بخشی از مقاله

چکیده

هدف این تحقیق بررسی رابطه بین سکوت سازمانی و مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است. روش تحقیق حاضرتوصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن به تعداد 560 نفر می باشد . حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 226 نفر برآورد شد و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته سکوت سازمانی، بر اساس نظریه سکوت سازمانی »ونداین - 2003 - « با ضریب آلفای 0/86 و پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش »لاوسون - 2004 - « با ضریب آلفای 0/89 بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای K-S، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان داد که بین سکوت سازمانی - مطیعانه، تدافعی و نوع دوستانه - با مدیریت دانش - خلق دانش، کسب دانش، سازماندهی دانش، ذخیره دانش، انتشار دانش و کاربرد دانش - در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن رابطه معکوسی وجود دارد.

واژگان کلیدی: سکوت سازمانی، مدیریت دانش.

مقدمه

شدت رقابت کسب و کار جهانی، پویایی گرایی، عدم قطعیت و پیچیدگی فرآیند محیط سبب شده است که امروزه دانش به عنوان یکی از داراییهای ارزشمند سازمان مطرح باشد - فارلی و وبستر،1 نقل از یاقی،. - 2011 2 در واقع، در اقتصاد جدید، افراد و سازمانها بر نگهداری و ارتقاء سرمایه دانشی خویش جهت ابتکار و خلاقیت تاکید بسیاری دارند - متاکسیوتیس،2005 3؛ نقل از حسنزاده، - 1386 و اساسا در هزاره جدید، سازمانهای موفق آنهایی هستند که نیروی انسانی دانشگر بیشتری در اختیار دارند و از نیروی انسانی برای غلبه بر محیط پررقابت و تغییرپذیر کسبو کار استفاده میکنند و در حقیقت، دانش کارکنان خود را به توانایی سازمانی تبدیل میکنند - شریفی و اسلامیه، 1392الف - .

بر این اساس، بحث مدیریت دانش به عنوان فرآیندی مطرح شده است که به سازمانها جهت تسلط بر اطلاعات و دانش که بخش اصلی و مهم از »حافظه سازمان« است و معمولا در یک قالب بدون ساختار بوده و برای موفقیت سازمان، دانش شکلی از سرمایه است که باید در یک قالب و شکلی که بتواند بین افراد مبادله شود، وجود داشته باشد و همچنین در کل سازمان توسعه یابد - گوری،. - 2008 4مهمترین هدف به کارگیری مدیریت دانش در انواع سازمانها، انطباق سریع با تغییرات محیط پیرامون به منظور ارتقاء کارآیی و سودآوری بیشتر می باشد. در نتیجه، مدیریت دانش به فرآیند چگونگی خلق، انتشار و بهکارگیری دانش در سازمان اشاره دارد - رستاد و همکاران، . - 1393

در یک تعریف ساده، مدیریت دانش به معنای برانگیختن افراد به تسهیم دانش خود با دیگران تعریف شده است - فرئیالو،5 ترجمه شیرگیر، . - 1392 هالز - 2001 - 6 مدیریت دانش را فرآیندی میداند که سازمانها به واسطه آن توانایی تبدیل داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش را پیدا کرده و همچنین قادر خواهند بود که دانش کسب شده را به گونهای موثر در تصمیمات خود به کار گیرند - اسلامیهو ملائیان، . - 1392 بنا بر دیدگاه نوناکو - 2005 - 7 مدیریت دانش مجموعهای از فعالیتها است که به سازمان کمک میکند تا دانش را از داخل و خارج سازمان به دست آورد و به گردآوری تخصصهای جمعی و هوشمندانه در سازمان و استفاده از آنها به منظور پرورش نوآوری از طریق یادگیری سازمانی مستمر بپردازد.

کارل ویگ - 2002 - 8 یکی از پیشگامان مدیریت دانش است که معتقد است مبنای مدیریت دانش بر نحوه تولید دانش، به کارگیری آن در حل مسئله و تصمیمگیری و تجلی یافتن آن به شکل شناختی و نیز تجلی یافتن آن در فرهنگ، فناوری و روندهای مربوط بنا گذارده میشود. وی سه ستون را به این مبنا پایهگذاری نموده است که به مقوله بندی کردن، اکتشاف دانش و سنجش ارزش و مدیریت فعال آن اختصاص مییابند. چارچوب مذکور حیطه-های عمدهای که یک راهبرد ابتکاری مدیریت دانش باید بر آن تمرکز نماید را خلاصه میکند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید