بخشی از مقاله

چکیذه:

کشاورزی پایدار، توسعه سیاستها و عملیاتی است که بتواند نیازهای متغیر انسانی را در حال و آینده برطرف کند بیآنکه سبب تخریب منابع طبیعی شود. در سطح بین المللی کشاورزی پایدار چشم اندازی مهم و جدید در مدیریت و سیاستگذاری عمومی است. نانو تکنولوژی به عنوان یک فناری قدرتمند نوین، توانایی ایجاد انقلاب و تحولات عظیم در سیستم تامین مواد غذایی و کشاورزی، در گسترده جهانی را دارد. به همین جهت آزمایشی به منظور بررسی تاثیر نانو پارتیکلهای نقره پوشش داده شده بر زئولیت بر فراسنجههای خونی جوجه گوشتی با استفاده از 375 قطعه جوجه یکروزه سویه تجاری کاب 500در قالب طرح کاملاً با 5 تیمار، 5 تکرار و 15 قطعه جوجه گوشتی در هر تکرار انجام شد. 5 تیمار آزمایشی شامل: جیره پایه، جیره پایه مکمل شده با %1 زئولیت، جیره پایه مکمل شده با %1 زئولیت پوشش داده شده با سه سطح مختلف نانو پارتیکل نقره %0/25 - ، %0/5 و - %0/75 میباشد.

خونگیری از سیاهرگ بال دو پرنده از هر تکرار در پایان دوره پرورش به منظور بررسی فراسنجههای خونی - کلسترول، تریگلیسرید، LDL، HDL، - VLDL انجام گردید. نتایج آزمایش نشان داد که افزودن نانو پارتیکلهای نقره در تمامی سطوح %0/25 - ، %0/5 و - %0/75 سبب کاهش غلظت کلسترول، تریگلیسرید، LDL، VLDL نسبت به جیره پایه گردید . - P <0/05 - همچنین استفاده از نانو پارتیکلهای نقره پوشش داده شده بر زئولیت در سطح %0/5 باعث افزایش معنیدار در فراسنجه HDL نسبت به سایر تیمارهای آزمایشی گردید . - P <0/05 - به طور کلی آزمایشات این تحقیق نشان میدهد که استفاده از نانو پارتیکل نقره پوشش داده شده بر زئولیت میتواند باعث بهبود فراسنجههای خونی جوجههای گوشتی گردد.

واژهای کلیذی: نانو پارتیکل نقره، کشاورزی پایدار، فراسنجه های خونی، جوجه گوشتی، زئولیت

مقذمه:

کشاورزی پایدار، توسعه سیاستها و عملیاتی است که بتواند نیازهای متغیر انسانی را در حال و آینده برطرف کند بیآنکه سبب تخریب منابع طبیعی شود. در سطح بین المللی کشاورزی پایدار چشم اندازی مهم و جدید در مدیریت و سیاستگذاری عمومی است. نانو تکنولوژی به عنوان یک فناری قدرتمند نوین، توانایی ایجاد انقلاب و تحولات عظیم در سیستم تامین مواد غذایی و کشاورزی، در گسترده جهانی را دارد - هاشمی و اسمعیلی، . - 1392 از طرف دیگر، نگرانی در مورد مصرف بیرویه آنتیبیوتیکها به عنوان محرک رشد و سلامت در صنعت دام و طیور باعث منع مصرف آنها در سال 2006 توسط اتحادیه اروپا و سپس ایالات متحده آمریکا گردند - هاشمی و داودی، . - 2011 این ممنوعیت باعث گردید تا محققان جهان همواره به دنبال جایگزینی مناسب برای آنتیبیوتیکها باشند تا از نقش ارزنده این ترکیبات در افزایش تولیدات طیور و دام کاسته نشود که از ترکیباتی که اخیراً مورد توجه محققین قرار گرفته است نانو پارتیکلهای نقره میباشد. بزرگترین دلیل استفاده وسیع از نانو پارتیکلهای نقره ویژگی-های ضد باکتریایی، پایداری بالا و از بین بردن باکتریهای مقاوم به آنتیبیوتیک است.

احمدی - 2009 - گزارش نمود که استفاده از 900 پی پی ام نانونقره در جیره سبب بهبود ضریب تبدیل غذایی جوجههای گوشتی میگردد. در مطالعات دیگری مشاهده شده است که استفاده از ذرات نانونقره در جیره طیور سبب افزایش طول پرز و کاهش عمق کریپت میشود - نقیزاده و همکاران، 1392؛ احمدی و همکاران، . - 2009 در تحقیق دیگری نشان داده شد استفاده از نانو ذرات نقره 4 - ، 8، 12 قسمت در میلیون - به صورت آشامیدنی میتواند باعث کاهش وزن، افزایش خوراک مصرفی و ضریب تبدیل غذایی نسبت به گروه کنترل شود. همچنین استفاده از سطوح قید شده میتواند باعث افزایش وزن روده کوچک و چربی حفره بطنی گردد ولی استفاده از نانوسیلور در سطح 12 قسمت در میلیون باعث افزایش وزن سینه و ماهیچه ران نسبت به سایر سطوح میشود - احمدی و رحیمی، . - 2011 همچنین گزارشاتی در دست است که زئولیت می تواند باعث بهبود شاخص های رشد جوجه های گوشتی گردد - پریزادیان کاوان و همکاران، . - 1392 با توجه به اثرات مفید ذرات نانو پارتیکلهای نقره بر عملکرد و سلامت طیور و استراتژی جدید در توسعه پایدار کشاورزی و همچنین محدود بودن مطالعات نانونقره پوشش داده شده بر زئولیت در جیره غذایی جوجههای گوشتی، این آزمایش به منظور بررسی اثر افزودن نانونقره پوشش داده شده بر زئولیت در جیره بر فراسنجههای خونی جوجههای گوشتی انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه 375 قطعه جوجه گوشتی یکروزه سویه تجاری کاب 500توزین و در قالب طرح کاملاً تصادفی در 5 گروه آزمایشی با 5 تکرار مشتمل بر 15 قطعه پرنده توزیع گردید. گروههای آزمایشی شامل - 1 جیره پایه - فاقد زئولیت - - 2 جیره پایه مکمل شده با %1 زئولیت 3 - ، 4 و - 5 جیره پایه مکمل شده با سه سطح مختلف نانو پارتیکل نقره %0/25 - ، %0/5 و - %0/75بود. جیره پایه بر اساس توصیه راهنمای نگهداری سویه کاب تنظیم شد - جدول . - 1 همچنین آب و خوراک بصورت آزاد در اختیار جوجهها قرار داشتند.

به منظور اندازه گیری فراسنجههای خونی در روز 42 دوره پرورش دو قطعه جوجه گوشتی - یک نر و یک ماده - از هر واحد آزمایشی به طور تصادفی انتخاب و خونگیری از ورید بال به منظور بررسی فراسنجه های خونی - کلسترول، تریگلیسرید، 1LDL، 2HDLو - 3VLDL انجام گردید. سرم نمونه های خون اخذ شده با استفاده از سانتریفیوژ جدا و تا زمان انجام آزمایشات در دمای -20 درجه سانتیگراد در فریز نگهداری شدند. غلظت کلسترول، تریگلیسرید، LDL ,HDL با استفاده از دستگاه اتوآنالایزر مدل - - Mindray, Bs-200 و با استفاده از کیتهای تجاری - شرکت پیشتاز طب - مورد اندازه گیری قرار گرفتند. دادههای آزمایش در قالب طرح کاملاً تصادفی توسط نرم افزار - 2003 - 4 SAS با استفاده از رویه GLM تجزیه واریانس شد و مقایسه میانگین ها توسط آزمون چند دامنه ای دانکن و در سطح احتمال 5 درصد انجام گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید