بخشی از مقاله

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر پاسخگویی به این پرسش بود که آیا مولفه های مدیریت مشارکتی بر عملکرد معلمین ابتدایی ناحیه یک زاهدان ناثیری دارد؟

روش: جامعه آماری این پژوهش شامل 1100 نفر معلمان ابتدایی ناحیه یک شهرستان زاهدان در سال 93-94 بود. که تعداد 285 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل دو پرسشنامه مدیریت مشارکتی و ارزیابی عملکرد کارکنان می باشد.

تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با نرم افزار spss در دو سطح، آمار توصیفی - میانگین، انحراف معیار - و استنباطی - رگرسیون - صورت گرفته است.

نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از پژوهش نشان می دهد که: مولفه های مدیریت مشارکتی بر عملکرد معلمین تاثیر دارد.

مقدمه

نتایج تحقیقات مرتبط به علم مدیریت مؤید این است که سرمایه های اصلی سازمان را منابع انسانی تشکیل می دهند که استفاده مؤثر و بهینه از این نیروهای بالقوه و انسانی، موفقیت و اثربخشی سازمان را تضمین می کند و لازمه تحقق این هدف، اتخاذ سبک مدیریتی مناسب است

مدیریت مبتنی بر مشارکت، با آغاز دوران مدیریت کلاسیک نو عمومیت یافت . این نگرش به دنبال ایجاد هماهنگی در میان کارکنان در راستای دستیابی به اهداف سازمانی از راه فراهم آوردن زمینه های مشارکت در تصمیم گیری مورد توجه قرار گرفته و اعتقاد بر این است که وقتی کارکنان در فرایند تصمیم گیری نقش داشته باشند، از تصمیمات اتخاذ شده حمایت می کنند و این مسئله به افزایش کارایی منجر خواهد شد و از طرفی دخالت دادن کارکنان در فرایند برنامه ریزی، تعهد و انگیزش آنان را نسبت به اهداف و مقاصد تعیین شده بیشتر می کند و زمینه ارتقای روحیه و رضایتمندی شغلی و کاهش وابستگی به مدیر را فراهم خواهد ساخت که نتایج تحقیقات کلاسیک کوچ و فرنچ - 1960 - 3 و کرت لوین - 1952 - 4 این ادعا را تایید می کند

آرگریس - 1998 - در این زمینه معتقد است که قدرت بخشیدن به کارکنان مفهومی است که به طور مستقیم با مشارکت ارتباط دارد، ولی هنوز در پرده ای از ابهام وجود دارد و آنچه می توان نتیجه گرفت، این است که قبول کنیم مدیران هنوز نتوانسته اند به طور موفقیت آمیز از ایده های مشارکتی استفاده کنند.

روش

پژوهش حاضراز لحاظ هدف کاربردی می باشد و از جهت شیوه اجرا پیمایشی و از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش، 1100 نفر از معلمان ابتدایی ناحیه شهرستان زاهدان در سال 93-94 می باشد. در این پژوهش 285 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است؛ که در این پژوهش از پرسشنامه مدیریت مشارکتی و ارزیابی عملکرد کارکنان استفاده شده که به شرح مختصر آنها می پردازیم.

پرسشنامه مدیریت مشارکتی: این پرسشنامه شامل 20 سوال می باشد که دارای 5 مولفه - مشارکت در هدفگذاری، مشارکت در تصمیم گیری، مشارکت در نظارت و کنترل، مشارکت در تغییر و تحول و مشارکت در ارزشیابی - می باشدو این پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت پنج درجه ای تنظیم شده است.

پرسشنامه ارزیابی عملکرد کارکنان: این پرسشنامه شامل 41 سوال می باشد که دارای 7 مولفه - نحوه انجام وظایف،انضباط شغلی،پایبندی به ارزش های اخلاقی،نحوه برخورد با ارباب رجوع، روابط بین فردی،رفتار سازمانی وتوسعه فردی - می باشد و این پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت پنج درجه ای تنظیم شده است.

یافته ها

-    مشارکت در هدف گذاری بر عملکرد معلمین تاثیر دارد. - برای بررسی از آزمون رگرسیون ساده استفاده گردید. -

جدول :1 آزمون رگرسیون ساده بین مشارکت در هدف گذاری بر عملکرد معلمین        

-    نتایج جدول فوق در خصوص بررسی تاثیر مشارکت در هدف گذاری بر عملکرد معلمین حاکی از آن است که ضریب همبستگی دو متغیر فوق برابر rR=0/90 و ضریب تعیین R2=0/81 می باشد که حاکی از آن است که همبستگی بین دو متغیر بسیار قوی است و به ازای یک واحد تغییر و مشارکت معلمان در هدف گذاری 0/81 متغیر در عملکرد معلمان ایجاد خواهد شد. همچنین آماره F و سطح معناداری آن نیز حاکی از آن است که معادله رگرسیون درست می باشد.

-    همچنین نتایج آزمون t و سطح معناداری آن که برابر با t=9/07 و sig=0/001 می باشد نیز حاکی در آن است که مشارکت در هدف گذاری بر عملکرد معلمان تاثیر داشته است. و فرضیه پژوهش مورد تائید می باشد.مشارکت در تصمیم گیری بر عملکرد معلمین تاثیر دارد. - برای بررسی از آزمون رگرسیون ساده استفاده گردید. -                    

جدول:2 آزمون رگرسیون ساده بین مشارکت در تصمیم گیری بر عملکرد معلمین

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید