بخشی از مقاله

چکیده

این طرح به منظور بررسی اثر سه رنگ نور و برنامه نوردهی متناوب محیطی بر عملکرد رشد جوجههاي گوشتی انجام گرفت. در این تحقیق از 504 قطعه جوجه یک روزه سویه راس 308 به مدت 6 هفته در قالب یک طرح کاملا تصادفی با 9 تیمار و 5 تکرار استفاده شد. تیمارهاي آزمایش شامل: - A سفید، سفید، سفید؛ - B سفید، سبز ،آبی؛ - C سفید، آبی، سبز؛ - D سبز، سفید، آبی؛ - E سبز، آبی، سفید؛ - F سبز، سبز، سبز؛ - G آبی، سفید، سبز؛ - H آبی، سبز، سفید؛ - I آبی، آبی، آبی، به ترتیب در دوره هاي آغازین - 14-0 - ، رشد - 28-15 - و پایانی - 42-29 - بود. نورها با شدت10 لوکس تنظیم شدند. فاکتور هاي مورد اندازه گیري شامل : پوشش پر و هورمون هاي تیروئیدي بود . نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که در سطوح مختلف نور اختلاف معنی داري در می زان پردرآوري دم و بال، پشت و سر و گردن در سطح - ٠٥/٠ - P< در 14 روزگی بین تیمارها وجود داشت و در 35 روزگی به جز سر و گردن هیچ گونه اختلاف معنی داري بین سایر فاکتورها مشاهده نشد. همچن ین در مورد غلظت T3 در سن 42 روزگی بالاترین عدد مربوط به تیمار G و I بود که با تیمار شاهد اختلاف معنی داري نداشت ولی در بین تیمارها، اختلاف معنی داري - ٠٥/٠ - P< وجود داشت و نیز در مورد غلظت T4 در 42 روزگی، بالاترین غلظت مربوط به تیمار H بود که با شاهد اختلاف معنی داري نداشت.

مقدمه
امروزه با پیشرفت روزافزون علم ژنتیک در عرصه صنعت طیور، جوجههاي گوشتی با سرعت بالایی رشد میکنند. البته شایان ذکر است که بیشترین توجه محققین رشته ژنتیک به افزایش وزن جوجهها بوده است. یکی از راهکارهاي نوین براي مقابله با عوارض ناخواسته در صنعت طیور، استفاده از طیف هاي نوري است. نور یک فاکتور اساسی در سالن هاي پرورش براي کنترل بسیاري ازفرایندهاي فیزیولوژیکی و رفتاري می باشد که به پرنده اجازه می دهد بسیاري از عملکردهاي فیزیولوژیکی خود مانند درجه حرارت بدن و مراحل مختلف متابولیکی که باعث هماهنگی مراحل هضم و جذب می شود را کنترل کند. روزنبیم و همکاران - a2004 - نشان دادند که هورمون هاي تیروئیدي T3 - و - T4 نقش مثبتی را در روند رشد و افزایش رشد جبرانی در جوجه ها ي گوشتی ایفا می کنند. در همین تحقیق مشاهده گردید جوجه هایی که 20 روز در نور سبز و 10روز در نور آّبی بودند، در مقایسه با آنهایی که در نور سفید قرار داشتند داراي T4 کمتري بودند. همچنین در 35 روزگی میزان T3 در گروه هایی که در معرض نور سبز- سفیدآّبوی- سبز بودند در مقایسهبانور آّبی بالاتر بود. T4 به طور معنی داري در پرندگانی که 20 روز در نور آبی و 10 روز در نور سبز بودند و یا کاملا در نوآّبری قرار داشتند افزایش یافت. همچنین بالاترین T3 پلاسما در نور آبی- سبز دیده شده است.

مواد و روشها
این آزمایش از سن 1 روزگی شروع و در سن 42 روزگی پایان یافت. جوجهها از سن 1 تا 42 روزگی تحت تاثیر تیمار هاي آزمایشی قرار گرفتند. این تحقیق به صورت یک طرح کاملا تصادفی با 9 تیمار و 5 تکرار براي هر تیمار که شامل 45 قفس آزمایشی بود انجام گرفت. به طوري که ازسه نوع نوردهی استاندارد در سه رنگ سفید، سبز و آبی به صورت متناوب در سه دوره پرورش در مراحل آغازین، رشد و پایانی به ترتیب شامل: - A سفید، سفید، سفید؛ - B سفید، سبز ،آبی؛ - C سفید، آبی، سبز؛ - D سبز، سفید، آبی؛ - E سبز، آبی، سفید؛ - F سبز، سبز، سبز؛ - G آبی، سفید، سبز؛ - H آبی، سبز، سفید؛ - I آبی، آبی، آبی، بود در نظر گرفته شد. در این آزمایش از جیرههاي تجاري به شکل پلت در دورههاي آغازین - 1 تا 14 روزگی - ، رشد 15 - تا 28 روزگی - و پایانی 29 - تا 42 روزگی - استفاده شد همه نورها با شدت10 لوکس تنظیم شدند. آب و خوراك به صورت آزاد در اختیار جوجه ها قرار گرفت. در روزهاي 14، 28و 42 پرورش از هر تکرار 2 جوجه انتخاب و جهت اندازه گیري هورمون هاي تیروئیدي به منظور تعیین تاثیر تغییرات نور در هردوره، خونگیري به عمل آمد و درآزمایشگاه توسط دستگاه الایزا و کیت مربوطه اندازه گیري شد. در روز 14 و 35 دورهي پرورش به منظور امتیازدهی پوشش بدن از هر تکرار 4 خروس و 4 مرغ انتخاب و امتیازدهی مورد نظر مطابق با روش - ادنز و همکاران، - 2000 انجام شد. امتیاز 1 - ضعیف - فاقد پر و امتیاز 5 غنی از پر - عالی - در نظر گرفته شد. داده ها در این تحقیق با استفاده از بسته نرم افزاري - 2011 - SAS مورد تجزیه و تحلیل آماري قرار گرفت.
نتایج و بحث
نتایج حاصل در کل دوره پرورش نشان داد که پوشش پر در تیمارهایی که تحت تاثیر نورهاي سبز و آبی قرار گرفتند نسبت به تیمار شاهد اختلاف معنی داري - ۵٠ /٠ - P< داشتند. همچنین در مورد میزان غلظت T3 نتایج نشان داد که در کل دوره، تیمارهایی که حاوي نور سبز و آبی بودند غلظت بیشتري داشتند و در مورد غلظت T4 بیشترین میزان آن مربوط به تیمار H بود که با سایر تیمارها به جز تیمارهاي A و E داراي اختلاف معنی داري داشت. به طور کلی تیمارهایی که در دوره پرورش داراي نورهاي سبز و آبی بودند نسبت به تیمار شاهد در برخی فاکتورها داراي عملکرد بهتري بود که مطابق با نتایج روزنبیم و همکاران - 2004 - می باشد. نور عبوري از جمجمه و دریافتی از شبکیه با تاثیر بر روي هیپوتالاموس به اتفاق در ترشح هورمون هاي جنسی مثل GnRH دخیل هستند. این هورمون از راه سیستم عروقی بافت هیپوفیزي به غده ي هیپوفیز پیشین منتقل شده، و در آنجا سبب تحریک و آزاد سازي LH، FSH و همچنین ترشح TRH، TSH و ترشح هورمون هاي تیروئیدي می شود - زاغري،. - 1390

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید