بخشی از مقاله

چکیده

آتش نشانی حرفه ای پر خطر و نیازمند آمادگی جسمانی بالا است. بنابراین داشتن تمرینات ورزشی منظم برای حفظ آمادگی جسمانی مطلوب دارای اهمیت است. با وجود این در مورد بهترین نوع روش های تمرینی برای بهبود عملکرد آتش نشان ها تحقیقات اندکی صورت گرفته است. بنابراین هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین تاثیر چهار هفته تمرین تناوبی شدید - کراس فیت - درازنشست، اسکوات پرشی، لانچ پرشی و بورپی - بر اجرای ویژه آتش نشانان جوان بود. تعداد 8 آتش نشان با میانگین سنی 28/3 سال، 4 هفته تمرین تناوبی را انجام دادند. 48 ساعت قبل از شروع مظالعه و

48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین ضربان قلب استراحتی، شاخص درک فشار و تعداد تنفس جلسه اول و جلسه آخر تمرین ثبت شد. نتایج تحقیق کاهش معنادار میزان حجم استفاده شده از هوای دستگاه تنفسی - P<0.05 - و کاهش غیر معنادار ضربان قلب و شاخص درک فشار پس از 4 هفته تمرین را نشان داد . - P>0.05 - به نظر می رسد 4 هفته تمرین تناوبی شدید - کراس فیت با بهبود آمادگی و کارایی ویژه آتش نشان های جوان همراه می شود.

مقدمه

آتش نشانی یکی از مشاغلی است که به دلیل ماهیت شغلی و نیازهای جسمانی باالی آن، نیاز به توان جسمانی و هوازی باالیی دارد.]1[ ترکیبی از نیازهای جسمانی و تغییر ناگهانی از حالت استراحت به فعالیت شدید در زمان عملیات، عوامل استرس زای محیطی و روانی و ا ستفاده از لباس های سنگین و گرم سبب شده ا ست که مرگ و میر نا شی از بیماری های قلبی عروقی در میان آتش نشانان افزایش یابد .

آتش نشانی ذاتا یک شغل خطرناک است و شغلی است که نیاز به سطح آمادگی جسمانی باالیی برای انجام وظایف کاری دارد .]2[ آتش ن شانان به دلیل دا شتن م سئولیت های آتش ن شانی و خدمات ا ضطر اری ،با خطرات فیزیکی و شیمیایی مختلفی از جمله دماهای باال ، مواد شیمیایی ، سر و صدا و.... مواجهه دارند و تعداد قابل توجهی از حوادث و سوانح را در مکانهای مختلف تجربه می کنند 

پی شنهاد شده ا ست که آتش ن شان ها با انجام تمرینات ورز شی آمادگی خود را برای انجام ماموریت های ویژه افزایش دهند. پروتکل های تمرینی سنتی به طور معمول بو سیله آتش ن شان ها ا ستفاده و فواید آن گزارش شده ا ست. با این وجود آمادگی ویژه آتش نشانی جز با انجام تمرینات ورزشی در شزاط ماموریت های مشابه محقق نخواهد شد. آتش نشانان به عنوان بخشی از ایمنی خود الزم ا ست عالوه بر وزن خود، تجهیزات انفرادی حریق شامل: لباس، شلوار حریق، چکمه و د ستگاه تنف سی را تحمل کنند و عملیات انجام دهند .]2[ یک فرد آتش ن شان در زمان مأموریت به طور میانگین ه شت تا بی ست کیلو تجهیزات انفرادی با خود حمل میکند که یکی از این تجهیزات انفرادی، د ستگاه تنفس می با شد که برای محافظت از جان آتش ن شان در مقابل دود، حرارت و مواد شیمیایی ب سیار اهمیت دارد. به نظر می ر سد تعداد تنفس کمتر با ا ستن شاق اک سیژن در مدت زمان طوالنی تر و در نتیجه کارایی بهتر ماموریت های محوله همراه خواهد شد. از جمله روش های بهبود و ضعیت نفس انجام تمرینات همراه با تجهیزات آتش ن شانی ا ست که از آن به عنوان تمرینات ویژه یاد می شود. با توجه به اینکه زمان ا ستفاده از دستگاه تنفسی محدود می باشد و به میزان مصرف اکسیژن آتش نشان در زمان مأموریت بستگی دارد و از طرفی دستیابی به آمادگی ج سمانی باال در مدت زمان کمتر ن سبت به تمرینات سنتی ب سیار دارای اهمیت ا ست لذا هدف از این پژوهش برر سی تأثیر تمرینات تناوبی شدید - کراس فیت بر میزان تنفس و حجم ا ستفاده شده از د ستگاه تنف سی در زمان تمرین ویژه آتش نشانی می باشد.
 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید