بخشی از مقاله

چکیده

هدف این پژوهش تاثیر چابکی زنجیره تامین بر پیامدهای عملکردی شرکت - مطالعه موردی :شرکت های تولیدی شهر کرمانشاه - می باشد،گسترش بازارها و محصولات، رقابتها را از سطح مابین شرکتها به سطح مابین زنجیرههای تامین کشانده و تمرکز بر بهبود عملکرد این زنجیرهها، تنها مسیر دستیابی به مزایای رقابتی در بازار جهانی کسب و کار امروزه است. در این رابطه، نگرش مدیریت زنجیره تامین - SCM - از استراتژیهای قوی برای افزایش رقابتپذیری شرکتها و زنجیرههای تامینشان تلقی میشود

موضوع مهم این است که کلیه فعالیتهای موردنیاز در طول یک زنجیره تامین، باید مطابق با نیازهای مشتریان نهایی طراحی و اجرا گردند.به هرحال، روند موجود در بکارگیری رویکردهای نوین مدیریت تولید و عملیات بیانگر وجود یک روند افزایشی در استفاده از رویکرد مدیریت زنجیره تامین در میان شرکتها ی مختلف صنعتی و خدماتی است که با هدف کاهش هزینهها و افزایش سهم بازار و رقابتپذیری آنها صورت میگیرد.

روش پژوهش براساس هدف: کاربردی، بر حسب نوع دادهها توصیفی- پیمایشی و از نوع علی فرضیهای می باشد در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است بنابراین نوع پژوهش میدانی است.جامعه مورد مطالعه، مدیران و کارکنان شرکت های تولیدی در سطح شهر کرمانشاه می باشند که طبق استعلام صورت گرفته تعداد مدیران و کارکنان آنان 414 نفر میباشد.حجم نمونه محاسبه شده براساس فرمول کوکران، 200 نفرمحاسبه گردید.

در این پژوهش از روش میدانی و کتابخانه ای استفاده شده است. جهت بررسی داده های جمعیت شناختی از آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرمافزار sp ss تجزیه و تحلیل خواهند شد. نتایج حاصل از تجریه و تحلیل داده که یازده فرضیه پژوهش را مورد بررسی قراردادند این بود که تمامی فرضیات پژوهش مورد پذیرش واقع شدند و با تحقیقت گذشته همسویی کامل داشتند.

.1 مقدمه

امروزه رقابت واحدهای تجاری بر مبنای تولید کالاها و خدمات بر مبنای نیاز مشتری و در عین حال مقرون به صرفه،شکل گرفته است. علاوه برآن فرآیند جهانی شدن و شدت گرفتن رقابت در عرصه بین المللی بهمراه پیشرفت های تکنولوژیکی همگی منجر به شکل گیری یک محی تجاری جدید برای ایجاد رقابت در کنار بوجودآمدن فرصت هایی برای موفقیت بیشتر شده است.

درنتیجه بسیاری از شرکت ها بمنظور کاهش میزان زمان صرف شده برای برطرف کردن نیازهای مشتریان و نیز کیفیت بیشتر محصولات به سمت فرآیند مشتری مداری حرکت کرده اند و با مدیریت موثر درفرآیندهای خرید و نیز ایجاد تعامل بهتر با تامین کنندگان خود برای بدست آوردن مزیت های رقابتی در تلاشند زیرا دریافتند که در یک محی بسته و بدور از سایرین نمی توانند به بقای خود ادامه دهند. 

تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مشتریان بمنظور بهبود عملکرد بلندمدت شرکت های فردی و کل زنجیره تامین در یک مدل تجاری منسجم و با عملکرد بالا تشکیل شده است

طبق تعریف شورای زنجیره تامین مدیریت حرفه ای، مدیریت زنجیره تامین - SCM - شامل طراحی و مدیریت تمامی فعالیت های خرید و تدارکات، تبدیل و تمام فعالیت های مدیریت تدارکات و همچنین هماهنگی و همکاری با شرکای موجوددر شبکه می باشد.

.2بیان مساله:

گسترش بازارها و محصولات، رقابتها را از سطح مابین شرکتها به سطح مابین زنجیرههای تامین کشانده و تمرکز بر بهبود عملکرد این زنجیرهها، تنها مسیر دستیابی به مزایای رقابتی در بازار جهانی کسب و کار امروزه است. در این رابطه، نگرش مدیریت زنجیره تامین 1 - SCM - از استراتژیهای قوی برای افزایش رقابتپذیری شرکتها و زنجیرههای تامینشان تلقی میشود، بطوری که پس از معرفی واژه مدیریت زنجیره تامین توس آقایان اولیور2 ، وبر در سال 1982، گسترش قابل ملاحظهای در روند بکارگیری این رویکرد پدیدار گشته و این اعتقاد در میان اکثر سازمانها بوجود آمده است که رقابت تنها در سطح مابین سازمانها مطرح نبوده و این زنجیرههای تامین هستند که با یکدیگر رقابت میکنند. شاخص ها و معیارهای ارزیابی چابکی معمولا کلی بوده و عمدتا توانایی های چابکی را سنجیده اند و نه همه ابعاد آن را. به عنوان یک مورد مطالعاتی، زنجیره تأمین شرکت های تولیدی فعال در حوزه بالادستی تولیدی انتخاب گردید.

برداشت اولیه آن است که زنجیره تامین چابک با چابکی سازمان ارتباط مستقیم و بسیار زیادی دارد و سازمان های بزرگ با حجم تولید بالا و فرایندهای تعریف شد و استاندارد مانند شرکت های تولید نفت و گاز نه می تواند و نه مناسب است به سمت طراحی و پیاده سازی زنجیره تامین چابک حرکت کند.

در حالی که شواهد بسیاری حاکی از آن است که در چنین شرکت هایی با حجم سرمایه گذاری بسیار زیاد و یا دارا بودن ذخایر مشترک و همچنین اهمیت زیاد تعهد در برابرمشتریان، چابک نبودن زنجیره تامین و عدم تامین به موقع برخی قطعات باعث خسارت ها، هزینه های فرصت و نارضایتی های جبران ناپذیری می شود.این پژوهش در صدد پاسخگویی به این سوال است که چابکی زنجیره تامین چه تاثیری بر پیامدهای عملکردی شرکتها ی تولیدی شهر کرمانشاه دارد؟

.3 اهمیت و ضرورت پژوهش:

اکثر صاحب نظران کسب و کار معتقدند برای ایجاد مزیت رقابتی نسبت به سایر شرکت ها و همچنین حفظ و ارتقا سطح عملکرد لازم است که استراتژی مدیریت زنجیره تامین حامی و جلو برنده استراتژی تجاری باشد. در کنار اهمیت افزایش کارایی و اثر بخشی زنجیره تامین از راه ارتقای یکپارچگی جریان اطلاعات ،حذف اتلاف ها و جستجوی چابکی در زنجیره تامین و تاثیر آن بر عملکرد نیز حایز اهمیت است.

در دیدگاه مدیریت زنجیره عرضه، تمامی شرکتهای که در تولید محصول نقش دارند، مانند حلقه های یک زنجیر، به یکدیگر متصلند و سعی در ارائه خدمت بهتر به مصرف کننده محصول نهایی را دارند. شرکتها ی یک زنجیره تا حد امکان به یکدیگر کمک کرده و تنها به ارتقا خود فکر نمی کنند و اطلاعات موجود در یک شرکت را تنها متعلق به شرکت نمی دانند. در رویکرد سنتی هر شرکت تغییرات را در محدوده خود و بدون اطلاع از وضعیت سایر اعضای زنجیره انجام می داد. ولی در رویکرد مدیریت زنجیره تامین، اعضای زنجیره تغییرات را در شرکت انجام میدهند که بیشترین اثر بخشی را برای کل زنجیره داشته باشد

در گذشته هر مرکز تولیدی با اهمیت دادن به تعداد محصول تولید شده، سعی در افرایش سهم خود در بازار داشت. پس از گذشت چند دهه مراکز تولیدی در ارائه کالای با کیفیت برای جذب مشتریان گام برداشتند. در دهه های اخیر پیشگامان صنعت اصلی ترین شرط را برای رسیدن به سهم بیشتری از بازار فروش، برآوردن نیازهای مشتریان میدانند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید