بخشی از مقاله

چکیده

طی دهه های اخیر یکی از مهم ترین چالش های جهانی مسئله بحران انرژی است. که طی دو قرن گذشته صنعت را می توان به عنوان مهم ترین دستاورد عصر مدرن دانست که با توجه به عدم آگاهی و شناخت کافی جامعه مصرف گرا ازابعاد مختلف صنعت سبب به وجود آمدن پیامدهای منفی نظیر گرم شدن کره زمین و رو به اتمام بودن منابع انرژی و افزایش آلودگی های ناشی از استفاده بی رویه سوخت های فسیلی باعث گردید ضربات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد شود، از این رو متولیان امر به دنبال راه هایی برای صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده صحیح از انرژی و مطرح شدن لزوم استفاده از انرژی تجدید پذیر و پایدار - خورشید، آب، باد و... - به عنوان جایگزین مناسب شده اند.

از آن جا که فرم ساختمان ها تاثیر قابل توجهی در مصرف انرژی پیدا می گذارند، هدف این تحقیق استفاده حداکثری از پتانسیل های محیطی در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی و بالا بردن کیفیت آسایشی در محیط های مسکونی و سالم سازی محیط زیست از طریق فرم های صحیح در طراحی ساختمان می باشد. بنابراین تمام پروژه های طراحی باید محیط را به عنوان نمایشی برای کاهش یا برطرف کردن نیاز به انرژی فسیلی بکار گیرند.

مقدمه

برای دورانی متداول و معمول بود که معماری بومی را به عنوان تولید انسانهایی ساده که بناهای خود را از روی غریزه و عادت و بدون فکر میساختند می شناختند. اکنون دیگر نمیتوان این نکته را پذیرفت که ساخت و ساز بومی ناخودآگاه است. چرا که این معماری، محصول فکر، ساخته هوش و ذکاوت گذشتگان است. بشری آگاهکه عموماً می داند که چه چیزی میخواهد و برای نیل به اهدافش روشهایی دارد.{1} به طوریکه پیام محکم و قاطع معماری بومی عبارت است از این که این شیوه طراحی، تصادفی و اتفاقی نبوده و در یک چشم به هم زدن شکل نگرفته است

از زمانی که ساخت و ساز بیش از هر فعالیت دیگری بر محیط تاثیر گذاشت، معمارها هم وظیفه و هم شانس ساختن یک دنیای قابل تحمل را داشتند.

معماری قابل تحمل می تواند با استفاده از بهترین های گذشته و بهترین های حال به دست آید، با استفاده از علم و تکنولوژی و ترکیب ایده های ظریف که نیازهای انسان را برطرف می کند به علاوه مذهب و اقلیم، معماری جدید ساخته شود.

این معماری از معماری معاصری که هیچ نشانی از این که ساختمان در کجا ساخته شده نمی دهد، می تواند غنی تر باشد، نمونه این معماری ها در نیویورک، پاریس، دهلی یا توکیو یافت می شود.

به علاوه این اصل معماری بین المللی به یک اندازه نامناسب است که به تواند یک سازه غیر قابل تحمل باشد، نظم و زیبایی هندسه ناب این نمونه ها برای مدت مدیدی چنان ما را مجذوب خود کرده بود که هزینه سرد و گرم کردن فضاهای داخل این ساختمان ها و ناهمخوانی این فضاها با رفتار روز مره انسان را فراموش شد 

قابل تحمل بودن، نتایج زیادی را شامل می شود. هیچ کدام به اندازه انرژی مهم نیستند. تا جایی که می دانیم مصرف انرژی ساختمان ها در دنیا بسیار زیاد است. ساختمان 48 درصد انرژی را مصرف می کنند،40 درصد برای ساختمان و 8 درصد برای مرحله ساخت و ساز، این انرژی اغلب از منابع فسیلی ساخته می شود و از اکسید شدن کربن به دست می آید که این عامل اصلی گرمای زمین است.

باید این انرژی ناپاک را با انرژی پاک و قابل بازیافت مثل: باد، انرژی خورشیدی و زیست توده عوض کرد. با مطالعه ساختمان های بومی در هر اقلیم،به روشنی این نکته حاصل می شود که تمامی ساختمان های بومی کاملا براساس اصول اقلیمی و در جهت استفاده حداکثر از انرژی طبیعی و مقابله با سرما و گرمای آزار دهنده، طراحی و ساخته شده اند که این امر به طور کامل با فرهنگ مردم هر منطقه همسو بوده و معماری بومی و بوم آورد تعریف شده است

1 روش تحقیق

در پژوهش حاضر از منابع کتابخانه ای و روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است.

2 پرسش های پژوهش

·    خصوصیات اقلیمی در مناطق مختلف چه تاثیری بر فرم معماری آن خواهد داشت؟

·    تاثیر عمده ی طراح معماری در عصر حاضر از چیست؟

·    راهکار های طراحی اقلیمی جهت رسیدن به آسایش ساکنین و این که آیا واقعا معماری می تواند راه حل مشکل گرمایش زمین باشد؟

3 فرضیات پژوهش
با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و مصرف بی رویه انرژی های فسیلی، این روزها، طراحی معماری ساختمان ها مطابق با محیط زیست در جهت حفظ منابع انرژی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است می دانیم سازه های کنونی در انرژی فسیلی ولخرج هستند و این که می توانیم ساختمانی با 80 درصد مصرف انرژی کم تر بسازیم.

در حال حاضر معمارانی هستند که می توانند با استفاده از تنظیم شرایط محیطی ساختمانی با مصرف انرژی صفر بسازند.

4 یافته های پژوهش

-1-4 رویکرد صفر انرژی

سازه هایی که با حداقل انرژی کار می کنند. این ساختمان ها طوری طراحی شده اند که با حداقل انرژی کار کنند و آن مقدار را از انرژی - پرتو زای نوری - بدست آورند. رویکرد صفرانرژی به ساختمان موضوعی است که طی چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و یکی از رویکرد های بسیار مناسب در جهت معماری پایدار است و در حال حاضر نیز به عنوان هدف آینده طراحی ساختمان در نظر گرفته می شود و سعی بر این است تا برنامه و سیاست های ساخت و ساز به گونه ای تدوین شود که ساختمان را به سوی صفر انرژی سوق داده و به عبارتی بخش مسکن از لحاظ انرژی خود کفا شود.

نظریه ای که طراحی ساختمان را با انرژی صفر دنبال می کند آن است که نخست با طراحی درست ساختمان، مصرف را به حداقل رساند، دوم این نیاز را از منابع تجدید پذیر تامین شود.

- مشخصه خانه با انرژی صفر -
·    دیوار کف و سقف فوق عایق

·    عایق هوای ساختمان با تهویه هوای گرم

·    بازدهی بالاو پنجره های کامل جهت دار

·    پنجره ها در تابستان کامل سایه داشته باشند

·    گرمای غیر فعال خورشید

·    آب گرم خانگی

·    لوازم با بازدهی بالا

·    نور با بازدهی بالا

·    سیستم گرما و سرما با بازدهی بالا

·    جذب نور برای انرژی از سقف

-2-4 ویژگی معماری بومی و شناخت عناصر اقلیمی

میزان متفاوت و ترکیب گوناگون عوامل اقلیمی که خود ناشی از تفاوت موقعیت جغرافیایی مناطق مختلف است، حوزه های اقلیمی متفاوتی در جهان پدید آورده که هر یک ویژگی های خاصی دارد. محیط زیست، شهرها و حتی بناهای مربوط به این حوزه های اقلیمی ویژگی های خاصی متناسب باشرایط اقلیمی خود به دست آورده اند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید