بخشی از مقاله

چکیده:

شیطان به عنوان وسوسه گر بیرونی با تزیین اعمال زشت میتواند سبب شقاوت انسان گردد ، البته خداوند نیز در برابر آن دو حجت و راهنما براي انسان قرار داده، یکی حجت باطن که عقل و فطرت است در مقابل نفس اماره و دیگري انبیاء، ائمه، اولیاء و علما در بیرون که در برابر شیطان بوده و موجب شکوفایی عقل میشوند و انسان را به سرچشمه سعادت میرسانند.هر انسانی یک شیطان دارد که به عنوان دشمن خارجی انسان قسم خورده تا او را گمراه کند و یکی از اقدامات مهم او در این راستا تزیین اعمال زشت براي انسان است، چرا که انسان طالب زیباییهاست و تا وقتی که در عملی زیبایی و لذتی نبیند سراغ آن نمیرود؛ از جمله مهمترین راههاي نفوذ شیطان یکی تصرف در قوه ي خیال و دیگري همراه کردن نفس انسان با خود است، که اگر این چنین شد، عقل منزوي گشته و فرد تا جایی که خود شیطانی در میان مردم شود، پیش خواهد رفت.

واژه هاي کلیدي: تزیین، شیطان، نفس، وسوسه.

مقدمه

سعادت یا شقاوت انسان همواره اصلی ترین دغدغه ي او بوده و انسان همیشه به دنبال یافتن راههاي سعادت مند گشتن و پرهیز از عواملی که منجر به شقاوت میشود بوده است؛ خداوند هیچگاه شر مطلق نیافریده و وجود فطري همهي موجودات خیر و جن و انس براي عبادت خلق شده اند، از این رو میتوان گفت شیطان هم که از جنیان است براي عبادت خلق شده و حتی در اثر عبادت بسیار در عداد ملائکه درآمد و نه به منظور اغوا کردن انسانها تا نقصی در خلقت محسوب شود.از مهم ترین عوامل که سبب شقاوت انسان میشود این است که اعمال زشت در نظر انسان زیبا جلوه کند و قبح خود را از دست بدهد، این کار را شیطان عهده دار میشود که از آن به تزیین شیطان تعبیر میکنیم.

اگر انسان عقل خود را رشد کافی دهد میتواند شیطان و کلیه نقشه هاي او را خنثی سازد، چرا که کید و تزویر شیطان همیشه ضعیف بوده و هست، بنابراین رابطهي شیطان بیرونی و نفس اماره در درون به صورت طولی خواهد بود، بدین معنا که شیطان از طریق نیرویی درونی وارد میشود.در این مقاله به بحث درباره ي معناي تزیین شیطان ، فلسفه ي وجودي شیطان ، راه هاي نفوذ شیطان در انسان و قلمرو آن ، پیامدهاي تزیین شیطان ، راه هاي مقابله با تزیین شیطان با استفاده از آیات ، روایات و نظر مفسران میپردازیم.

.1 معناي تزیین

تزیین به معناي زیباجلوه دادن، خلاف »شین« و زشتی و از ماده »زان« ، »یزین« میباشد - ابن منظور، 1414 ق، ج 13، ص - 201، زینت حقیقی آن چیزي است که انسان را در هیچ یک از حالاتش در دنیا و نه در آخرت آلوده و ناپاك نمیسازد. - ابراهیم و عبدالحمید، 1386 ش، ص - 465در کاربردهاي قرآنی زینت بر سه گونه است:
الف - زینت و آرایش نفسانی مانند علم و اعتقادات نیکو که آیه ي: ﴿...َو لَاکِنﱠ اللﱠهَ حَبﱠبَ إِلَیْکُمُ الْایمَانََو زَیﱠنَُه فیِ قُلُوبِکمُ... ﴾ -
اعراف » - 32 /ایمان را محبوبتان گردانید و آن را در دلهایتان بیاراست« مربوط به آن است.
ب - زینت بدنی مثل نیرومندي و بلند قامتی و در آیه ي: ﴿....مَنْ حَرﱠمَ زِینَهَ االله...﴾ - اعراف » - 32 /چه کسی زینت الهی را که
خدا براي بندگانش بیرون آورده حرام کرده ؟« زینت و آرایش مادي منظور است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید