بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به اینکه منابع و امکانات محدودی در اختیار سازمانهاست و بسیاری از منابع تجدید ناپذیر هستند، از این رو امکان ارضای نیازهای نامحدود و با تکیه بر چنین منابع و امکاناتی هرگز میسر نیست. بنابراین تنها راه منطقی و امکان پذیر،کسب حداکثر بازدهی و فایده از حداقل منابع می باشد و این نکته در مسئله بهره وری مستتر است و توجه به آن می تواند به نفع خود سازمان و جامعه ای که سازمان در آن قرار دارد، باشد. در این تحقیق بهره وری نیروی انسانی به عنوان متغیر وابسته و هوش عاطفی به عنوان متغیر مستقل فرض شده است و سعی بر آن است تا تاثیر هوش عاطفی کارکنان بر بهره وری آنان سنجیده شود. تحقیق حاضر به بررسی نقش تاثیر هوش عاطفی کارکنان دانشگاه خاتم الانبیا - ص - بر بهره وری پرداخته و جهت جمع آوری داده های تحقیق از پرسشنامه  استفاده گردید که دارای روایی و پایایی مناسبی بود - الفای کرونباخ پرسشنامه برای هوش عاطفی 0,82، برای سئولات بهره وری عدد - 0,87 نمونه ای به حجم 200 نفر بصورت تصادفی از جامعه انتخاب گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و LISREL و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که هوش عاطفی کارکنان دانشگاه خاتم الانبیا - ص - بر بهره وری تاثیر دارد. به علاوه، نتایج حاصل از فرضیات فرعی از طریق همبستگی و رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که با بهره وری رابطه معناداری دارد .

واژگان کلیدی: هوش عاطفی، آگاهی اجتماعی، مدیریت روابط، بهره وری نیروی انسانی

مقدمه

بهره وری از لحاظ نظری به رابطهی بین محصول و عوامل تولید تعریف می شود .نسبت ستاده به یکی از عوامل تولید را بهره وری می گویند. منظور از ستاده یا محصول، کلیه کالاها و خدماتی است که نیازمندیهایی را تامین می کند. بهره وری اعم از بهره وری سرمایه، نیروی کار، مواد اولیه و سایر عوامل تولیدمی باشد. بهره وری را می توان به جزئی و کلی تقسیم کرد. بهره وری جزئی، نسبت ستاده به یکی از نهاده ها است. برای مثال، بهرهوری نیروی کار، همان مقدار تولید سرانه یا تولید متوسط نیروی کار؛ یا بهرهوری سرمایه، تولید متوسط سرمایه است. بهره وری کل، نسبت ستاده به تمام نهاده های به کار گرفته شده در فرایند تولید می باشد .

معیارهای بهره وری که تاکنون ارائه شده است، عمدتاً به یکی از انواع بهره وری، یعنی بهره وری نیروی کار - نسبت ستاده به عامل نیروی کار - توجه دارد و هر جا این واژه بدون قرینه ذکر شود، بهره وری نیروی کار مقصود است. آن چه حایز اهمیت است ارتقای بهره وری و کارآیی است. افزایش کارآیی عوامل تولید، ممکن است ناشی ازبهبود کیفی کار و سرمایه یا ناشی از روش های ترکیب کار و سرمایه برای تولید کالای معین یا ناشی از تغییرهای فن آوری و سرانجام منتج از ترکیب هر سه عامل باشد. عامل نیروی انسانی را می توان اساسی ترین عامل بهره وری نام برد . ایمان، آگاهی و توانایی نیروی انسانی و حاکمیت اصولی مانند عقل، عدل، شکر و عمل براساس وظیفه و انگیزه های درونی، بهره وری را به میزان زیادی افزایش خواهد داد .

بیان مساله

یکی از ویژگی های بسیار مهم فردی هوش عاطفی است. هوش عاطفی در مدیریت مقولهای بسیار نوین با ریشه روانشناسی است. با توجه به ابعاد گستردهی هوش عاطفی و جایگاه مهم آن در زندگی فردی و اجتماعی انسانها، در حوزههای مدیریتی در رفتار سازمانی نقش آن در بهبود عملکرد مدیران و کارکنان سازمانها محور اصلی بسیاری از تحقیقات بوده است. ادبیات مدیریتی بیانگر آن است که مهارتهای مدیریتی در کل و هوش عاطفی به طور اخص، نقش تعیین کنندهای در موفقیت مدیران در محیط کاری دارند - رهنورد ، جویبار، . - 101: 1387 رقابت بسیار زیاد در بین سازمانها، باعث شده است که مدیران سازمانها از هرفرصتی که بدانند سبب پیشرفت آنان میگردد، استقبال کنند.

در 25 سال گذشته تاکید زیادی بر بهرهوری بوده است، و در این راستا تلاش شده است تا محدودیتهای سر راه کارکنان را به حداقل برسانند تا از این طریق به بهرهوری بیشتر دست یابند - رضایی، . - 131 : 1382 چرا که نیروی انسانی به عنوان رکن اساسی و مهمترین عامل در بهبود و ارتقاء مستمر بهرهوری سازمان و در نهایت بهرهوری ملی بشمار میآید و برای داشتن سازمانهای بهرهور ،نیاز به انسان به رهور میباشد - طاهری،. - 92 :1385 به نظر میرسد که تاثیر هوش عاطفی در بهرهوری به این علت باشد که در این رویکرد به همه جنبههای انسانی، عاطفی، فردی و بین فردی، ارتباط، مهارت های بین فردی و اجتماعی

و خودآگاهی در تامین بهرهوری بهینه سازمان و ترغیب کنشهای سازنده در محیط کار پرداخته شده است - ساعتچی،. - 42 :1379 دانشگاه خاتم الانبیاء - ص - به عنوان یکی از مراکز آموزشی و تربیتی از جمله سازمانهایی است که نقش مهمی در امر آموزش نیروهای نظامی دارد . پایین بودن بهره وری خصوصا بهره وری نیروی انسانی آن می تواند به مراتب زیان بارتر باشد . هدف از انجام این پژوهش بررسی تعیین تاثیر هوش عاطفی کارکنان بر بهره وری میباشد. به طور کلی مسئله مورد توجه ما در این پژوهش ،تبیین و کشف رابطه بین هوش عاطفی کارکنان دانشگاه خاتم الانبیا - ص - و بهره وری آنان می باشد. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سئولات می باشد:

-1 آیا هوش عاطفی کارکنان بر بهره وری تاثیر دارد؟

-2 آیا بین هر یک از مولفه های هوش عاطفی و بهره وری نیروی کار رابطه وجود دارد؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید