بخشی از مقاله

چکیده

گردشگری یا همان توریسم روستایی امروزه یکی از صنایع به سرعت در حال رشد دنیا وابزاری برای افزایش در آمد ملی کشورهای جهان به حساب می آید یکی از جذابترین وشاید جدیترین شاخه این صنعت گردشگری روستایی است که اخیراً موردتوجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته ، امروزه بسیاری از سیاستگزاران وبرنامه ریزان گردشگری رابه مثابه ابزاری برای ثبات اقتصادی وتوسعه برای جوامع روستایی میدانند وعده ای نیز توسعه گردشگری روستایی رادر حل مشکلات مناطق روستایی موثر وضروری میدانند وآن راشرط لازم برای حرکت به سوی عمران وتوسعه نواحی قلمداد می کنند.صنعت گردشگری روستایی را باید همانند لبه های تیز یک تیغ بدانیم که اگر صحیح و بر اساس اصول توسعه وگسترش نیابد نه تنها به عمران مناطق روستایی کمک نخواهد کرد . بلکه آثار مخرب و جبران ناپذیر ی را بر بخشهای اجتماعی وافتصادی وغیر .... برجا خواهد گذاشت . هدف از تدوین وتهیه این مقاله شناسایی وتعین جایگاه جغرافیابر بخش گردشگری روستایی در توسعه کشور میباشد همچنین عوامل ، مشکلات وتنگناها و فواید توریسم مورد تحلیل قرارگرفته است .

واژههای کلیدی : گردشگری ، روستا ، جغرافیا ، توسعه ، صنعت گردشگری

مقدمه

دانش جغرافیا بخصوص جغرافیای انسانی ، بنابر ماهیت علمی خود وتعریف آن یعنی بررسی سطح مملو از حیات کره زمین با توجه به اختلافات عظیم وبی پایان مکانی و تبیین علمی آن در ارتباط با نیروهای موثر در حال وگذشته وپیامدهای حاصل از مناسبات علت ومعلولی جوامع انسانی با محیط زیست خویش که منجر به پیدایش چشم انداز فرهنگی می شود باید به تجزیه وتحلیل وچگونگی روند شکل گیری وپیوند میان عناصر متحرک هریک از چشم انداز بپردازد.صنعت توریسم همواره به صورت صنعتی تلقی شده است که از عومل کار بیشتر از سایر عوامل تولید استفاده به عمل می آورد . با تحقیقاتی که در این زمینه به عمل آمده است .

این موضوع به اثبات رسیده 0 - منشی زاده،25،1376و - 28 بنا به تعریف گردشگری روستایی توریسمی است که در مناطق روستایی شکل میگیرد به طور کل روستا منبعی چند منظوره است که نیازهای مختلفی را بر آورده می کند در عین برخورد مردم نسبت به آن بهبود یافته و آن را منبعی برای موقیتهای جدبد شغلی ، مکانی برای زندگی یا جایگاه موقتی برای فرار از فشارهای مختلف زندگی پیشرفته شهری میدانند . توسعه ورشد گردشگری روستایی غالباً باسهمی که در بهسازی اجتماعی و اقتصادی مناطق روستایی دارد متناسب است . بطور مثال بدلیل وجود مناطق روستایی اروپا تاامروز گردشگری شیوه مهم وجدید اشتغال زایی بوده که نتیجه آن انزوای اجتماعی روستا را شکسته وباعث رونق جوامع روستایی شده است .

مسلماً بخش کوچکی از گردشگری راگردشگری روستایی تشکیل میدهد که البته سهم مهمی را در اقتصاد مناطق روستایی دارد. مهمترین هدف توسعه گردشگری ، توسعه اقتصادی واجتماعی مناطق گردشگری است . بنابراین آماده سازی صنعت گردشگری روستایی روند پیچیده ای داردو یادآور می شود که گردشگری روستایی تنها شامل جاذبه وامکانات وفعالیت تفریحی نمیشود بلکه از نظر بسیاری از دیدار کنندگان محیط زیست روستایی ودرک مفهوم روستا بخشی از تجارب گردشگری هستند . بنابراین گردشگری روستایی تنها از طریق تعداد زیادی از مشاغل کوچکتر بخش خصوصی که صنعت گردشگری روستایی راتشکیل می دهند اداره نمی شود. بلکه بسیاری از سازمانهای بخش های دولتی نیز در این موضوع دخالت دارند . - جولیا شارلی ،41،27،1380و36و. - 85

بیان مسئله

انسانها به دلیل مختلف گردشگری راانتخاب می کنند به علت تغییر موقت محیط، استراحت ، تفریح و آشنایی با آداب ورسوم و اوقات فراغت از بزرگترین انکیزه های آنان محسوب میشود . امروزه گردشگری روستایی به یکی از فعالیت های پیشتاز اقتصادی تبدیل شده است و مطالعات نشان میدهد بین جغرافیاو توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگری و افزایش درآمد اقتصادی رابطه مثبتی وجود دارد . گردشگری روستایی میتواند راهکاری برای توسعه وکسب درآمد وافزایش اشتغال و .... باشد .

امروزه اهمیت گردشگری و جهانگردی ولذوم بررسی وتحقیق در مورد آن با توجه به نقشهای مهم اقتصادی واجتماعی و فرهنگی بر هیچ کس پوشیده نیست . این فعالیت در دنیای کنونی به صورت یکی از مهمترین عوامل تولید ، ثروت وکار ، ایجاد پویایی ، جابجایی انسانها وثروت ملت ها در آمده است - مشبکی وملک اخلاق ، - 1382 ورود گردشگران به هر کشور موجب درآمد زایی وایجاد فرصت های اقتصادی جدید میشود که ازاین طریق سطح فعالیت های اقتصادی در بخش های مختلف فعال می شود - مداح ، - 1386

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید