بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت حاضر و تعیین میزان منطقی بودن باغداران در کاربرد عوامل تولید و نقاط ضعف تولیدکنندگان انگور و اهمیت نسبی هر یک از عوامل تولید در افزایش تولید است. با استفاده از داده های سازمان جهاد کشاورزی و پرسش از باغداران تولیدکننده انگور در شهرستان گیلانغرب، در ابتدا به تعیین تابع تولید مناسب اقدام شد، بعد از بررسی معنی دار بودن ضریب ها، مشخص شد تابع تولید کاب-داگلاس با دارا بودن تعداد بیشتری ضریب های معنی دار مناسب تر است. سپس بهرهوری نهادهها از تابع تولید استخراج شد.

بهرهوری نهایی کود شیمیایی، سطح زیر کشت، سم، نیروی کار برداشت و آب به ترتیب برابر100.02، 0.029، 5.009، 0.0001و 3.780 به دست آمد. نتایج نشان داد که بهره برداران منطقه، سطح زیر کشت، نیروی کار برداشت و کودشیمیایی را کمتر از مقدار بهینه استفاده میکنند. همچنین از نهاده-های سم و آب بیش از حد بهینه استفاده میشود. در مجموع نتایج نشان میدهد بهرهبرداران این منطقه در استفاده از عوامل تولید، اقتصادی عمل نمیکنند. در پایان برای بهبود وضعیت تولید و استفاده بهینه از نهادههای تولید پیشنهادهایی ارائه شده است.

واژگان کلیدی: انگور، بهرهوری، تابع تولید، عوامل تولید، کاب-داگلاس

مقدمه

یکی از مهم ترین چالش های موجود در بخش کشاورزی در هر کشور، کم بودن میزان بهرهوری نهادهها و منابع تولیدی میباشد. تابع تولید یکی از ابزارها جهت انتخاب راهبردهای مناسب در تصمیم گیریهای مربوط به تولید و تخصیص منابع در اختیار دارند - دشتی و یزدانی،. - 1375 شهرستان گیلانغرب واقع در غرب استان کرمانشاه و در 140 کیلومتری مرکز استان منطقهای گرمسیری است، دارای 860 هکتار باغ میباشد که سالانه بیش از500 تن محصول باغی نظیر انار، زیتون، بادام، پسته و انگور تولید میکند. از این میزان سطح زیر کشت 100هکتار آن به باغات انگور اختصاص دارد. طی سال های گذشته مطالعههایی در رابطه با بهرهوری نهادههای کشاورزی انجام شده است.

سپهوند - 1388 - به مقایسه بهرهوری آب مصرفی گندم و کلزا در استان لرستان پرداخته است. طبق این نتایج، بهرهوری فیزیکی آب به ترتیب 64/1 و 0/6 کیلوگرم بر مترمکعب آب بوده است. مهرابی بشرآبادی وموسی نژاد - - 1375دربررسی بهرهوری عوامل تولید پسته در شهرستان رفسنجان به این نتیجه رسیدند در استفاده از کودحیوانی، کودشیمیایی، سم، نیروی کار و ماشین آلات به ترتیب 33.3، 17.4، 32.6، 10.4، 2.08 درصد کشاورزان دارای بهرهوری نهایی منفی بودند. لیو و همکاران - 2008 - 1 بهرهوری فیزیکی آب در تولید ذرت را برای 124 کشور مختلف محاسبه کردند.

امریکا و چین با بیش از 5/1 و کشورهای آفریقایی با کمتر از 1 کیلوگرم بر متر مکعب آب به ترتیب بیشترین و کمترین بهرهوری فیزیکی آب را داشتند. هدف این مطالعه، بررسی وضعیت حاضر و تعیین میزان منطقی بودن باغداران در کاربرد عوامل تولید و نقاط ضعف بهرهبرداران انگور و اهمیت نسبی هر یک از عوامل تولید در افزایش تولید این محصول است. رقم غالب انگور تولیدی در این شهرستان رقم یاقوتی است،لذا باغ هایی که این رقم را کشت میکنند به عنوان نمونه در سال زراعی90-91 انتخاب شدند.

مواد و روش ها

بهرهوری در متون اقتصاد توسعه، میزان ستانده حاصل از مقدار معینی از یک یا چند نهاده تعریف می-شود - سلامی،. - 1376 برای محاسبه بهرهوری، دو روش عمده از سوی اقتصاددانان پیشنهاد شده است: روش اقتصاد سنجی2 و روش غیر پارامتری.3 در این مطالعه با استفاده از روش اول و برآورد تابع تولید، بهرهوری نهاده های تولید محاسبه شده

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید