بخشی از مقاله

چکیده

نسفاتین یک آدیپوکاین است که از بافت چربی ترشح می شود و در سازکار و تنظیم اشتها دخالت دارد. هدف این پژوهش تاثیر 8 هفته تمرین بی هوازی بر مقادیر نسفاتین دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور بود. از بین دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور 26 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 13 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. سپس در یک پیش آزمون از هر دو گروه خونگیری به صورت ناشتا بعمل آمد. سپس دانشجویان گروه آزمایش در یک پروتکل تمرین بی هوازی شرکت کردند و سپس خونگیری مجدد انجام شد.

برای تشخیص همسانی و طبیعی بودن اطلاعات، از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و برای بررسی اختلافات درون گروهی از tهمبسته و با آزمون تعقیبی LSD استفاده و آزمون t مستقل برای بررسی اختلاف بین گروهی در سطح معنی داری آماری 0/05 استفاده گردید. نتایج نشان داد 8 هفته تمرین بی هوازی باعث کاهش سطوح نسفاتین می شود.

-1مقدمه

موضوع تنظیم وزن، اشتها و تعادل انرژی همواره از مباحث اساسی مورد بحث در فیزیولوژی ورزش است که مبنای آن را معادله انرژی تشکیل می دهد. معادله انرژی بیان می کند که همواره باید تعادل بین دریافت و هزینه کرد انرژی وجود داشته باشد تا وزن طی یک دوره زمانی نسبتا طولانی ثابت باقی می ماند. در غیر اینصورت این موازنه به هم خورده اضافه یا کاهش وزن رخ خواهد داد.

مطالعات متعدد در حیوانات آزمایشگاه مشخص کرده است که هیپوتالاموس مرکز اصلی غذا خوردن مسیری در هوموستاز انرژی است

در گذشته بافت چربی به عنوان یک منبع ذخیره در نظر گرفته می شد. علا.ه بر منبع ذخیره چربی به عنوان غده درون ریز فعال در نظر گرفته می شود که میانجی های بیواکتیوی را ترشح می کند که در کنترل فشار خون، سوخت سازگلوکز و چربیریا، مقاومت انسولین، التهاب و انسداد عروق نقش دارد.این میانجی مواد پروتئینی هستند که آدیپوکاین ها نامیده می شود. نسفاتین یکی از این آدیپوکاین ها هست که از بافت چربی ترشح می شود و در سازکارهای تنظیم اشتها و هموستاز انرژی و سوخت وساز دخالت دارد

نسفاتین-1 پروتئینی است که اخیرا کشف شده و طی یک فرآیند انتقالی از نوکلوئید 2- مشتق می شود. نسفاتین از یک پپتید مشتق می شود. از سوی دیگر افزایش سن با تغییرات اساسی در ترکیب بدن کاهش توده استخوانی و افزایش توده چربی کل بدن و احشایی همراه است - . - 3 افزایش شکمی، چربی کل بدن و تجمع لیپد داخل عضلانی سبب کاهش تحمل گلوکز و حساسیت به انسولین شده و احتمالا ابتلا به دیابت ملیتوس را به تغییر در روند سوخت و ساز افزایش می دهد. لذا در این پژوهش تاثیر 8 هفته تمرین به هوازی بر میزان نسفاتین دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور بررسی شده است.

-2روش پژوهش

روش تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی است. از بین دانشجویان دانشگاه دختر پیام نور 26 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 13 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. در ابتدا آزمودنیها در پیش آزمون 10 سی سی خون از آنها به صورت ناشتا گرفته شد سپس در یک پروتکل تمرینی 8 هفته ای شرکت کردند سپس بعد از 8 هفته مجددا 10 سی سی خون از آنها گرفته شد و برای تحلیل در ظروف CBC به آزمایشگاه منتقل داده شد

.ضربان قلب آزمودنیها برای تعیین شدت تمرین با استفاده از فرمول - سن- - HRmax=220 محاسبه و برای تمام آزمونیها به صورت جداگانه با استفاده از ضربان سنج polar ساخت کشور فنلاند کنترل گردید. پایان هر جلسه تمرین با سرد کردن خاتمه یافت برای تشخیص همسانی و طبیعی بودن اطلاعات، از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و برای بررسی اختلافات درون گروهی از آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر با آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. همچنین از آزمون t مستقل برای بررسی اختلاف بین گروهی استفاده گردید. سطح معنی داری آماری 0/05   در نظر گرفته شد.

-3یافته های تحقیق

جدول .1 تغییرات میانگین و انحراف معیار متغیر نسفاتین در مراحل مختلف

 -4بحث و نتیجه گیری

نتایج تحقیق حاضر نشان داد که 8 هفته تمرین بی هوازی باعث کاهش سطوح نسفاتین می شود.

با توجه به نتایج این پژوهش تایید این موضوع به پژوهش های بیشتری نیاز دارد. همچنین چون آزمودنیها انسان بود نقش کنترل برنامه رژیم غذایی در کسب نتایج مختلف و متفاوت را نباید نادیده گرفت. البته این تفاوت ها می تواند ریشه در عواملی همچون مدت دوره تمرین، پروتکل تمرین، مدت و شدت تمرین و همچنین نژاد و جنس آزمودنیها باشد. پژوهش حاضر با محدودیت هایی روبرو بود که محققین تلاش کردند رژیم غذایی آزمودنیها را تا حدودی کنترل نمایند به آزمودنیها توصیه شد که به برنامه رژیم غذایی که توسط متخصصین تغذیه تهیه شده را رعایت نمایند.

با توجه به نقش نسفاتین-1 در تنظیم و رفتار در بافت غذا به نظر می رسد که بررسی رفتار ایت پپتید در پاسخ به تمرین بدنی ورزش - موثر به تعادل انرژی در بافت غذا، وزن و توده چربی بدن - می تواند نقش واقعی آن همچنین اهمیت احتمالی این پپتید را درحوزه های بالینی . آسیب شناسی مربوطط به اشتها و مدیریت وزن آشکار سازد. بروم و همکاران - - 2000 نتیجه گرفتند که ورزش موجب سرکوب گریل آسیل دار می شود. سوء تغذیه به همکاران - - 2010 گزارش کردند که میانگین سطوح پلاسمایی نسفاتین در بیماران دیابتی نوع 2 کاهش می یابد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید