بخشی از مقاله

چکیده:

مسئولیت اجتماعی از فعالیتهای بشردوستانه منحصر به فرد مدیران اجرایی است که به عنوان یک جزء با ارزش از مدیریت ذینفعان مورد پذیرش گسترده واقع شده است. مسئولیت های اجتماعی و بازاریابی داخلی بر بسیاری از متغیرهایی سازمانی از جمله تعهد سازمانی و تمایل کارکنان به جابجایی شغلی ممکن است تاثیر گذار باشند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت و بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی و میل به جابجایی کارکنان می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ستادی شرکت کاله در سال 1395 به تعداد 270 نفر تشکیل می دهند. نتایج این پژوهش نشان داده است که مسئولیت اجتماعی شرکت و بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر گذار می باشند. همچنین یافته ها نشان داده است که مسئولیت اجتماعی شرکت، بازاریابی داخلی و تعهد سازمانی بر میل به جابجایی کارکنان تأثیرگذار می باشند.

-1 مقدمه

با افزایش رقابت و گسترش روش های توسعه منابع انسانی، سازمان ها تلاش می کنند کارکنان مستعد خود را حفظ کرده و آنان را توانمند نمایند تا آنها بتوانند عملکرد بالایی داشته باشند. اما سازمان ها همواره از این مسأله بیم دارند که سرمایه های انسانی خود را از دست بدهند و زیان ببینند، زیرا هر سازمان برای رساندن کارکنان خود تا مرحله بهره وری و کارآیی مطلوب، هزینه های بسیاری متحمل می شود و با از دست دادن نیروهای ارزشمند، متحمل از دست دادن مهارت ها، تجربیات و سرمایه هایی می شود که طی سال ها تلاش به دست آمده است. جابهجایی یا ترک خدمت کارکنان یکی از مشکلاتی است که هم سازمانهای عمومی و هم شرکتهای خصوصی سالیان زیادی است که با آن دست به گریبان هستند، در واقع با ترک خدمت کارکنان، بسیاری از سرمایه گذاریهای سازمان در جهت انتخاب، گزینش، آموزش و توانمند سازی کارکنان به راحتی از بین رفته و نتایج مثبت تجربه اندوزی کارکنان، در سازمان دیگری متبلور میشود، بگونه ای که اگر نتوانیم علت واقعی ترک شغل افراد را درک کنیم، کارکنان مستعدی را از دست خواهیم داد.

علاوه بر این محور اصلی برنامههای راهبردی سازمانها نیروی انسانی آنها میباشد، اتفاقی که در این بین میتواند تمام هزینههای انجام شده برای کارآمد نمودن نیروی انسانی و  همچنین ناکام ماندن برنامههای سازمانی را به دنبال داشته باشد، خروج کارکنان از سازمان میباشد. جدایی کارکنان از سازمان میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما این امر به هر دلیلی انجام گردد، هزینههای بسیار زیادی را به سازمان تحمیل میکند - آقاجان پور چهارده و رضایی کلیدبری، . - 1394 در این میان تمایل کارکنان به جابجایی شغلی، یکی از نتایج سازمانی است که به عنوان پیشبینی کننده اصلی جابجایی شغلی واقعی شناسایی شده است - گریفس و همکاران1، . - 2000 حتی اگر کارکنان شغل فعلی خود را به دلیل مشکلات موجود ترک نکنند، نارضایتی خود را از طرق مختلفی از قبیل سردی، تاخیر، غیبت و عملکرد ضعیف بروز میدهند - هایز2 و همکاران، . - 2006 از اینرو ثبات نیروی کار، یک استراتژی رقابتی قوی به شمار میرود و حتی در آینده قابل پیشبینی، نقش حیاتیتری ایفا میکند. اگر مدیریت نتواند از نیروی انسانی متخصص و ماهر سازمان استفاده مطلوب به عمل آورد، کمکم دلسردی، ناامیدی و عدم رضایت شغلی افراد بر سازمان مستولی شده و زمینه جابجایی شغلی افراد سازمان فراهم میشود.
اینجاست که نه تنها سازمان در نیل به اهداف خود دچار مشکل میشود، بلکه اثربخشی و کارآیی این سازمان به حداقل ممکن میرسد در این بین، عوامل مختلف فردی و سازمانی سبب ایجاد تمایل به جابجایی در منابع انسانی و همچنین سطح تعهد سازمانی کارکنان میشود که از جمله این عوامل میتوان به مسئولیت اجتماعی شرکت و بازار یابی اشاره کرد. مسئولیت اجتماعی سازمان بیش از 6 دهه است که موضوع مورد مطالعه در دانشگاه هاست - تینگچی لیو و همکاران، . - 2014 اما در یک دهه گذشته تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه صورت گرفته است. مسئولیت اجتماعی از فعالیتهای بشردوستانه منحصر به فرد مدیران اجرایی است که به عنوان یک جزء با ارزش از مدیریت ذینفعان مورد پذیرش گسترده واقع شده است - سلطانی و همکاران، . - 1394 پروتینا - 2016 - ، در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که مسئولیت اجتماعی شرکت بر تعهد سازمانی کارکنان نقش موثری دارد.

بازاریابی داخلی نیز نقش موثری بر رفتارهای سازمانی کارکنان دارد. بازاریابی داخلی اشاره به این نکته دارد که نخستین بازار برای یک شرکت، کارکنان آن می باشند. هدف اصلی از بازاریابی داخلی تامین کارکنانی است که در هر مرحله برانگیخته شده و مشتری محور باشند. بازاریابی داخلی فعالیت هایی است که بر روی کسب کارکنان مشتری مدار و حفظ آنها متمرکز می گردد - صالحی و همکاران، . - 1393 کیم و همکاران - 2016 - در پژوهش خود به این نکته دست یافتند که بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی و تمایل کارکنان به جابجایی شغلی تاثیر گذار است. همچنین آنها بیان داشتند که مسئولیت اجتماعی شرکت نیز بر دو مولفه تعهد سازمانی و تمایل کارکنان به جابجایی شغلی تاثیرگذار است. همچنین بازاریابی داخلی در رابطه با تعهد سازمانی کارکنان با سایر ویژگی های آنها مانند رضایت شغلی تاثیر مثبتی دارد - شی و همکاران، - 2016

با توجه به مطالب بیان شده، بررسی تاثیر بازاریابی داخلی و مسئولیت اجتماعی شرکت بر تعهد و میل به جایجایی کارکنان حائز اهمیت می باشد. از اینرو در این مطالعه قصد داریم به بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی و بازاریابی داخلی شرکت بر تعهد و میل به جایجایی کارکنان بپردازیم. بنابراین سوال اصلی که در این پژوهش مطرح می باشد این است که آیا مسئولیت اجتماعی و بازاریابی داخلی شرکت بر تعهد و میل به جایجایی کارکنان تاثیر گذار هستند؟
-1-2 اهداف تحقیق
-1 بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر تعهد سازمانی

-2 بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی -3 بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر میل به جابجایی کارکنان

-4 بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر میل به جابجایی کارکنان
-5 بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر میل به جابجایی کارکنان

-3-2 فرضیه های تحقیق

-1 مسئولیت اجتماعی شرکت بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر گذار است. -2 بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر گذار است.

-3 مسئولیت اجتماعی شرکت بر میل به جابجایی کارکنان تاثیر گذار است. -4 بازاریابی داخلی بر میل به جابجایی کارکنان تاثیر گذار است.

-5 تعهد سازمانی بر میل به جابجایی کارکنان تاثیر گذار است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید