بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر درصدد است تا رابطه بین گرایش به سکوت سازمانی را با میزان برخورداری از مولفه های رفتار شهروندی سازمانی مورد بررسی قرار دهد، طرح آن از نوع توصیفی بوده که با هدفی کاربردی و به روش همبستگی انجام شده است. جامعه تحقیق را کلیه کارکنان ادارات شهرستان فارسان تشکیل می دهد و نتایج نشان داد که: میزان برخورداری از سکوت سازمانی و هر یک از مولفههای آن در کارکنان ادارات شهرستان فارسان پائینتر از میانگین متوسط است و میانگین ویژگی سکوت نوع دوستانه، تدافعی و مطیع در کارکنان ادارات شهرستان فارسان از میانگین متوسط پائینتر است. میزان برخورداری از سکوت سازمانی و هر یک از مولفههای آن در کارکنان ادارات شهرستان فارسان بالاتر از میانگین متوسط است و میانگین ویژگی آداب اجتماعی، نوع دوستی، وجدان کاری، هماهنگی متقابل شخصی، محافظت از منابع سازمانی، جوانمردی و نزاکت در کارکنان ادارات شهرستان فارسان از میانگین متوسط بالاتر است و تأثیر همه مولفه های سکوت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی آنان معنی دار است. مهمترین نتیجهای که از پژوهش حاضر میتوان گرفت این است که سکوت سازمانی و ابعاد آن بر هر یک از ابعاد و مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی اثر گذار بوده و با آن رابطه معنیداری دارد.

مقدمه  

ایا دلیل بوجود امدن سکوت در سازمانها؟

چرا کارکنان از بیان ایده ها در ادبیات نوین، مدیریت یکی از جمله مفاهیمی است که سهم بسزایی را ونظرات خود گریزانند؟

چرا کارکنانی که از مشکلات سازمان ناراضی به خود اختصاص داده است، مدیریت سرمایههای انسانی میباشد، هستند به زبان نمیآورند ؟اصلا سکوت در سازمان خوب است یا بد؟
اهمیتی که سرمایههای انسانی دارد، به دلیل مهم بودن نیروی انسانی سکوت چه تاثیری بر کارکنان و سازمان میتواند داشته باشد ؟

سکوت مفید در ارتقاء سطح سازمان میباشد و همچنین سرمایه انسانی تنها میتواند به دنبال کنترل مدیران باشد و پیامدهای منفی فراوانی در پی سرمایه ای است که علاوه بر اینکه با استفاده ازآن کم نمیشود بلکه به خواهد داشت سکوت عامل جلوگیری از ایدهها وتفکرات جدید کارکنان وسیله تجربیاتی که حاصل می کند افزوده هم میشود.  با ارزشترین شده وباعث ایستائی تفکر خلاق دربین    کارکنان سازمان که همان سرمایه سازمانی، سرمایه انسانی میباشد چرا که نیروی انسانی سازمان مهمترین نیروی سازمان است  میشود.

شرایط کاملا متحول، افزایش است که سازمان را در برآوردن اهداف کمک می کند و سازمان را تعالی رقابت و ضرورت اثر بخشی آرمانها در چنین شرایطی، نیاز آنها به کارکنان میبخشد البته اگر به صورت متناسب استفاده شود. مکانیزم وروشهای ارزشمندی بیش از پیش اشکار کرده است ؛نسلی که از انها به عنوان مختلفی وجود دارد که بتوان به وسیله انها بهروری سازمان را ارتقاع سربازان سازمانی یاد میشود. این کارکنان بی تردید وجه ممیز سازمانهای بخشید ولی سرمایه انسانی از مهمترین سرمایههای سازمان برای ارتقاء اثر بخش از غیر اثر بخش هستند، چرا که بی هیچ چشم داشتی افزون بر سطح بهروری سازمان، کارایی و اثر بخشی سازمان را بهبود میبخشد. تا به نقش رسمی خود عمل کرده واز هیچ تلاشی دریغ نمیکنند.

رفتار حال به این موضوع که چرا سکوت در سازمانها بوجود آمده است فکر کرده شهروند سازمانی مجموعه ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاریست کهبخشی از وظایف رسمی فرد نبوده با این وجود توسط ایشان باعث بهبود موثر وظایف ونقشهای سازمانی می شود. رفتار شهروند سازمانی در طی به منظور ایجاد فرصت برای دیگران وارائه عقاید انها می باشد چند سال اخیر به عنوان عاملی موثر در بدست اوردن تعهد کارکنان مورد توجه قرار گرفته است وتحقیقات چشم گیری بر روی شناسائی عوامل در نشان دادند که عوامل ایجاد ارتقاء این رفتار متمرکز شده و عوامل مشترکی مانند هنجارهای گروهی، کننده سکوت شامل ساختار سازمانی، شخصیت، ترس از بازخوردساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی به عنوان متغیرزمینه ای جهت توسعهمنفی، متغییرهای سازمانی ومحیطی، سبک رهبری، فرهنگ وجو این رفتارها شناسای شدهاند سازمانی،  هم نوای با اراء و عقاید عمومی، فرایندهای تصمیم بیان مسئله تحقیق گیری، فرایندهای مدیریت فرهنگ، ادراکات کارکنان می باشد.    
 با توجه به اهمیت موضوع سکوت در سازمانها این مطلب که سکوت در دنیای پیچیده وپر رقابت امروزی دست یابی به بهترین فن آوری    کارکنان به چند دلیل بوجود میاید دغدغه بسیاری از محققان ومجربترین نیروی انسانی بسیار مهم است.دارا بودن افرادی میباشد. عوامل مختلفی میتواند بر سکوت کارکنان تاثیر بگذارد اما خلاق، نوآور، کار آفرین صاحب اندیشه نو با ارزشترین سرمایه برای این عوامل از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت میباشدو نمیتوان ارتقاء بهبود یک سازمان است.

یکی از عواملی که میتواند این    یک سری مشخصی از عوامل را برای تمامی کارکنان تعمیم داد سرمایه را به خطر میاندازد سکوت میباشد. 
شکایت کارکنان از دخالت ندادن آنها در اطلاعات، دانش، برنامه ها این پژوهش به تعیین رابطه بین سکوت سازمانی ورفتار شهروندی سازمان وفقدان اعتماد میتواند سکوت را بوجود اورد واین پدیده سازمانی بین کارکنان ادارات دولتی شهرستان فارسان پرداخته را تحت عنوان سکوت سازمانی نام نهاده اند است.    
                    
  ادبیات و پیشینه تحقیق    
سکوت میتواند بر سازمان اثر بگذارد واین اثر میتواند منفی باشد.        
سازمانها از کارکنان انتظار دارند که با سکوت وبدون هیچ گونه نقد با توجه به این که موضوع مقاله حاضر تبیین رابطه سکوت سازمانی وانتقادی کارشان را انجام دهند وهمین باعث بوجودآمدن بازخورد    با رفتار شهروندی سازمانی می باشد، لازم است تا راجع به دو منفی میشود که منجر به فعالیتهای اعتراض امیز سازمانی میشود موضوع مباحثی ذکر شود. سکوت سازمانی پیندر و هارلوز سکوت را یک رفتار آگاهانه، ارادی، هدفمند بیان کارایی و توسعه هر سازمان تا حد زیادی به کاربرد صحیح نیروی میکنند که در واقع یک فرایند سازمانی است ومنجر به سکوت انسانی بستگی دارد هر قدر شرکتها وسازمانها، بزرگتر میشوند در جمع در جلسات ودر برنامههای پیشنهادی و آوای سکوت و. . . . نتیجه مشکلات این نیروی عظیم نیزاضافه میشود در ارتباط با می شود.  

انها سکوت سازمانی را خودداری کارکنان از بیان مسائل گوناگون سعی در کنترل مداوم کارکنان خود دارد تصور انها ارزیابیهای رفتاری، شناختی واثر بخش در مورد موقعیتهای این است که وقتی شخصی در یک محل استخدام میشود باید تمام سازمان، تعریف میکنند.سکوت توسط بسیاری از ویژگیهای شرایط ان سازمان را بپذیرد بعضی از مدیران از روی این مسئله که سازمانی تحت تاثیر قرار میگیرند این ویژگیها شامل فرایندهای رضایت کارکنان را میتوان از طریق پاداش وترغیب به انجام کار تصمیم گیری، فرایند مدیریت فرهنگ وادارات کارکنان از عوامل افزایش داد پافشاری می کنند شاید تصورشان این است که کارکنان موثر بر سکوت است.
اگر چه سکوت به عدم ابراز ایدهها، اطلاعات، زیر دستان انها هستند وباید فرامین انها را بپذیرند. اگر چه امروزه نظرات کارکنان به طور عمده اطلاق میشود اما ماهیتی متفاوت به دلیل اینکه کارکنان در زیر فشار مالی زیادی به سر میبرند دارد.برخی اوقات سکوت به دلیل تسلیم بودن نسبت به هر بیشتر توجه انها به مسائل اقتصادی کار است ولی به تدریج کارکنان شرایطی، گاهی به دلیل ترس و وجود رفتار محافظه کارانه، برخی    علاقه مند به انجام کارهای با مفهوم و خواهان استقلال شغلی بیشتری در کار خود هستند تا بدین طریق احساس ارزشمندی به آنها دست دهد و اگر این کارکنان با موانعی در زمینه خواستههای شغلی خود رو برو شوند یا به عبارتی از طرف مدیران تحویل گرفته نشوند دچار سر خوردگی های شغلی و گوشه گیری در سازمانی خود خواهند شد که این امر به نوبه خود منجر به پدیدههای مثل سکوت سازمانی و رکود سازمانی میشود.
از آنجا که رفتار سازمانی نوین با پیچیدگیهای روز افزون مواجه است آشنای بیشتر مدیران از کارکنان سازمانها با این پیچیدگیها و شناختن راههای مناسب برای مقابله با انها ضروری است باید توجه داشت که محیط همواره با بیرحمی تمام در میان رقبای موجود در یک زمینه کاری دست به گزینش میزنند و مواردی که نتوانند به خواستههای محیطی پاسخ بهتری بدهند ونتوانند محیط کاری خود را جلب نمایند حکم خروج خود را از چرخه رقابت امضا کنند در بسیاری از سازمانهای معاصر کارکنان از ارائه نظرات ونگرانیهایشان ومشکلات سازمانی امتناع می ورزند که این پدیده جمعی سازمانی سکوت سازمانی نامیده میشود.

سکوت توسط ویژگی های سازمانی تحت تاثیر قرار میگیرد، اما در عین حال چند عاملی که سبب سکوت کارکنان در سازمان می گردد را میتوان به صورت زیر نام برد -1 ترس مدیریت از بازخورد منفی از سوی کارکنان به دلیل به خطر افتادن منافع و موقعیتشان -2 ادراک کارکنان از باورهای ضمنی مدیریت در مورد انها. این باور ضمنی شامل برخی تفکرات مدیریت است مبنی بر اینکه کارکنان فقط منافع شخصی خود را در نظر می گیرند از انجا که پدیده سکوت سازمانی میتواند مانعی برای ابراز ایدهها ونظرات افراد در سازمان باشد، شناسائی عوامل موثربر ان وتلاش به منظور رفع ان، می تواند شرایط ابراز عقاید، بیان ایدها وارائه نظرات کارکنان را تسهیل نموده، قدرت خلاقیت انهارا افزایش داده وبالطبع سازمانهابا بهره مندی از مشارکت فعالانه و اگاهانه کارکنان مسیر رشد، تعالی و موفقیت خودرا باسرعت بیشتری طی کنند.

عوامل موثر در پیدایش سکوت ساز مانی : متغیرهای سازمانی و مدیریتی

هدف از بیان متغیرهای سازمانی و مدیریتی موثر در ایجاد سکوت سازمانی، تشریح فرایندی است که به واسطه ان، سکوت در سازمان ایجاد شده تقویت وتداوم مییابد. از عوامل موثر در پیدایش سکوت میتواند به تعدادی متغیرهای محیطی و سازمانی و تعدادی متغیرهای فردی اشاره کرد.

سکوت پیامدی است که مدیون دو عامل ترس مدیران از بازخورد منفی و مجموعه ای از باورهای ضمنی انهاست. از عوامل بوجود اورنده این باورها به یکسری شرایط سازمانی ومحیطی ونیز متغیرهای فردی، اشاره کرد. این باورها، به همراه ترس مدیریت از باخوردهای منفی، منجر به انواع قابل پیش بینی از ساختارهاوسیاستهای سازمانی و مدیریتی میشود که مانع جریان صعود اطلاعات هستند.

پیامدهای سکوت در سازمان ها

در این بخش پیامدها ودر واقع اثرات منفی سکوت و پیامدها سازمانی مورد بررسی قرار میگیرد. بطور کلی سکوت سازمانی بر کیفیت تصمیم گیری، تغییرسازمانی و واکنشهای رفتارهای کارکنان تاثیرگذار است. در ادامه به تشریح پیامدهای سکوت در سازمانی می پردازیم پیامدهای سکوت بر تصمیم گیری سازمانی و فرایندهای تغییر: یکی از پیامدهای مهم سکوت، تاثیر ان بر تصمیم گیری و تغییر سازمانی است. تحقیقات گسترده درباره تصمصم گیری گروهی نشان میدهد که کیفیت تصمیم گیریهای سازمانی توجه و بررسی چشم اندازها و بدیلهای مختلف یک تصمیم بستگی دارد. به همین ترتیب، تدوین استراتژی نیازمند بررسی دیدگاهای مختلف ومتضاد در تیمهای مدیریت ارشداست که تاثیری مثبت هم بر کیفیت تصمیم گیری سازمانی وهم بر عملکرد سازمان دارند. نواوری در سازمان نیازمند بستری است که در ان کارکنان احساس آزادی عمل داشته باشند و بتوانند دیدگاههای یا ایدههای جدید خود را بیان کنند یا باورها وروش های فعلی را زیر سوال ببرند. همه این عوامل به اتفاق هم حکایت از ان دارد که سکوت سازمانی، اثربخشی تصمیم گیری و فرایند تغییر سازمانی را به دلیل محدود کردن دادههای اطلاعاتی که در اختیار تصمیم گیرندگان قرار میدهند کاهش میدهند. علاوه بر ان سکوت موجب عدم تجریه و

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید