بخشی از مقاله

چکیده:

موضوع این مقاله بررسی تاثیر مشارکت شهروندان در امور جامعه و ارتباط آن با کاهش میزان فساد می باشد.شهروندی و جامعه مدنی دو مفهومی است که همواره با یکدیگر همراه بوده¬اند، در همین راستا بسیاری از اندیشمندان، جامعه مدرن را جامعه مدنی می دانند، زیرا مهم ترین ویژگی جامعه مدرن، پیوستگی تفکیک ناپذیر آیین شهروندی و مشارکت های مدنی است و در مرکز سیاسی-جغرافیایی به نام شهر اتفاق می افتد. در حالی که حرکت مردم در روند روبه رشد حیات مدنی به سمت تکوین جامعه مدنی است، از مفهوم به مفهوم می رسیم. هابرماس جامعه مدنی را حوزه ای می داند که درآن تصمیم گیری ها از طریق فرآیندهای جمعی و مشارکت فعالانه شهروندان در شرایطی آزاد و برابر صورت می گیرد.

بنابراین قهرمان اصلی جامعه مدنی، شهروندی است که مشارکت از جمله حقوق اساسی وی به شمار می رود. ایجاد شاخصهایی برای اجرای حقوق شهری از جمله تمهید همکاری همه شهروندان و سازمانهای جامعه مدنی و ایجاد التزام قانونی جهت استفاده از حداکثر منابع شهری جهت اجرای این حقوق - آموزش اصول این حقوق در مدارس و دانشگاهها و از طریق وسایل ارتباط جمعی و رسانهها - ، ارزشیابی مداوم درجه رعایت این حقوق در شهر، و ایجاد سیستم پایش و کنترل اجرای رویهها و سیاست مالی توسعه شهری حق همه شهروندان است.ساختار این مقاله در طی دو فصل معین گرداوری شده است و نتیجه ای را که پس لز بررسی های صورت گرفته می توان مطرح نمود این است که هرچه قدر میزان مشارکت مردم در امور جامعه بیشتر باشد در واقع میزان رفاه بیشتر و میزان تخلفات کمتر خواهذ بود و لذا این امر یعنی کاهش میزان فساد در جامعه که امری مثبت تلقی می شود.

واژگان کلیدی:مشارکت،شهروند،فساد،جامعه.

مقدمه:

قانون؛ تبلور حق است. گسترش زمینه های فرهنگی احترام به قانون، گامی در گسترش حقوق شهروندی می باشد تا شهروندان بیاموزند و اعتقاد پیدا کنند که قانون فی نفسه مقوله ای مقدس و محترم است زیرا ضامن حقوق آنها است و تامین کننده مصالح عمومی. تساوی مردم در مقابل قانون بد، بهتر از نبودن قانون یا اجرای غلط قانون خوب است قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی. مصوب 1383/2/15 مشتمل بر 15 بند، نمونه بارز این دیدگاه است. مخاطب آن قوه قضاییه، محاکم عمومی، انقلاب و نظامی و دادسراها است وجهت رعایت حقوق انسانی متهمان و محکومین نگاشته شده است. همه شهروندان حق دارند از امنیت اجتماعی و همزیستی برپایه آرامش، مسئولیت مشترک و تنوع فرهنگی برخودار باشند برخورداری از خدمات عمومی شهری و خانگی - و حمایت از آنها - ، ذخایر آب آشامیدنی سالم، نیروی برق، روشنایی، سوخت، بیمارستانهای بهداشتی، مدارس، سیستم دفع بهداشتی زباله، تسهیلات فاضلاب و ارتباط از راه دور، حق همه شهروندان است. ارائه این گونه خدمات حتی اگر قبلا به صورت خصوصی بوده است, باید در قالب خدمات عمومی باشد. راجع به این موضوع تا کنون مقالات کتب متعددی چاپ و منتشر شده است که می تواند در اختیار ما باشد برای جمع بندی مطالب لیکن این مقاله در طی دو فصل معین گردآوری شده است که فصل اول را به بحث مشارکت و فصل دوم را به قانون پذیری می پردازد. سوالاتی مطرح است:آیا افزایش مشارکت شهروندان می تواند عامل مثبتی در پیشگیری از فساد باشد؟آیا مشارکت نیازمند حمایت دولت است؟فرضیه اول بله و فرضیه دوم خیر لذا در ضمن مقاله به بررسی مطالب مطرح شده خواهیم پرداخت.

فصل اول:مشارکت و کاهش فساد »شهروند مدرن در قبال حقوق شهروندی، می بایست تعهداتی را نیز تقبل کند زیرا شهروندی مفهومی گسترده تر از شهرنشینی دارد و شهروندان منفعل را فاقد شخصیت مدنی می دانیم بنای مشارکت که در روند مدنیت جامعه مطرح است، دارای زیرپایه حق و تکلیف است. .مشارکت نقشی اساسی و تعیین کننده در هویت یابی فرد - در ارتباط با جمع - بازی می¬کند. مشارکت مبنایی است برای تبدیل فرد به شهروند فصل سوم قانون اساسی از حقوق ملت نام برده است و اصل دیگری از قانون اساسی که به مسائلی چون تشکیل شوراها - فصل هفتم - حق حاکمیت ملت - فصل پنجم - انتخابات - فصل ششم - و برخی از مسائل دیگر میپردازد همگی مبتنی بر مشارکت مردم است و در واقع بانگاهی به قانون اساسی ایران معلوم میشود که حق مشارکت از اهم مصادیق حقوق شهروندی در قانون اساسی ایران بوده است. مفهوم در شناخت ابعاد موضوع یک رکن است یعنی در مورد حقوق افرادی تعریف ارائه میشود که اتباع و شهروند یک کشور معین شهروند محسوب میشوند بنابراین شهروند به هر فرد مقیم یک کشور اطلاق میشود. - »ذاکر،. - 63:1391

بخش اول: تقویت تحزب

»افزایش فرهنگ مشارکت حزبی و سازماندهی سیاسی در غالب احزاب باعث تقویت سایر انواع مشارکت از جمله مشارکت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز خواهد شدتقویت تحزب، به نوعی استفاده از روش تعاون جمعی در راستای سیاست گذاری عمومی است و بستر مناسب برای توسعه را فراهم می کند. احزاب انرژی را در جامعه هدفمند کرده و در راستای پیشرفت فردی و اجتماعی با استفاده از پتانسیل عمومی گام برمی دارند. در این جریان باعث افزایش مشارکت فعال مردم و سمت دهی به توانمندی ها در چهارچوب علایق و افکار افراد و گروه ها می شوند. با توجه به این که احزاب برآیند نیازها و افکار همه اقشار جامعه هستند، هر حزب گروهی از افراد اجتماع را جذب می کند که به ساختاردهی مشارکت اجتماعی می انجامد. احزاب همچنین باعث افزایش پاسخگویی هستند که همین عامل موجب گرایش بیشترشهروندان به مشارکت است. - «ربیعی،. - 52:1383

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید