بخشی از مقاله

چکیده

یکی از مهمترین اهداف در هر سازمان ارتقاء سطح بهره وری است و با توجه به اینکه انسان در ایجاد بهره وری نقشی محوری دارد با مدیریت منابع انسانی می توان او را راضی نگهداشته و هم در جهت بهبود بهره وری سازمان، گامی مهم و مؤثر برداشت این پژوهش به نقش مدیریت منابع انسانی در بهره وری سازمانی می پردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، و از نظر ماهیت و روش توصیفی - تحلیلی است. براساس یافته های حاصل از پژوهش مدیریت منابع انسانی در بهره وری سازمان نقش کلیدی دارد.

مقدمه

امروزه بسیاری از سازمان ها استفاده از ظرفیت عوامل انسانی را به عنوان یکی از ابزارهای بهروه وری سازمان خود مورد نظر قرار داده اند. توجه به عوامل انسانی در راستای برآورده کردن اهداف و مأموریت های سازمانی اهمیت بیشتری پیدا کرده است - Becker and .Gerhart,1996;Carneval,2003;denhardt, 1996 - مدیریت مؤثر و موفق منابع انسانی سبب بهبود کارایی و اثربخشی سازمان می شود . - Jamali et al 2014 - مدیریت بهتر برای بهبود کیفیت خدمات، هنگامی رخ می دهد که رهبری سازمان و ابزار مدیریت منابع انسانی مؤثر باشند . - Manistitya and Fongsuwan, 2015 - تاکنون پژوهش های فراوانی در زمینه مدیریت منابع انسانی و تأثیر آن بر بهره وری سازمانی، فرهنگ سازمانی، جو سازمانی، توانمندسازی کارکنان، سبک های رهبری و خروج کارکنان از سازمان اجرا شده است

روش تحقیق

این پژوهش به نقش مدیریت منابع انسانی در بهره وری سازمان می پردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، و از نظر ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی و اطلاعات گردآوری شده اسنادی - کتابخانه ای - و پیمایشی است.

مفهوم مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی معطوف به سیاستها، اقدامات و سیستمهایی است که رفتار، طرز فکر و عملکرد کارکنان را تحت تأثیر قرار میدهند .

مدیریت منابع انسانی عبارتست از رویکردی استراتژیک به جذب، توسعه، مدیریت، ایجاد انگیزش و دستیابی به تعهد منابع کلیدی سازمان؛ یعنی افرادی که در آن یا برای آن کار میکنند.

مدیریت منابع انسانی فرایندی شامل چهار وظیفه جذب، توسعه، ایجاد انگیزش و نگهداشت منابع انسانی است .مدیریت منابع انسانی یعنی مدیریت کارکنان سازمان. مقصود از مدیریت منابع انسانی سیاستها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبههایی از فعالیت کارکنان بستگی دارد، به ویژه برای کارمندیابی، آموزش دادن به کارکنان، ارزیابی عملکرد، دادن پاداش و ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان سازمان. برای مثال این سیاستها و اقدامات دربرگیرنده موارد زیر میشود:

•    تجزیه و تحلیل شغل - تعیین ماهیت شغل هر یک از کارکنان -
•    برنامهریزی منابع انسانی و کارمندیابی
•    گزینش داوطلبان واجد شرایط
•    توجیه و آموزش دادن به کارکنان تازه استخدام
•    مدیریت حقوق و دستمزد - چگونگی جبران خدمت کارکنان -
•    ایجاد انگیزه و مزایا
•    ارزیابی عملکرد
•    برقراری ارتباط با کارکنان - مصاحبه، مشاوره و اجرای مقررات انضباطی -
•    توسعه نیروی انسانی و آموزش
•    متعهد نمودن کارکنان به سازمان - سعادت، . - 1386

نقش مدیریت منابع انسانی در سود بخشی سازمان

وظیفه اصلی مدیریت منابع انسانی رسیدگی به امور مربوط به کارکنان است و مسئولان و متخصصان امور پرسنلی وقت و نیروی زیادی صرف آن می کنند، اما پرداختن به این امور تنها وظیفه مدیریت منابه انسانی نیست و تصمیم گیری ها و عملکرد مسئولان امور پرسنلی اغلب به طور مستقیم در سود بخشی سازمان تاثیر می گذارد. - سعادت، - 1386 امروزه ایجاد واحدی به نام مدیریت منابع انسانی یکی از مشکلات سازمان ها به شمار می رود و می توان گفت کمتر سازمانی وجود دارد که با این مشکل مواجه نشده باشد؛ زیرا این واحد در بیشتر سازمان ها به خصوص سازمان های دولتی مثل دانشگاه ها، بیمارستانها و... هزینه زاست این انتقاد کمابیش درست است.

معمولاً تأثیر اقدامات منابع انسانی و واحدهای تابع ملموس و روشن نیست؛ هر چند برخی پژوهش ها در مخالفت با این نظر مطرح می کنند که مدیریت منابع انسانی روشی برای کنترل و بهینه سازی هزینه ها در بهبود، بهره وری و کیفیت است . - Spurgeon et al,2006 - امروزه تغییرات در محیط تجارت ایجاب می کند سازمان ها بیش از ایجاد روند مناسب بر رفتار کارکنان و بهبود فرایندهای مختص آنان به کاهش هزینه زایی بپردازند، حتی به قیمت کاهش توجه به اخلاقیات و منابع انسانی در سازمان که این موضوع بی رحم ترین بخش تجارت و سود زایی در سازمان هاست .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید