بخشی از مقاله

چکیده

صنعت توریسم با درآمد سالانه نزدیک به 1000 میلیارد دلار در جهان، یکی از مهمترین پدیده های قرن حاضر است که علاوه بر فقرزدایی، عدالت گستری و اشتغال زایی، درآمد بالایی را ایجاد کرده و برای فقرا نیز ایجاد شغل میکند .براساس آمارمنتشره سازمان جهانی توریسم، تعداد گردشگران در سطح جهان از سال 1950 تاکنون بیش از36 برابر شده است .بنابراین باتوجه به اهمیت روزافزون گردشگری درتوسعه ی اقتصادی و اجتماعی جوامع انسانی، به ویژه در جوامع کوچک و کم برخوردار، وجود یک جاذبه ی خاص، می تواند سبب جذب گردشگران به منطقه شده و در توسعه ی آن مکانمؤثّر واقع شود .یکی ازاشکال جدید گردشگری که درنواحی تحت تاثیرجنگ می تواندشکل بگیرد، گردشگری جنگ است.

باتوجه به موقعیت جغرافیایی خاص، استان آذربایجان غربی دارای پتانسیل های فراوانی در زمینه گردشگری است. دراین میان شهر سردشت یکی ازمناطق جنگی ایران است که بمباران شیمیایی را مانند هیروشیما تجربه کرده است. مقاله ی پیش رو باروش توصیفی و به روش کتابخانه ای انجام گرفته است. این مقاله علاوه برشناسایی این کانون گردشگری دورمانده ازچشم، معرفی جاذبه های آن را موردبررسی قرارداده است.

مقدمه

گردشگری یکی از بخشهای مهم اقتصادی است که توانسته است به عنوان یک صنعت پاک مطرح شود و ضمن افزایش درآمدهای ارزی برای اقتصاد ملی، کمک شایستهای به رونق اشتغال و ایجاد درآمدها، نماید .این صنعت به عنوان یک صنعتجلوبرنده درتوسعه مجموعهای از صنایع دیگر بویژه هتلداری، رستورانداری، حمل و نقل داخلی و بینالمللی و صنایع دستی نقش مهمی داشته ودارد  .گردشگری را میتوان صنعت سفید نامید زیرا برخلاف اغلب صنایع تولیدی، بدون آلوده سازی محی زیست انسانی، زمینه ساز دوستی و تفاهم بین ملتهاست و صلح و صفا را برای مردم به ارمغان می آورد در این میان، ایران از لحاظ دارا بودن ابنیه تاریخی، جزء 10 کشور نخست دنیا و از لحاظ جاذبه های اکوتوریستی درمیان 5 کشور برتر دنیا قرار دارد. این درحالی است که باید متناسب با این قابلیتها از درآمد 400میلیارد دلاری توریسم بهره ببرد و سهم آن حداقل 5 درصد این میزان درآمد باشد اما درآمد ایران نه تنها این میزان نیست، بلکه درآمد سالانه ایران بسیار پایین تر و کمتر از 5 صدم درصد سهم توزیع است و در میان دنیا، در رتبه 92 قرار دارد - همان - . بسیاری از نویسندگان، گردشگری را یک فرصت منحصر به فرد اقتصادی میدانند.

در سالهای اخیر، گردشگری منبع درآمد سرشار در تجارب جهانی و عنصر مهمی در بهبود و تنظیم موازنه بازرگانی و تراز پرداختهای بسیاری از کشورها شده است صنعت گردشگری به حدی از رشد رسیده که فعالیتهای گردشگری به عنوان بخش چهارم فعالیت های انسان پس ازکشاورزی، صنعت و خدمات محسوب میگردد و کارشناسان پیش بینی میکنند به عنوان سودآورترین صنعت جهان درآید؛ به طوریکه از آن به عنوان صادرات نامرئی که مرکز اقتصادی آن در شهرها هست نام میبرند .رو به رشد بودن صنعت توریسم، با توجه به امکانات، تأسیسات، خدمات و ظرفیتهای شهری که می طلبد، ضرورت دارد نسبت به تأمین آنها و برنامهریزی جهت استفاده درست و مناسب به پذیرش توریسم اقدام گردد یکی ازانواع گردشگری که دردهه های اخیرموردتوجه برنامه ریزان و گردشگران دراین بخش، بخصوص درکشورهای-غربی قرار گرفته است، "گردشگری جنگ" است.

گردشگری جنگ درابتدا به شکل بازدید ازآثاروبقایای بجامانده ازجنگ جهانی اول ودوم،صورت گرفت. اثرات منفی یک جنگ گرم،موجب دگرگونی های اساسی دریک پهنه می گردد. ازاین رو برخی گردشگری جنگ را جزو پدیده های تاریخی-فرهنگی قرار می دهند. جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، یکی ازجنگ های طولانی،مهم، اثرگذارومخرب درتاریخ می باشد. مناطق جنگی بازسازی شده و بازسازی نشده، موزه جنگ ها و القای حس جنگ واثراتش ازجذابیت های این نوع گردشگری می باشد. کشف اثرات وپیامدهای گردشگری جنگ به مدیران وبرنامه ریزان درتحقق برنامه ها درجهت رشدوتوسعه جامعه میزبان کمک شایانی می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید