بخشی از مقاله

چکیده

مقاله حاضر با هدف کشف درک تجربه آموزگاران از حضور در دوره هامی آموزش ضمن خدمت صورت پذیرفت

. این مقاله به روش پدیدار شناسی انجام شد . مشارکت کنندگان عبارتند از آموزگاران ابتدایی منطقه اسدآباد آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد بودند . 15 نفر از آموزگاران به صورت هدفمند جهت مصاحبه انتخاب گردیدند. پژوهشگر از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته برای جمع آوری داده های پژوهش استفاده نمود .

جهت تامین اعتبار در نتایج به دست آمده در این پژوهش بر معیارهای چهار گانه گابا و لینکن شامل معبار اعتبار پذیری ، اطمینان پذیری ، انتقال پذیری و تایید پذیری تاکید گردید . در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش هفت مرحله ای کولیزی استفاده شده است .

جهت پاسخگویی به سوال پژوهش به تحلیل محتوای مصاحبه ها و مقوله بندی پیام های آن پرداخته شد . در نهایت یافته های پژوهش نشان داد که برای بررسی آموزشهای ضمن خدمت معلمان باید به 33 مولفه اساسی که در قالب 12 مضمون اصلی دسته بندی شده است توجه نمود .

برای نمونه می توان به مضامینی مانند زمان برگزاری ، مکان برگزاری ، تجهیزات و امکانات ، محتوای آموزشی ، مدرسان و شرکت کنندگان در دوره های آموزش ضمن خدمت - معلمان - اشاره نمود < که دلایلی نیز بر هر کدام از این مضامین و مولفه های مرتب با آنها تاثیر گذار است .

مقدمه
مانند سایر مفاهیمی که به علوم انسانی مربوط هستند، از »آموزش ضمن خدمت« نیز تعریف دقیق و یکسانی وجود ندارد. هدف از آموزش ضمن خدمت، ایجاد توانایی بیشتر تولید، افزایش کارایی در شغل کنونی و کسب شرایط بهتر برای دست یافتن به مقامات بالاتر. گولدستین1، آموزش ضمن خدمت را فرایند اکتساب نظام دار مهارت ها، قوانین، مفاهیم یا نگرشهایی میداند که منجر بهبود عملکرد افراد در محیط کار میشود

آموزش ضمن خدمت به کلیه آموزشهایی که افراد در طول دوران خدمت در سازمان و حتی در برداشت گستردهتر برای دوران بازنشستگی طی مینمایند، اطلاق میشود مقوله ی آموزش ضمن خدمت فرهنگیان در ایران اگرچه قدمتی قریب به یک قرن دارد عملاً از انسجام و پویایی لازم برخوردار نبوده و فقط در چند دههی اخیر مورد توجه قرار گرفته است. با این همه امید می رود

با توسعهی بینش لازم در خصوص اهمیت و ضرورت آموزش کارکنان و رفع موانع دیدگاهی و ساختاری موجود، شاهد تحولات بنیادی در این حوزه از معرفت بیشتری باشیم - فتحی واجارگاه، . - 1390سید جوادین - 1390 - بر این عقیده است که آموزش کارکنان مانند نگهداری اموال و تجهیزات است. ابزار و تجهیزات برای آنکه کارایی بیشتری برخوردار باشند به تعمیر و تنظیم مستمر نیاز دارند.

برای به حداکثر رساندن اثربخشی و کارایی افرا، ضمن آشنا ساختن محیط و توجیه آن ها بر اساس نیاز، باید دوره های آموزشی مناسب را برای آنها تدوین نمود.در آموزش های ضمن خدمت باید در نظر داشت که :الف: چه کسانی باید دوره های آموزشی ضمن خدمت را طی می کنند.ب: چرا باید آموزشهای ضمن خدمت صورت گیرد؟ج: چگونه باید این آموزشها ارائه گردد: به چه طریق آموزشهای ضمن خدمت می تواند به بهترین وجه براساس شرایط و موقعیت به ادهداف مورد نظر دست یابد.

با توجه به نقش معلمان در نظام های تربیتی، بدیهی است اجرای برنامه هایی که بتوانند کارایی و اثر بخشی آموزش های ضمن خدمت را افزایش دهند، ضرروتی امکان ناپذیر است. یافته های جدید در این حوزه تأکید دارند که باید به میزان متغیرهای مربوط به دانش آموزان و بهبود کیفیت آموزش و یادگیری آن ها، به آمادگی و مهارت های معلمان نیز برای کارآمدی بیشتر توجهات لازم را انجام داد.

برنامه های آموزشی ضمن خدمت معلمان که در گروه آموزش بزرگسالان قابل بررسی است، داراری ابعاد حساس و قابل تأملی است و مهمترین عامل در این آموزش ها انگیزش به حساب می آید. هر چند که عوامل هوش و استعداد نیز بدون اثر نخواهند بود اما می توان در این نوع آموزش مهمترین عامل را ابزارهای انگیزشی نامید.

عوامل مؤثر در بر برانگیختگی انگیزه بزرگشسالان برای یادگیری عبارتند از برقراری رابطه درست و نیرومند میان وقت، استعادا، دانستن هدف و نیاز از برگزاری کلاس، انتخاب اهداف واقعی و نه رویایی، داشتن هدف کوتاه مدت و بلند مدت، ویزگی برنامه آموزشی، توانمندی مدرس برای ایجاد جذابیت.یکی از عوامل بازدارنده در رسیدن به اهداف چنین کلاس هایی این است که معلمان صرفاً بر اساس مقررات و سایر مشوق های بیرونی مانند اثر ساعات ضمن خدمت در نمره ارزیابی سالیانه مجبور به حضور در این کلاسها شوند.

پژوهش های انجام شده دربارهی انگیزش معلمان برای شرکت در دوره های آموزش ضمن خدمت نیز نتایج متفاوتی نشان می دهد و در واقع نشان دهنده این امر است که عوامل انگیزشی معلمان در شرایط مختلف متغیر می باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید