بخشی از مقاله

چکیده

امام خامنهاي معتقد است، آمریکاییها با توجه به »منفعتگرایی« که در جهان و خاورمیانه داشته اند، »جنگ فرهنگی « را پس ازناکارآمديِ »جنگ نظامی« با هجمه هايوسیعِ »تبلیغاتی« و »رسانه اي« برعلیه انقلاب اسلامی آغاز نموده اند؛ ایشان در ماهیت جنگ فرهنگی معتقدند، اگر نظام سلطه بر کشوري »تسلط فرهنگی« پیدا کند با اندك تلاشی هر چه بخواهد انجام میدهد و آماج این حمله را در درجهي اول »جوانها« میداند.

ایشان »فرهنگ « را به مثابه روحِ«» ملت ها و »هوایی « دانست که انسان به ناچار از آن تنفس مینماید و فرهنگ را » باورهاي مردم«، »ایمان مردم «، »عادات مردم« تعریف میکنند. آیتاالله خامنهاي معتقد است؛ واژهي » جنگ و جهاد« نه تنها در عرصهي نظامی به کاربرده شده؛ بلکه در تمام عرصه هاي زندگی بشر ازجمله: فرهنگ، تبلیغات، اجتماع، سیاست، سازندگی و اقتصاد نیز استعمال گردیده است

ازاینرو جنگی فرهنگی آمریکایی مبارزهي با همین معناي فرهنگ است، فرهنگی که برآمده از »اسلام ناب« و »انقلاب اسلامی« است لذا در این خصوص، دشمن در تلاش بوده که بتواند تلقی گزینهي »مذاکره« و »رضایت آمریکا « را بر گزینهي »مقاومت« و »رضایت خدا« قالب کند و این در حالی است که امام خامنهاي معتقد است، قدرت نرم افزاري آمریکا، ضعیف و در حال افول است، پژوهش حاضر با جمع آوري سخنرانیهاي معظم له به بررسی و تحلیل و توصیف آنها پرداخته است.

مقدمه

فرهنگ، همان اعتقادات، آداب، اخلاقیات و سبک زندگی یک کشور است کههویت و پشتوانهي ملت ها را تشکیل میدهد. فرهنگ هر ملتی، بر اساس همین رویکرد، متفاوت میشود؛ یعنی هر ملتی با توجه به اعتقادات الهی و غیر الهی، اخلاقیات و رفتارها و ملیت ها، مختلف میشوند؛ مثلاً فرهنگ ایرانی، فرهنگ اسلامی، فرهنگ غربی، فرهنگ شرقی، فرهنگ عربی، فرهنگ هندو، فرهنگ چینی و آمریکایی نمونه هاي از دستهبندي ملیتی و اعتقادي فرهنگها است. طبق همین معنا، میتوان فرهنگ را با دین به معناي راه و روش به طور عقلی و عملی برگرفته از جهان بینی و ایدئولوژي هر جامعهاي همسو دانست .

وقتی فرهنگ داراي سیطرهي عام وجودي بر جامعه دارد؛ هویت جامعه را میسازد و تخریب و حمایت این هویت، تخریب و ساختن یک جامعه است. ازاین رو مسئ لهي فرهنگ در هویت بخشی ملت ها و جوامع نقش مهم و مؤثري ایفا مینماید؛ بنابراین نیاز جدي است که به بحث فرهنگ پرداخته شود. چنانکه آیت االله خامنه اي اهمیت فرهنگ را به معناي هوایی خوب بد می داند که انسان از آن تنفس می کند.

همه فرهنگ ها غلط یا صحیح قابل احترام هستند و کسی حق تحمیل فرهنگ خود را ندارد مگر حق انتخاب و گزینش به ملت ها داده شود. امروزه در دنیایی که به سر میبریم تحمیل فرهنگ ها به خصوص فرهنگ هاي باطل به صورت اجباري از سوي جبههي استکباري بر ملت ها خصوصاً ملت ایران تحمیل میگردد؛ ازاین رو واژهي جنگ و جهاد فرهنگی در مقابل متخاصم معنا پیدا میکند.

تاریخچهي جنگ فرهنگی به مثابهي خلقت انسان، تاریخی کهن دارد. جداي از تحمیل فرهنگ شیطان بر هبوط آدم، میتوان خلقت آدم و فرزندان او را شروع فرهنگ دینی و شیطانی و برآمده از اعتقادات، اخلاقیات، آداب و سبک زندگی آنها دانست؛ فرهنگ قابیلی مصدا ق بارز تحمیل فرهنگ و جنگ فرهنگی بر فرهنگ هابیلی بود. فرهنگ ابتدایی بشر، فرهنگ فطري، عقلی و دینی است که ط بیعت اولیه - نیک سرشتی - بشر آن را اقتض ا دارد

اما با توجه به شالودهي خلقت عقل و جهل، ارسال رسولان و هبوط شیطان و اختیار و شهوت انسان، فرهنگ متخاصم هابیلیان و قابیلیان نمودار میگردد. ارسال رسولا ن و اولیاي الهی در مقابل طاغوتیان از »ابراهیم و نمرود« و »موسی و فرعون « تا »محمد و جاهلیت قدیم« و پسازآن از » خمینی و جاهلیت مدرن« تا »مهدویت و دجال« همه گواه جنگ فرهنگ ها است؛ اما با توجه به تفاوت ساختاري این دو فرهنگ، فرهنگ الهی و شیطانی با »تعامل« و »تهاجم« همراه است.

در صدر اسلام نیز پیامبر بزرگ اسلام، جنگ فرهنگی را با یهودیت و جاهلیت قدیم آغاز نمود. آیت االله خامنه اي معتقد است که بخش مهمی از سورهي بقره و بعضی از سورههاي دیگر قرآن مربوط به برخورد و مبارزهي فرهنگی پیغمبر با یهود است. و همچنین پسازآن جنگ فرهنگی در میان مسلمانان از درون و برون با آماج تعارضها وتزاحم ها روبرو بوده است چنانکه آیتاالله خامنه اي، خاندان اشعریان را در نشر معارف اهل بیت یکه تاز میدان جهاد و جنگ فرهنگی میداند؛ ایشان بیان میدارد، ایشان حرکت مردم قم را در نشر معارف اهلبیت، حرکت عظیم فرهنگی میداند.

در دوران معاصر با ورود استکبار و استبداد وطنی و غیروطنی در کشورهاي اسلامی ازجمله ایران، مبارزهي فرهنگی به مرحلهي جدیدي رسید. ایران قبل از پیروزي انقلاب اسلامی محور تاخت وتاز جنگ فرهنگی استکبار بود پس از پیروزي انقلاب اسلامی نیز شاهد هجمه هاي وسیع و عظیم انواع مبارزاتی ازجمله جنگ فرهنگی است؛ آیتاالله خامنه اي معتقد است؛ جنگ فرهنگی و روانی از آغاز دوران استعمار تاکنون، کاريترین ابزار غرب در سلطهگرياش بر کشورهاي اسلامی بوده است.

بنابراین با ظهور انقلاب اسلامی در ایران، مبارزهي فرهنگ غرب و جاهلیت مدرن در مقابل فرهنگ اسلامی و اهل بیتی شکل تازه اي گرفت؛ استکبار جهانی با شکست در جنگ نظامی، جنگ فرهنگی را با تمام توان تبلیغاتی، مالی، سیاسی و رسانه اي در براندازي انقلاب اسلامی آغاز نمود. پژوهش حاضر با بررسی جهاد فرهنگی ازنظر آیت االله خامنه اي درصدد ارزیابی و کشف مبارزاتی ایشان و نقش هدایتگري انقلاب اسلامی در هماهنگی دولت و ملت ایران در برابر استکبار جهانی است.

ازاین رو پاسخ به چند سؤال محور پژوهش حاضر است ازجمله: با توجه به نقش حاکمیتی ولایت فقیه، جنگ فرهنگی و جهاد فرهنگی در اندیشهي آیت االله خامنه اي چگونه مورد ارزیابی قرار میگیرد؟ منظور از هویت فرهنگ و جهاد فرهنگی در نظر ایشان چیست ؟ تاکتیک مبارزاتی دشمن در جنگ با انقلاب اسلامی چگونه است؟ هدف و علت خصومت آمریکا برعلیه نظام جمهوري اسلامی ایران چیست؟ بصیرت آیت االله خامنه اي در هویت جنگ فرهنگی آمریکایی چگونه ارزیابی میگردد؟ امام خامنهاي مهار ایران را از طریق مذاکره با آمریکا در جنگ فرهنگی چگونه تبیین مینمایند؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید