بخشی از مقاله

چکیده :

هدف این مقاله تبیین چارچوب پیشنهادی برای اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه ای برای مدیریت شعبه در صنعت پولی و بانکی بوده است. برای نیل به مقصود مذکور با مدنظر قرار دادن ساختار پیشنهادی موسسه مطالعات بانکداری ایرلند در سال 2017 ، ادبیات و پیشینه صلاحیت حرفه ای مدیران شعب مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. با بهره گیری از یک روش کیفی، اسناد مرتبط از پایگاه ها و منابع معتبر گردآوری و با برخی ملاحظات کارشناسی و نظرات خبرگان چارچوب پیشنهاد تدوین شد. یافته های مطالعه نشان می دهد برای اعطای گواهینامه صلاحیت مدیریت شعب پولی و بانکی می بایست سه گروه شایستگی، یعنی، شایستگی های کسب و کار بانکی، شایستگی های فروش و بازاریابی خدمات بانکی و شایستگی های مدیریت و رهبری شعبه مدنظر قرار گیرد. برای سنجش و توسعه شایستگی های مذکور در مدیران شعب می بایست حوزه های کسب و کار بانکداری مدرن، دانش محصولات و خدمات بانکی، توسعه مهارت های تحلیل کمی، مدیریت ریسک شعب، بازاریابی محصولات و خدمات بانکی، مدیریت ارتباط با مشتری، ایجاد و مدیریت تیم فروش، مهارت های مدیریت مد نظر قرار گیرد. نتایج بدست آمده حکایت از این دارد یک چارچوب مطلوب برای اعطای گواهینامه صلاحیت مدیریت شعب پولی و بانکی در برگیرنده نوزده عنصر و سه گروه شایستگی در قالب سه پودمان یادگیری و آموزش و نه حیطه بهسازی و توسعه مدیریتی است.

-1مقدمه

بانکداری در ایران، یکی از صنایعی است که به ویژه در سالیان اخیر با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده و تحولات گوناگونی را تجربه کرده است. بانکها و مؤسسات مالی در جهان امروزی نقش بیبدیلی در تعیین معادلات اقتصادی ایفا میکنند و موفقیت آنها سهم بسزایی در کامیابی اقتصادی کشورها دارد. مدیریت بانکداری به عنوان یک کسبوکار مهم در زندگی امروز ما جایگاه حساسی یافته است. از مبادلات روزمره مورد نیاز افراد گرفته، تا تأمین سرمایه به شیوه های پیچیده که کارآفرینان به آن اتکا میکنند و از گردش مالی در بازارها گرفته تا تبادلات تجاری بین کشورها، همه در چرخه عملیات حرفهای بانک ها تحقق مییابند. بانکها امروزه به محور اصلی توسعه اقتصادی و مبادلات تجاری در جهان تبدیل شدهاند. به گونهای که بدون مدیریت بانکهای کارآمد و روزآمد عملاً رسیدن به شکوفایی اقتصادی غیرممکن است. با توجه به اهمیت بانک در نظام اقتصادی کشور، شناخت و توسعه مدیریت بانکداری در ابعاد مختلف از اهیمت ویژه ای برخوردار شده است. مدیریت بانکداری در حال تغییر می باشد و نقش مدیر بانک، در بازار و رشد و سود آوری بسیار اهمیت دارد. همانگونه که موفقیت یک بانک تا حدود زیادی در گرو عملکرد شعب آن است، موفقیت شعب نیز مرهون عملکرد مدیریت و کارکنان آن است؟ با عنایت به این موضوع، مدیران شعب، مدیریت واحدهایی را برعهده دارند که مسئولیت مستقیم دستیابی به اهداف و برنامه ها بر عهده آنان می باشد. به عبارتی دیگر، مدیران شعب، مدیران واحدهای صفی می باشند که تماس مستقیم با کارکنان اجرایی داشته و در اجرای عملیات توسط کارکنان، آنان را هدایت و رهبری می کنند. اهمیت دیگر مدیران شعب صرفنظر از جایگاه سازمانی، نقش مربیگری آنان در ارتباط با کارکنان تحت سرپرستی می باشد. بنابراین، مدیران شعب پیش از آنکه یک مدیر عملیاتی یا اجرایی باشند، یک مربی و استاد راهنما برای کارکنان خود هستند. این نقش گاهی تا سطح نقش یک "الگو "نیز ارتقاء یافته و کارکنان جوانتر الگوهای مدیریت آتی خود را از مدیران فعلی اقتباس نموده و به کار می گیرند؟

جایگاه مدیران شعب بانک ها در طبقه بندی سطوح مدیریتی در سطح مدیریت عملیاتی می باشد. بنابراین مدیران شعب برای ایفای نقش ارزنده و ارتقای سطح سازمانی و کارایی شعب تحت سرپرستی خود و همچنین اجرای درست سیاست ها، خط مشی ها و دستورالعمل های ابلاغی در حدود اختیارات تفویض شده مناسب با خواسته و نیازهای مشتریان و در نهایت دستیابی به اهداف اصلی بانک می بایست دارای شایستگی هایی باشند که در این مقاله به بررسی و تبیین آنها پرداخته شده است. شایستگی های مدنظر در قالب یک چارچوب کلی برای گواهینامه صلاحیت مدیریت شعب پولی و بانکی تشریح شده است که در ادامه عناصر و ابعاد آن آورده شده است.

-2 معرفی

مدیر شعبه بودن شغل بسیار دشواری است و بسیاری از مسئولیت ها را دارد و برای موفقیت نیاز به توانایی های زیادی دارد. در ایران فضای شعبه، محیطی بسیار رقابتی است و تنها بهترین مدیران می توانند در چنین محیطی موفق شوند. در این مطالعه کوشش شده است عناصر و ابعاد مورد نیاز برای کسب صلاحیت حرفه ای مدیریت شعب تدوین و تشریح شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید