموزش و انگیزش کارگران پروژه هاي عمرانی و نیز تاثیرات آنها بر پروژه ها را مورد کنکاش قرار دهد. در این راستا برخی از موانع آموزش و انگیزش کارگران پروژه ها را شناسایی کرده و راه حل هایی را براي پروژه هاي عمرانی و دولت فراهم آورده است. همچنین تاثیر کارگران غیر ماهر بر کارایی پروژه ها را نشان داده است.

کلمات کلیدي: منابع انسانی – مدیریت – پروژه هاي عمرانی – برنامه ریزي – آموزش

-1مقدمه:

فشارهاي رقابتی، هم در بازارهاي داخلی و هم در بازارهاي جهانی نتایج و اثرات مطلوبی را در مدیریت روابط کارکنان و رفتارهاي آنان ایجاد کرده و کارکنان را از حالت سستی و بی حرکتی دور، و در جهت تعهدي مثبت نسبت به مشتریان و رفع نیازهاي شغلی سوق داده است . مردم، افرادي هستند که دیدگاه ها، ارزش ها، خصیصه ها و رویکردهایشان را به زندگی سازمانی می آورند و اگر این خصوصیات و عوامل انسانی به خوبی مدیریت شوند می تواند منافع چشمگیري را عاید سازمان ها کنند.

پروژه هاي عمرانی قصد دارد، نیروي انسانی را به عنوان بخشی از استراتژي بقا نشان دهد. این استراتژي بر حفظ و بازآموزي کارکنان به منظور افزایش مهارت آنان - حفظ کارکنان ماهرتر - یا بر سهولت جایگزینی کارکنان ماهرتر تاکید می کند . - MULLINS.1999 - با توجه به گفته پیترواتر - 1982 - مردم دیگر نباید به عنوان هزینه تلقی شوند بلکه به عنوان دارایی هاي با ارزش شرکت و منبع اصلی مزیت رقابتی سازمان به حساب می آیند. پروژه هاي عمرانی به عنوان صنعتی کار-محور تلقی می شود. درون این صنعت میان پرسنل مختلف روابط پیچیده اي حاکم است همین پیچیدگی در روابط انسانی، اساس و مبناي طراحی و سازمان دهی نیروي انسانی در پروژه هاي عمرانی است. بنابراین مردم مرکز توجه و نظرات مختلف صنعت می باشند.

بسیاري از مشکلات و بحران هایی که در بخش پروژه هاي عمرانی مرتبط با آن ایجاد شده، در نتیجه رفتارهاي انسان ها به وجود آمده است و شاید اینگونه به نظر رسد که مدیریت منابع انسانی توانایی حذف این قبیل خطرها را بیش از هر رویکرد مدیریتی دیگردارد. در نتیجه داشتن دیدگاه استراتژیک در مدیریت منابع انسانی براي مقابله با مشکلات پیش آمده و تقویت رقابت سازمانی ضروري به نظر می رسد. مطالعه و بررسی هاي جامع به منظور شناسایی و تعیین احتیاجات مدیریت استراتژیک منابع انسانی کارآمد با تاکید برجنبه هاي برنامه ریزي منابع انسانی - برنامه ریزي سازمانی - و توسعه نیروي انسانی - توسعه گروهی - ضروري است تا با ارائه راه حل هاي امکان پذیر و با استفاده از ابزار و تکنیک هاي مدیریت نیروي انسانی بخش اصلی مشکلات درون پروژه هاي عمرانی را به حداقل برسانیم. این تحقیق بسیار مایل است نشان دهد که می توان با به کارگیري بهینه از نیروي انسانی سود رقابتی سازمان ها را افزایش داد.

-2مدیریت منابع انسانی : - HRM -

فرایند مدیریت مرکب از پنچ ماموریت اساسی است که در ذیل به آنها اشاره می کنیم :

-1 برنامه ریزي -2 سازماندهی-3 جذب نیروي کار-4 رهبري و هدایت -5 نظارت و کنترل مدیریت منابع انسانی اشاره به سیاست ها و فعالیت هایی دارد که شما براي تحقق بخشیدن به دیدگاه هاي افراد و پرسنل در حرفه مدیریتیتان به آن ها نیاز دارید .

این فعالیت ها شامل: هدایت و آنالیز مشاغل - تعیین ماهیت و مشخصه شغل هر یک از کارکنان - ، برنامه ریزي به منظورتعیین نیازهاي کاري و جذب کاندیدهاي شغل، انتخاب نامزدهاي شغل، آشناسازي و آموزش کارکنان جدید، مدیریت دستمزدها و پاداش ها - تعیین چگونگی پاداش دادن به کارکنان - ، تدارك مزایا و مشوق ها، برقراي ارتباط - مصاحبه، مشورت، ارتباط هاي رسمی - ، آموزش وتوسعه، متعهدساختن کارکنان و همچنین در نظرگرفتن فرصت هاي برابر و اقدامات سازنده، امنیت و سلامت کارکنان و رسیدگی به شکایات و روابط کاري . - Dary Desler ,2000 - براساس یک دیدگاه انگلیسی، هدف از مدیریت منابع انسانی کمک و حمایت در جهت یادگیري افراد، گروهها و سازمان ها می باشد همچنین Sally محقق آمریکایی اظهار داشت هدف ازHRM در پروژه هاي عمرانی ارتقا میزان یادگیري، پتانسیل انسانی و کیفیت اجرایی است.

1-2 تعریف مدیریت منابع انسانی :

آخرین تعریف عصر حاضر از HRM می تواند تعریف زیر باشد :یک دور نماي مدیریتی با ابعاد تئوریکی وژرف مندانه، سعی برآن دارد که با انسجام مجموعه سیاستهاي پرسنلی با استراتژي هاي سازمان، کیفیت زندگی شغلی کارکنان را تضمین، و سبب افزایش تعهد و عملکرد کارکنان و ثمربخشی سازمانی شود .1

ویژگی هاي مدیریت منابع انسانی :

مشخصات اصلی HRM به عنوان شیوه اي نو، به منظور مدیریت برافراد به شرح زیر فهرست شده است

-1 مدیریت منابع انسانی بر اهمیت جلب تعهد کارکنان نسبت به مأموریت و ارزش هاي سازمان تأکید می کند لذا - - تعهد – محور - - است .-2 تأکید بر هماهنگی میان استراتژي کلان شرکت و استراتژي هاي منابع انسانی آن. -3 فعالیتی است که توسط مدیران ارشد هدایت می شود .-4 مدیران صف، مسئول اجرا و دستاوردهاي آن هستند .-5 به طرق مختلف به خلق و حفظ مزیت رقابتی شرکت کمک می کند و بر افزایش ارزش به ویژه براي سهام داران تأکید می ورزد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید