بخشی از مقاله

چکیده

افزایش حساسیت های روز افزون نسبت به حفاظت از محیط زیست شرکت ها را به تولید محصولات سبز و بازاریابی سبز و ترغیب کرده است و میتواند یک مزیت رقابتی عمده برای شرکتها ایجاد نمایند . هدف پژوهش حاضر با تاکید بر طرز تفکر مصرفکنندگان نسبت به محصولات سبز ، پیداکردن محرکهایی است که بر مصرف محصولات سبز موثر می باشند، تا شرکتهای تولید کننده اینگونه محصولات به وسیله این نتایج بتوانندتولید اینگونه محصولات را مطابق با خواست مشتریان افزایش دهند.

جامعه آماری این پژوهش مشتریان فروشگاه زنجیرهای در شهر اصفهان هستند و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و در نهایت 267پرسشنامه برای تحلیل جمعآوری شد. مدل مفهومی توسعه داده شده با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاکی از تاثیر مثبت و معنادار کیفیت زندگی و نگرش های زیست محیطی بر تمایل مصرف محصولات سبز و تمایل برای پرداخت پول بود.

-1 مقدمه

در سالهای اخیر به دنبال افزایش نگرانیهای زیستمحیطی رفتار خرید مصرفکنندگان به سمت محصولات سبز رفته است - Kilbourne and Pickett, 2008 - و آن ها به دنبال خرید محصولاتی هستند که دوستدار محیطزیست باشد . - Chen and Chang, 2013b - به همین دلیل ایجاد محصولات سبز برای بازار در حال رشد جهانی می تواند اثرات زیست محیطی افزایش مصرف را کاهش دهد . - Mont and Plepys, 2008 - برای پاسخگویی به نیاز مشتریان مفاهیمی نظیر محصولاتسبز - Ottman, Stafford & Hartman, 2006 - ، و بازاریابی سبز از مفهوم بازاریابی سنتی - Peattie and - Crane, 2005 گرفته شد و وارد ادبیات بازار شد.

کمپانیها نیز برای موفق شدن باید استراتژیهای سبز را برای پاسخدادن به نیازهای متنوع ذینفعانشان به کار گیرند . - Cronin et al,2011 - در این بین آنها باید عوامل موثر بر رفتار خرید محصولاتسبز را شناسایی کنند - Lin & .Huang, 2012 - مطالعه در مورد رفتار خرید مصرف کننده از محصولات سبز در دهه 1990 با مطالعات Davis - 1992 - و Ottaman - 1993 - شروع شد. در این راستا در سالهای اخیر مطالعات متعدد دیگری انجام گرفته است که هرکدام یکسری از عوامل موثر بر رفتار خرید سبز را بررسی کردهاند.

Schlegelmilch et al. - 1996 - تاثیر آگاهیهای محیطی را بر رفتار خرید بررسی کرده، Frick, Kaiser and Wilson - 2004 - دانشمحیطی، Tsen et al . - 2006 - نگرشها رفتارها و ارزشها را به عنوان عوامل موثر بر خرید محصولات سبز معرفی کرده است Ritte, Borchardt , Vaccaro, Pereira and Almeida - 2014 - نیز کیفیت زندگی، آگاهیها و نگرش های زیست محیطی و دانش را به عنوان عوامل موثر بر مصرف معرفی کردهاند درحالیکه Biswas and Roy - 2015 - عواملی نظیر نگرشهای محیطی، ارزشها و نوآوربودن مصرفکننده را معرفی نمودهاند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید