بخشی از مقاله

چکیده
هدف تحقیق حاضر،تعیین تحلیل رگرسیون مؤلفه های فرافردی با تعهد شغلی، اعتماد سازمانی و تلاش سازمانی بوده است. تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. منظورازارتباط فرافردی ارتباط و پیوندیک فرد باخدا است که به صورت همه خدایی ،همه درخدایی،کارگزاری وتعاملی در نظرگرفته شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در سال تحصیلی -87 1386 بوده که به روش سرشماری تعداد 220نفر برای تحقیق انتخاب شدند.ابزار تحقیق برسه دسته اند که عبارتند از.1پرسشنامه مدل انگیزشی مبتنی بر معنویت رستگار - - 1385 با =0/84 - - ، .2 پرسشنامه اعتماد سازمانی گری رودر - - 2003 که توسط شفیع پور مطلق و همکاران - - 1389 اعتبار یابی شده است - =0/93 - ،.3 پرسشنامه محقق ساخته تلاش سازمانی - . - =0/91 برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آزمون روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شده که با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 13 صورت پذیرفته است. بطورکلی نتایج تحقیق نشان داد، بین مؤلفه فرافردی همه خدایی با ابعاد تعهد شغلی - تکلیفی،عاطفی،مستمر - در سطح p<0/05 رابطه معناداری وجود دارد.بین مؤلفه فرافردی در خدایی با ابعاد تعهد شغلی - تکلیفی،عاطفی،مستمر - در سطح p<0/05 رابطه معناداری وجود دارد.بین مؤلفه فرافردی کارگزاری خدایی با ابعاد تعهد شغلی - تکلیفی،عاطفی،مستمر - در سطح p<0/05 رابطه معناداری وجود دارد.بین مؤلفه فرافردی تعاملی خدایی با ابعاد تعهد شغلی - تکلیفی،عاطفی،مستمر - در سطح p<0/05 رابطه معناداری وجود دارد.

.1-1مقدمه

سانتوز، تعهد شغلی را احساس هویت و وابستگی نسبت به یک شغل و حرفه خاص می داند و بر تمایل و علاقه به کار در یک حرفه به عنوان تعهد حرفهای تأکید می کند. او از جمله معدود پژوهشگرانی است که به رابطه میان تعهد شغلی و تعهد سازمانی اعتقاد دارند - سانتوز1،. - 2006 مطالعات ریگو - 2008 - 2 نشان داد که چگونه ادراکات کارکنان درباره معنویت در محیط کار به گسترش سطح تعهد شغلی آنان کمک خواهد کرد. افراد با تعهد بیشتر، تمایل دارند برای کارشان تلاش بیشتری اختصاص دهند تا بدین گونه به عملکرد سازمانی کمک کنند. تعهد شغلی میتواند یک حالت روانشناختی تعریف شود که ارتباط کارکنان با سازمان را توصیف میکند و احتمال اینکه آنها سازمان را ترک کنند را کاهش میدهد - آلن ومیر3،. - 1999 تعهد شغلی بر ترک خدمت، جابجایی، وقتشناسی، رفتارهای سازمانی شهروندی، گرایشات به تغییر سازمانی و عملکرد اثر گذار است. ارزشهای سازمانی انسانی و فرصت برای انجام کار بامعنا، منجر به ارتقای عزت نفس، امید، سلامتی، شادی و رشد شخصی کارکنان شده تا حدی که بطور همه جانبه - فیزیکی، ذهنی، عاطفی ومعنوی - برای سازمان کار می کنند. معنویت4 تعهد را از طریق ایجاد یک جوّ مطمئن در محیط کار افزایش میدهد، و اعتماد برای ایجاد تعهد حیاتی است - کریشناکوما رو1، 2002، ص . - 158 زندگی سازمانی بدون وحی و الهام و ارتباط دوام ندارد، کارکنان تحلیل میروند، خسته و فرسوده میشوند و هدف خود را از دست میدهند. اغلب سازمانها تلاش میکنند تا سازمانی را بوجود آورند که اعضای آن بتوانند جهان خارج از مادی و جهان متعالی را تجربه کنند - بورک2،2006،ص . - 15 درواقع رویکرد بورک ناشی از دیدگاههای مذهبی نیست. موضع او در برابر معنویت ناشی از یک حس اتصال و ارتباط است.در این تحقیق بعد معنوی3 معنویت یعنی ارتباط فرا فردی مورد بررسی قرار میگیرد و محقق در پی آن است تا دریابد آیا بین ارتباط فرافردی وتعهد شغلی کارکنان نسبت به سازمان رابطه معناداری وجود دارد یا نه؟

چارچوب نظری تحقیق

بنا به نظرآلن و مییر - - 1990 تعهد به عنوان وابستگی عاطفی و روانی به سازمان، تعهد به عنوان درک هزینههای ناشی از ترک سازمان و تعهد به عنوان تکلیف به ماندن در سازمان بوده که تحت عنوان »تعهد عاطفی«، »تعهد مستمر یا عقلایی« و»تعهد تکلیفی یا هنجاری« طبقهبندی شدهاند. میلیمان - 2003 - بررسی کرد که چگونه معنویت در محیط کار با تعهد سازمانی، درگیری شغلی و رضایت شغلی ارتباط دارد. نتایج کار وی نشان داد که کار با معنا منجر به تعهد عاطفی، رضایت شغلی، درگیری شغلی و عزت نفس میشود. مطالعات فرای - 2008 - 4نشان داد، رهبری معنوی بر رضایت از زندگی کارکنان، تعهد سازمانی، بهرهوری و رشد فروش، اثرات مهم و مثبت دارد.مطالعات ریگو - - 2008 نشان داد، معنویت با تعهد عاطفی و هنجاری رابطه دارد.بنابه تعریف اشمس و دوچن - 2000 - 5، معنویت، بعدی از زندگی درونی و باطنی کارکنان است که این قابل پرورش است و به واسطه انجام کارهای بامعنا،توسعه مییابد. به نقل از کریشناکومارو - - 2002، نتایج تحقیقات بوراک - 1999 - 6 بین معنویت و افزایش حس کامیابی شخصی؛ دلبسی - 1999 - 7 بین معنویت و تعهد سازمانی و فریشمن - 1999 - بین معنویت و خلاقیت، رابطه مثبت را نشان دادند. تحقیق میلیمان - 2003 - 8 نشان داد، بین معنویت و نگرشهای شغلی از قبیل رضایت شغلی و مشارکت شغلی، رابطه مثبت وجود دارد. مطالعات کردنائیچ، و همکاران - - 1390 نشان داد، بین متغیر همه خدایی، همه در خدایی، ارتباط از نوع کارگزاری خدا و ارتباط از نوع تعاملی با خدا و تعهد سازمانی رابطه معنادار مثبت وجود دارد. مطالعات پورشاریاتی9 و همکاران - - 2014 نشان داد، بین روحیه معنوی و اعتماد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. مطالعات طالب پور و امامی - 1386 - نشان داد، بین دلبستگی شغلی و تعهد شغلی رابطه معناداری وجود دارد. مطالعات ویلمانتی10 و همکاران - - 2014 نشان داد، بین روحیه معنوی و تلاش سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. مطالعات کوآترو - 2002 - 11 و گارسیا-زومار - 2003 - 12 نشان دادند، بین معنویت در محیط کاری و عملکرد سازمانی رابطه معناداری وجود داشته به این معنا که وجود جوّ معنوی در محیط کاری تلاش کارکنان را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

روش تحقیق

تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. منظورازارتباط فرافردی ارتباط و پیوندیک فرد باخدا است که به صورت همه خدایی، همه درخدایی،کارگزاری وتعاملی در نظرگرفته شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در سال تحصیلی 1386-87 بوده که به روش سرشماری تعداد 220نفر برای تحقیق انتخاب شدند.ابزار تحقیق برسه دسته اند که عبارتند از.1پرسشنامه مدل انگیزشی مبتنی بر معنویت رستگار - - 1385 با =0/84 - - ، .2 پرسشنامه اعتماد سازمانی گری رودر - - 2003 که توسط شفیع پور مطلق و همکاران - =0/93 - - 1389 - ،.3 پرسشنامه محقق ساخته تلاش سازمانی - . - =0/91 برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آزمون روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شده که با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 13 صورت پذیرفته است.

یافته های تحقیق فرضیه اول تحقیق

بین مؤلفه های فرافردی - همه خدایی، در خدایی، کارگزاری خدایی، تعاملی خدایی - با توسعه تعهد شغلی - تکلیفی،عاطفی،مستمر - رابطه معناداری وجود دارد.براساس یافته های جدول - 1 - ، بین مؤلفه های  فرافردی - همه خدایی، در خدایی، کارگزاری خدایی،        تعاملی    خدایی - با    توسعه تعهد شغلی - تکلیفی،عاطفی،مستمر - در سطح P<0/05 رابطه معناداری وجود داردبر. اساس ضریب بتا به ازای یک واحد افزایش فرافردی در بُعد همه خدایی، توسعه تعهد شغلی - تکلیفی،عاطفی،مستمر - ،35 درصد افزایش،به ازای یک واحد افزایش فرافردی در بُعد در خدایی، توسعه تعهد شغلی - تکلیفی،عاطفی،مستمر - ،22    درصد    افزایش،به    ازای یک    واحد افزایش    فرافردی در بُعد کارگزاری خدایی، توسعه    تعهد شغلی - تکلیفی،عاطفی،مستمر - ،46    درصد    افزایش،    به ازای یک واحد زایشاف    فرافردی    در بُعد    تعاملی    خدایی،    توسعه    تعهد شغلی - تکلیفی،عاطفی،مستمر - ،44 درصد    افزایش می یابد. بر اساس جدول فوق، فرافردی در بُعد همه خدایی به تنهایی23 درصد واریانس توسعه تعهد شغلی - تکلیفی،عاطفی،مستمر - فرافردی، در بُعد در خدایی به تنهایی 27 درصد واریانس توسعه تعهد شغلی - تکلیفی،عاطفی،مستمر - ،فرافردی در بُعد کارگزاری خدایی به تنهایی 28 درصد واریانس توسعه تعهد شغلی - تکلیفی،عاطفی،مستمر - وفرافردی در بُعد تعاملی    خدایی به    تنهایی 38 درصد    واریانس    توسعه    تعهد  شغلی - تکلیفی،عاطفی،مستمر - را تبیین می کند.                                                              

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید