بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این پژوهش ، تعیین رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و انطباق فرد- سازمان آتش نشانان تهران بود . جامعه آماری تحقیق شامل همه آتش نشانان حرفه ای مرد در شهر تهران بودند و با روش پیمایشی و نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند . اطلاعات لازم از نمونه ای با حجم 256 آتش نشان و با بهره گیری از ابزارهای پژوهش - پرسشنامه ی فرم کوتاه طرحواره یانگ 1998 ، و پرسشنامه انطباق فرد- محیط جیمز - 2005 گردآوری شده است . داده های جمع آوری شده مورد تحلیل قرار گرفت و یافته های حاصل از فرضیه این پژوهش ، نشان داد که : طرحواره های ناسازگار اولیه می تواند انطباق فرد- سازمان را پیش بینی کنند .

بنابراین سطح معناداری های بدست آمده با استفاده از آزمون های آماری در مورد همه متغیرها بیانگر آن بود که دو متغییر طرحواره های ناسازگار اولیه و انطباق فرد- سازمان معنادار است . بنابراین به منظور کاهش میزان عدم انطباق فرد - سازمان آتش نشانان، باید طرحواره های ناسازگار آنها را مد نظر قرار داد . شناسایی طرحواره های ناسازگار موجب بهبود شرایط شغلی آتش نشانان می شود ، و از طرفی می توان مانع بروز مشکلات مربوط به انطباق فرد - سازمان در کارکنان شد .

مقدمه

طرحواره ها باورهای عمیق و مستحکم فرد در مورد خود و جهان هستند و حاصل آموزه های سال های نخستین زندگی اند . طرحواره ها دانش ما در مورد خودمان و جهان هستند و به ما می گویند چگونه ایم و جهان چگونه است - کارایوت2 ، 2002؛ ترجمه دانی ، . - 1388 طرحواره ها به عنوان یکی از ابعاد مهم شخصیت می توانند تاثیر شگرفی بر سازگاری فرد در صحنه های مختلف زندگی چون شغل و روابط بین فردی بگذارند - آهی ، . - 1384 از دیدگاه یانگ3 "طرحواره ها 4 باورهای عمیق و مستحکم فرد در مورد خود و جهان هستند و حاصل آموزه های سال های نخستین زندگی اند". طرحواره ها دانش ما در مورد خودمان و جهان هستند و به ما می گویند چگونه ایم و جهان چگونه است .

یانگ آن دسته از طرحواره ها را که منجر به شکل گیری مشکلات روانشناختی 5 می شوند طرحواره های ناسازگار اولیه6 می نامد و معتقد است طرحواره ها ، به الگوی خود تداوم بخش ازخاطرات ، هیجانات ، شناخت ها ، حواس و ادراکات اطلاق می شود که رفتارها را هدایت می کنند . آنها موضوعات ثابت و درازمدتی هستند که در دوران کودکی بوجود می آیند و به زندگی بزرگسالی راه می یابند و تاحد زیادی ناکارآمدند - یانگ ، 1999، کلوسکو7 ، ویشار8 ، 2003 ؛ ترجمه حمید پور و اندوز ، . - 1386 در پژوهشی فریمن به این نتیجه رسید که داشتن طرحواره ناسازگار اولیه پیش بینی کننده ناسازگاری بین فردی است - فریمن9 ، . - 1999

طرحواره به عنوان هر اصل سازمان بخش کلی در نظر گرفته می شود که برای درک تجارب زندگی فرد ضروری است . یکی از مفاهیم جدی و بنیادی ، این است که بسیاری از طرحواره ها در اوایل زندگی شکل می گیرند و به حرکت خود ادامه می دهند و خودشان را به تجارب بعدی زندگی تحمیل می کنند ، حتی اگر هیچ گونه کاربرد دیگری نداشته باشند . این مسئله ، همان چیزی است که گاهی اوقات به عنوان نیاز به هماهنگی شناختی از آن یاد می شود ، یعنی حفظ دیدگاهی با ثبات درباره خود یا دیگران ، حتی اگر این دیدگاه نادرست یا تحریف شده باشد .

با این تعریف کلی ، طرحواره می تواند مثبت یا منفی ، سازگار یا ناسازگار باشد و همچنین می تواند در اوایل زندگی یا در سیر بعدی زندگی شکل بگیرد . طرحواره ها در اوایل دوران کودکی یا نوجوانی بازنمایی هایی دقیق از محیط پیرامون ایجاد می کنند . طرحواره های افراد تا حدود زیادی بازتاب دقیق از محیط زندگی اولیه شان است - اسکروتن10، 1998؛ ترجمه حسین چهرازی ، . - 1385 به عبارت دیگر ، می توان گفت طرحواره ها هم به عنوان الگوها - قالب ها - 11 برای پردازش عمل می کنند و هم به وسیله تجارب بعدی تقویت می شوند - گلادستون ، پارکر، 2001، راتو12، کاپیتانو13، 1999؛ به نقل از اسماعیلی ، . - 1389 یانگ 18 طرحواره خاص را مشخص کرد که برخی ازآنها عبارتند از:

رها شدگی14، بی اعتمادی15 ، محرومیت هیجانی16 ، استحقاق17 ، اطاعت18 وغیره  - یانگ، کلوسکو، 1993؛ به نقل از اسماعیلی، . - 1389 در این الگو 18 طرحواره در پنج طبقه گسترده از نیازهای عاطفی ارضاء نشده که به »حوزه های طرحوارهای« 19 معروفند وبرخی از آنها عبارتند از بریدگی وقطع ارتباط، خود مختاری آسیب دیده، گوش بزنگی بیش ازاندازه وبازداری، دیگر جهت مندی ومحدودیت های مختل، گروه بندی شده اند - یانگ، کلوسکو، 1993 ؛ یانگ، 2006؛ به نقل از اسماعیلی، . - 1389 طرحواره ها حالتی مدور وخود تداوم ساز20 بوده ووقتی مورد چالش قرار می گیرند اطلاعات افراد رادر جهت تصدیق آنها مورد تحریف قرار می دهند.

- بال21، میشل22، مالهی ،2003؛ به نقل از اسماعیلی ، . - 1389 به نظر می رسد در هر زمان خاص وجدید مرتبط با مسائل اجتماعی که فرد با آن مواجه است طرحواره های خاصی فعال می شوند - آذر23 ، مکین24، 2005؛ به نقل از اسماعیلی، . - 1389 بر اساس این فرض، هر کدام از آسیب رسان های روانی طرحواره خاصی را فعال می کنند - هوفارت 25، ساکسون26، 2002؛ به نقل از اسماعیلی، . - 1389 انطباق - 27 سازگاری اجتماعی - 28، شامل فرآیندی است که فرد یا گروه روابط اجتماعی خود را با محیط اجتماعی هماهنگ می کنند.

- جعفری، . - 1387 سازگاری فرد- محیط29 در یک ساختار کاری شامل ایجاد تناسب بین ارزش ها، مهارت ها، دانش و رفتار کارکنان و محیط کاری شان می باشد. این تناسب دارای مزیت هایی برای هر دوی کارکنان و کارفرمایان می باشد. هردومتغیر - طرحواره های ناسازگار اولیه و انطباق فرد با محیط - به عنوان ویژگیهای فرد- محیط تلویحاً درنظریه های هالند - 1973 - 30، مایرز - برگز 31 ، نظریه سازگاری شغلی 32 - TWA - ، نظریه سازگاری شغلی هرشنسون 33 - 1996 - ، نظریه های خصیصه- عامل، نظریه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید