بخشی از مقاله

چکیده

مسئولیت اجتماعی سازمانی,از موضوعاتی است که اخیرا مورد توجه اکثر ساز مان ها قرار گرفته است.در واقع امروزه مدیران,مشتریان و سهامداران سازمان ها دریافته اند که تمام سازمان ها فارغ از نوع فعالیت خود در قبال تمام سهامداران,محیط زیست و جامعه اي که در آن فعالیت می کنند مسئول هستند

این پژوهش که یک مطالعه توصیفی کاربردي پیمایشی و از نوع همبستگی است,به منظور بررسی ابعاد مسئولیت اجتماعی سازمانی بر وفاداري مشتریان وتوجه به آن یه عنوان یک ابزار یا بازاریابی,بر روي 390نفر از مشتریان شعب شهر تهران بانک رفاه که به روش نمونه گیري تصادفی سیستماتیک به عنوان نمونه آماري انتخاب شده بودند,صورت پذیرفته است.

داده هاي جمع آوري شده از طریق تکنیک مدل یابی معادلات ساختاري وبه کمک نرم افزار لیزرل مورد بررسی وآزمون قرار گرفتند.از مجموع نه فرضیه مطرح شده در این پژوهش,هفت فرضیه مورد تایید قرار گرفته و دو فرضیه نیز رد شدند. یافته هاي فرضیه ها نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی بر رفتار مصرف کننده و وفاداري تاثیر می گذارد و بنابراین مدیران بانک رفاه می بایست به صورت ویژه به این زمینه توجه کنند.

-1ادبیات تحقیق:

در محیط رقابتی بازار کنونی خدمات به نظر می رسدمسئولیت اجماعی سازمانی - سی اس آر - اهمیت استراژیکی ویژه اي براي بسیاري از شرکت ها دارد،پیش از چند دهه است که اهمیت و توجه به موضوع سی اس آر روند رو به رشدي داشته به طوري که این مفهوم موضوعی براي بحث هاي چالش بر انگیز تفسیر نظریه پردازي و تحقیقات شده است .

در واقع این ایده که شرکت هاي تجاري خارج از کسب سود براي سهامداران خود مسئولیت هاي جدیدي را در مقابل اجتماع دارندتوسعه و نمو یافته است. با تعریفی از مسئولیت اجماعی سازمانی در کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل - آنکثار - ارائه شده مسئولیت اجماعی سازمانی در پی آن است تا میزان ارتباط سازمان ها با اهداف و نیازهاي جامعه و همچنین تاثیرگذاري خود بر آن اهداف و نیاز ها را مشخص کند . تمامی گروه هاي اجماعی تمایل دارند که کارکرد و نقش معینی را بر عهده بگیرند تا بتواند به مرور سازمان باعث تحول جامعه شوند . توقعات مرتبط با تجارت و به ویژه سازمان هاي فراملی معمولا تغییرات سریعی به خود می بنند. این تغییرات سریع به واسطه نقش گسترده اي است که این سازمان ها در فرایند جهانی شدن دارند.

بحث مرتبط با استانداردهاي مسئولیت اجماعی سازمان هاي فراملی و عملکرد آنها قسمت مهمی از تلاش ها براي رسیدن به جامعه جهانی عادلانه مرفه وبا ثبات است و با توجه به آنکه امروزه مرزها بین کشورها مفهوم واقعی خود را از دست داده و پیشرفت هاي تکنولو ژیکی سبب شده است که دنیا به سمت تبدیل شدن به یک دهکده جهانی پیش برود لذا سازمان ها می بایست به این مفهوم توجه داشته و در خصوص رعایت استانداردهاي جهانی توجه کافی را مبذول داشته باشند تا در فضاي رقابتی و شرایط محیطی حال حاضر و آینده به حیات خود ادامه دهند.

علاوه بر آن با توجه به آنکه کشور ایران نیز به عنوان عضو ناظر در سازمان تجارت جهانی پذیرفته شده و در آینده به آن خواهد پیوست براي سازمان هاي ایرانی ضرورت دارد که استانداردها و اصول این حوزه رامد نظر قرار دهند که یکی از آنها توجه به مسئولیت اجماعی است در واقع مسئولیت اجماعی سازمان موضوعی است که می بایست مورد توجه مدیران و سازمان که به آینده می اندیشند قرار گیرد. به عبارت دیگر چنین می توان اظهار داشت که مسئولیت هاي اجماعی و اخلاق تجاري موضوعاتی هستند که در سازمان ها امروز تاکید قابل ملاحظه اي بر آنها شده است.

کارکنان ،مشتریان ،عرضه کنندگان، رقبا و دولت ها به عنوان ذینفعان سازمان،نه تنها به دنبال انجام تعاملات تجاري این بخش هاي مختلف سازمان هستند اینکه انتظار دیگر آنها از مدیریت سازمان مشارکت در مباحث اجتماعی و توجه به این گونه مسایل است .

اخوان صراف و دیگران ،1388 در همین راستابانک ها نیز به مانند سایر سازمان ها این اهمیت را درك کرده اند و با انجام فعالیت هاي اجتماعی ونوع دوستانه گوناگون سعی کرده اند رضایت و اعتماد مردم جامعه و مشتریانشان را جلب کنند. در واقع پایبندي به مسئولیت هاي اجتماعی و ایفاي نقش هاي اجتماعی سبب خواهد شد تا مشتریان این ادراك را نسبت به بانک ها پیدا کنند که آن ها صرفا" به دنبال کسب سود نبوده و به این ترتیب اعتماد و وفاداري مشتریان به بانک ها افزایش پیدا خواهد کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید