بخشی از مقاله

خلاصه

هدف از این تحقیق بررسی تاثیر کیفیت تعاملات بر اعتماد کارکنان میباشد. روش مورد استفاده در این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل 231 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد میباشد. از جامعه آماری بر اساس جدول استاندارد گرجسی و مورگان ، تعداد 144 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. روش نمونه گیری، تصادفی ساده است و برای جمعآوری داده های از روش میدانی و مبتنی بر پرسشنامه استاندارد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمون پارامتریک رگرسیون خطی به کمک نرمافزار SPSS ، استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که کیفیت تعاملات بر اعتماد کارکنان تاثیر دارد.

کلمات کلیدی:کیفیت تعاملات،اعتمادکارکنان،کیفیت محیط فیزیکی،نتایج کیفیت

مقدمه

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از بزرگترین پشتوانه های علمی کشور درربع قرن اخیر،به تربیت نیروه های متعدد و متخصص پرداخته است. شناسایی عواملی که می تواند در جهت رشد و پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی موثر باشد یک ضرورت است و بایستی مسئولین دانشگاه آزاد نسبت به جمع آوری اطلاعات لازم در این خصوص با جدیت برخورد نمایند. چناچه سیر تحولات مدیریت منابع انسانی را بنگریم، به وضوح در خواهیم یافت که توجه به انسان از دیرباز مورد نظر صاحب نظران مدیریت بوده است.این توجه روز به روز افزایش یافته تا جایی که امروزه نیروی انسانی را مشتریان سازمان ها نام نهاده اند.

این بدان معنا است که در عصر جدید، ضرورت پاسخگویی به نیاز های اساسی کارکنان در هر سازمان، در اولویت اول قرار می گیرد زیرا نیل به اهداف سازمان در گرو تأمین اهداف و خواسته های منطقی و مشروع منابع انسانی است یکی از مهمترین نیازهای کارکنان در سازمان، برقراری اعتماد میان آنها و مدیر می باشد. وجود سطوح بالای اعتماد در سازمان باعث ایجاد هزینه های پایین ارزیابی و دیگر مکانیزم های کنترل خواهد بود و کارکنان خود را کنترل و دارای انگیزه های درونی خواهند بود.

با توجه به اینکه ایجاد اعتماد، موجب اثر بخشی سازمان و کاهش هزینه های ارزیابی و کنترل می شود، بنابراین ضرورت شناسایی عواملی که باعث ایجاد اعتماد می شود، قابل احساس است. در سازمان های ما به خصوص، سازمان ها ی عمومی، شکاف قابل توجهی بین کارکنان و مدیریت و خواسته های این دو وجود دارد . در نتیجه این شکاف، تصمیمات معمولاً با مشکلات اجرایی روبرو می شوند زیرا کارکنان در اجرای تصمیمات سرسختی نشان می دهند و در مقابل مدیران نیز به کارکنان اعتمادنمی کنند و آنها را در جریان تصمیم گیری مشارکت نمی دهند و اینها همه باعث ایجاد فضای بی اعتمادی در سازمان می شود.

یکی از عواملی که می تواند بر اعتماد کارکنان تاثیر گذار باشد، کیفیت تعاملات می باشد که تاکنون تحقیقات کمتری در این زمینه صورت گرفته است. فرضیه تحقیق:کیفیت تعاملات بر اعتمادکارکنان تاثیر دارد...کیفیت تعاملات:کیفیت تعاملات کارکنان عبارتست از میزان رعایت ادب و احترام و درک متقابل در رفتار و تعاملات کارکنان بر اساس معیارهای ارزشی و استاندارهای سازمانی است. اعتماد کارکنان:اعتماد یک حالت روانشناختی است که به گرایش افراد به آسیب پذیر بودن نسبت به انتظارات مثبت دیگران اشاره دارد. بدین معنا که اعتماد کننده در برابر فعالیتهای اعتماد شونده آسیب پذیر بوده و نمی تواند رفتار او را کنترل کند. فرد اعتمادشونده مختار است به نفع یا زیان اعتمادکننده عمل کند.

روش تحقیق

با توجه به اینکه این پژوهش به دنبال بهبود شرایط دانشگاه آزاد می باشد به لحاظ هدف کاربردی است و از آنجا که به بررسی نظرات و دیدگاهها و توصیف و تحلیل آن ها خواهد پرداخت، به لحاظ روش پیمایشی است.جامعه آماری این تحیق شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد بوده، 231 نفر می باشد. از بین جامعه آماری بر اساس جدول استاندارد گرجسی و مورگان - 1970 - ، تعداد 144 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. روش نمونه گیری، تصادفی ساده است و برای جمعآوری داده های جهت تحلیل فرضیههای پژوهش از روش میدانی و مبتنی بر پرسشنامه استاندارد  استفاده شد.

جهت تعیین پایایی پرسش نامه، ضریب آلفای کرونباخ برای کیفیت تعاملات برابر با - 0/744 - و اعتماد کارکنان - 0/731 - محاسبه شد که حاکی از آن است که در سطح اطمینان 95 درصد می توان گفت که پرسشنامه تحقیق از پایائی لازم برخوردار است. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمون های کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون پارامتریک رگرسیون خطی به کمک نرمافزار SPSS ، استفاده گردید.

نتایج و بحث

در صورتی که سطح معنی داری آزمون کمتر از 0/05 باشد با اطمینان %95 میتوان گفت توزیع دادهها نرمال نیست. در صورتی که سطح معنی داری آزمون بیشتر از 0/05 باشد توزیع دادهها نرمال است. چون سطح معنی داری کلیه متغیرها از 0/05 بزرگتر است ، بنابراین با اطمینان %95 می توان گفت توزیع متغیرها نرمال است. پس می توان از آزمون های پارامتریک استفاده نمود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید