بخشی از مقاله

چکیده

از آنجایی که این تحقیق با هدف تعیین تاثیر 12 هفته تمرین هوازي و مصرف کپسول زنجبیل برمیزان هموگلوبین گلیکوزیله - - hba1c - زنان دیابتی نوع دو 50-55 سال شهر تهران انجام پذیرفت نشان داده شد که 12 هفته تمرین هوازي و استفاده از کپسول زنجبیل بر سطوح هموگلوبین گلیکوزیله در زنان دیابتی نوع دو 50-55 سال تأثیر معنی داري دارد . همچنین بین 12 هفته تمرین هوازي و گروه کنترل، و تمرین هوازي همراه با استفاده از کپسول زنجبیل و گروه کنترل بر سطوح هموگلوبین گلیکوزیله در زنان دیابتی نوع دو 50-55 سال تفاوت معنی داري وجود دارد.

در مقایسه تعقیبی پس آزمون ها مشخص شد که : پس آزمون زنجبیل با کنترل و همچنین پس آزمون زنجبیل و هوازي با گروه کنترل تفاوت معنی دار داشتند اما پس آزمون گروه هوازي با کنترل وپس آزمون گروه هوازي با گروه زنجبیل، همچنین پس آزمون گروه زنجبیل و هوازي با گروه زنجبیل وپس آزمون گروه زنجبیل و هوازي با گروه هوازي ارتباط معنی داري را نشان نداد.

بدین ترتیب نتایج این تحقیق نشان داد که میزان تغییر دو گروه هوازي و گروه هوازي و زنجبیل در پس آزمون به یک اندازه درتغییر هموگلوبین گلیکوزیله موثر بوده اند.در این پژوهش به اهمیت و ضرورت این تحقیق و تمرین هوازي و مصرف کپسول زنجبیل برمیزان هموگلوبین گلیکوزیله - - hba1c - و تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع می پردازیم.

.1 مقدمه :

بشر امروز در بالاترین سطح پیشرفت هاي تکنولوژي است . رشد و توسعه تکنولوژي و صنعت ، علاوه بر سرعت بخشیدن و راحت کردن شیوه زندگی ، پیامدهاي کم تحرکی را بدنبال داشته است که نتایج افزایش بیماري هاي ناشی از کم تحرکی است . طبق گزارش مرکز آمار جهانی بهداشت ، بیش از 80 درصد مصرف انرژي بدن در انجام کارها کاهش داشته است .

کاهش فعالیت بدنی و افزایش میزان مصرف انرژي ، امروزه باعث شیوع بیماري هایی شده است که اکثر کشورها را درگیر کرده و سالانه هزینه هاي زیادي صرف درمان آنها می شود. - 8 - 1 بیماري هاي ناشی از کم تحرکی مثل ، دیابت ، فشار خون بالا ، بیماري هاي قلبی و عروقی ، سطح چربی بالا و سایر بیماري هاي وابسته در کشورها سالانه هزینه هاي درمانی هنگفتی را بدنبال دارد بطوري که در سال 1392 در کشور ایران نیز سازمانی به همین نام و اختصاص مبلغ هنگفتی از طرف مجلس ، براي افراد بیمار اختصاص یافت

بیماري دیابت یکی از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز می باشد که سالانه بیش از 100 ملیون نفر را مبتلا می کند و هفتمین علت شناخته شده مرگ است . - 1 - افرادي که به مدت طولانی بیماري دیابت قندي دارند دچار نارسائی کلیوي، آسیب چشمی، نارسایی دستگاه قلب و عروق و نارسایی سیستم عصبی مرکزي می شوند

 عوارض غیر قابل برگشت دیابت ناشی از محصولات نهایی گلیکاسیون غیرآنزیمی است که با تغییر در ترکیب بیومولکول ها زمینه بروز برخی از عوارض نظیر آتروسکلروز، نفروپاتی و رتینوپاتی را فراهم می آورد .

بیان مساله :
دیابت به دو شکل کلی شیرین2 و بیمزه3 دسته بندي میشود. دیابت بیمزه یک اختلال در سیستم هورمونی است که در آن اغلب کمبود هورمون ضد ادراري که به طور طبیعی از غده هیپوفیز خلفی ترشح میشود، وجود دارد. در دیابت بیمزه هیچ اختلالی در قند خون وجود ندارد و فقط به دلیل افزایش حجم ادرار به دیابت شباهت دارد. دیابت شیرین به دو شکل اصلی نوع 1 و نوع 2 دسته بندي میشود.

در دیابت نوع 1 که حدود 5 تا 10 درصد موارد را شامل میشود، بیماري حاصل اختلال در سیستم ایمنی سلولهاي تولید کننده انسولین در پانکراس است . دیابت نوع 2 که تقریبا 90 تا 95 درصد موارد دیابت را شامل میشود که ناشی از ناتوانی سلولهاي عضلانی براي پاسخ به انسولین - مقاومت به انسولین - است. نوع دیگر و کمتر متداول این بیماري، دیابت بارداري است که در دوران بارداري اتفاق میافتد و با احتمال 40 تا 60 درصد، این افراد در ادامه زندگی به دیابت نوع 2 مبتلا میشوند.

عوامل ژنتیک و محیطی بطور قوي در توسعه دیابت نوع 2 درگیر هستند. نواقص ژنتیکی پیچیدهاند و بخوبی مشخص نیستند، اما خطر دیابت نوع 2 با افزایش سن، چاقی و بیتحرکی افزایش می یابد. در حالیکه دیابت نوع 1 نتیجه نقص در سیستم ایمنی سلولهاي تولید کننده انسولین در پانکراس است. از این رو، با توجه به اینکه ورزش با کاهش علایم سندروم متابولیک همراه است، احتمالا اثرات تمرین ورزشی بر بهبود وضعیت دیابت نوع دو مشهودتر خواهد بود

تمرینات هوازي عبارت است از تمریناتی که در مدت زمان طولانی بصورت ایستا یا پویا انجام می شود - - 12 و روند سوخت و ساز گلوکز در یدن در حضور اکسیژن بطور کامل انجام می شود . تمرینات هوازي به روش هاي مختلفی انجام می شود که براي افراد دیابتی باید زیر نظر کامل پزشک معالج و بصورت پیاده روي آرام تا متوسط یا استفاده از دستگاه هاي ورزشی مثل تردمیل در شدت هاي پایین است 

کاربرد دارویی زنجبیل به هندوچین باز می گردد. نشانه هاي کاربرد آن در کتب دارویی چین پیدا شده است. در قرن سیزدهم با مشخص شدن خواص آن، مصرفش در آشپزي سراسر اروپا رایج شد. زنجبیل در عطاري هاي قرون وسطی جایگاه خاصی داشت و از آن براي درمان تهوع و نفخ استفاده می شد

با توجه به آن که اثرات مثبت زنجبیل بر گلوکز و انسولین در محیط هاي آزمایشگاهی و حیوانی ارزیابی و مشخص شده، اما در مورد اثرات آن در نمونه هاي انسانی توافق نظري وجود ندارد، این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی دریافت زنجبیل خوراکی بر هموگلوبین گلیکوزیله - HbA1C - ، در بیماران دیابتی نوع دو در زنان میانسال انجام خواهد شد. مساله یا سوال اصلی که در ذهن محقق شکل گرفت این بود که آیا زنجبیل خوراکی و انجام فعالیت ورزشی بر دیابت نوع دو اثر دارد ؟ و در صورت اثر آن چه تاثیري بر سطح هموگلوبین گلیکوزیله به عنوان یکی از شاخص هاي تشخیص بیماري دیابت نوع دو دارد؟ محقق در صدد است تا در این تحقیق به این سوال ها پاسخ دهد : مصرف کپسول زنجبیل چه تاثیري بر میزان hba1c زنان دیابتی دارد ؟

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:

بیماري دیابت یکی از سه عامل اول مرگ و میر در دنیاست. بیماریزایی این عارضه چه از نظر هزینه هاي درمانی و چه ازجهت از کار افتادگی بسیار بالاست ویکی از عمده ترین مسائل بهداشتی درمانی در جوامع به شمار می رود - . - 14 از سوي دیگرهمراهی آن با چاقی و افزایش چربی خون، احتمال ایجاد بیماري قلبی عروقی را به عنوان اولین عامل مرگ و میر در انسان به شدت افزایش می دهد.

از این رو تاکید و توجه وزارت بهداشت و سازمان هاي مسئول کشور تنها محدود به بیماري دیابت نبوده و در زیر مجموعه این توجه بر اهمیت کنترل و پیشگیري از چاقی و اموزش مهارت هاي زندگی نیز تصریح شده است. بیش از بیست در صد کودکان ایرانی که در سنین مدرسه هستند اضافه وزن دارند که به دلیل تغذیه نادرست است و می تواند زمینه ساز دیابت نوع دو باشد.در برنامه کشوري غربالگري و مهار بیماري دیابت مشخص شده که پانزده درصد مردان و سی درصد زنان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند

روش هاي درمانی جدید براي کنترل دیابت نوع 2 شامل استفاده از انسولین و یا داروهاي خوراکی پایین آورنده قند خون - قرص گلی کلازید،متفورمین - ، رژیم غذایی مناسب و ورزش وآموزش است. فعالیت هاي بدنی در صورتی که به طور مستمر انجام شوند، حتی اگر همان فعالیت هاي فیزیکی روزمره و ساده مانند پیاده روي باشند، در کنترل قند خون تاثیرات مهمی دارند.

شناخت نوع تمرینهاي ورزشی مناسب، مدت و شدت ان و توجه به ورزش هاي خاص و دستورات مناسب براي بیماران دیابتی براي جلوگیري از عوارض بیماري از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از مواردي که اخیرا در چند تحقیق به آن پرداخته شده است ، زنجبیل است . زنجبیل، یک چاشنی خوش طعم است که علاوه بر طعم خوش، خواص دارویی و درمانی نیز دارد. خواص درمانی این چاشنی از دیرباز شناخته شده بوده و در درمان بسیاري از بیماريها از سرماخوردگی گرفته تا دردهاي مفصلی مورد استفاده قرار میگرفته است .

لذا با توجه به ضرورت تحقیق ،محقق بر آن است که تاثیر 12 هفته تمرین هوازي و مصرف کپسول زنجبیل را در تغییر میزان هموگلوبین گلیکوزیله - HbA1c - زنان دیابتی نوع دو 50-55 سال شهر تهران را بررسی نموده و یافته هاي آن را بعنوان راهنمایی در اختیار مراکز ذیصلاح و همچنین سایر محققان قرار دهد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید