بخشی از مقاله

چکیده

امنیت به واسطه اینکه همواره از دغدغه های بشری در طول تاریخ بوده است، پیوسته در نظریات متفکران و علما قابل پیگیری و شناسایی است. امنیت پیش نیاز هر گونه توسعه در زمینه های گوناگون سیاسی،اقتصادی و فرهنگی و علمی بوده است. مقوله امنیت در صنعت توریسم و توسعه ان در مناطق گردشگری تاثیر بسزایی دارد، امنیت در حوزه توریسم به دو بخش مهم تقسیم می شود، یکی امنیت گردشگران و دیگری امنیت سرمایه و سرمایه گذاران، علاوه بر این نقش و تاثیر صنعت جهانگردی در ترسیم امنیت ملی در یک کشور چنان است.

که اکثر کشورهای توسعه یافته با وجود دارا بودن منابع کلان اقتصاد و درآمد، ترجیح می دهند بر صنعت توریسم متمرکز شوند. هدف از این پژوهش ارزیابی و تحلیل نقش امنیت در توسعه گردشگری شهر جیرفت می باشد. روش پژوهش در این مقاله رویکردی تحلیلی-توصیفی دارد و در اغاز با استفاده از روش های کتابخانه ای به تدوین مباحث نظری پرداخته شده است و در گام بعد با استفاده از ابزار پرسشنامه و ازمون همبستگی اسپیرمن و نرم افزار SPSS اطلاعات جمع اوری شده تجزیه و تحلیل شده است.

نتایج یافته ها حاکی از ان است که، با محاسبه شدت همبستگی 0/72، امنیت در شهر باعث افزایش مدت اقامت گردشگران در شهر می شود.همچنین با افزایش امنیت در شهر تکرار بازدید گردشگران از شهر بیشتر می شود، که شدت همبستگی 0/66 بین این دو متغیر، ان را تایید می کند. در کنار این، ازمون هبستگی با ضریب 0/83 بین دو متغیر نور پردازی در شهر و امنیت گردشگری نشان می دهد که با نور پردازی صحیح در شهر امنیت گردشگری نیز افزایش می یابد.

کلمات کلیدی: امنیت، گردشگری، شهر جیرفت، امنیت شهری، توسعه گردشگری

مقدمه

امنیت به واسطه اینکه همواره از دغدغه های بشری در طول تاریخ بوده است، پیوسته در نظریات متفکران و علما قابل پیگیری و شناسایی است. امنیت مقوله اساسی در هر نظام اجتماعی است و مقدمه لازم برای حیات سیاسی و اجتماعی دولت ها به شمار می آید. امنیت پیش نیاز هر گونه توسعه در زمینه های گوناگون سیاسی،اقتصادی و فرهنگی و علمی بوده است. همه تمامی کشورها در جهت رسیدن به این آرمان فعالیت می نمایند، امنیت از نیازها و انگیزه های اساسی انسان به شمار می رود، به طوری که با زوال آن آرامش خاطر انسان از بین می رود و تشویش، اضطراب و ناامنی جای آن را می گیرد و مرتفع شدن بسیاری از نیازهای آدمی در گرو تامین امنیت است.

مقوله امنیت در صنعت توریسم و توسعه ان در مناطق گردشگری تاثیر بسزایی دارد و می توان با ایجاد امنیت و افزایش ان در مناطق گردشگری در جذب گردشگران و مدت اقامت انها کمک کرد.امنیت در حوزه توریسم به دو بخش مهم تقسیم می شود، یکی امنیت گردشگران و دیگری امنیت سرمایه و سرمایه گذاران. و این دو عامل مکمل یکدیگرند.بنا براین با ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران و جذب سرمایه در مناطق گردشگری می توان به توسعه و پیشرفت این مناطق کمک فراوانی کرد.علاوه بر این نقش و تاثیر صنعت جهانگردی در ترسیم امنیت ملی در یک کشور چنان است که اکثر کشورهای توسعه یافته با وجود دارا بودن منابع کلان اقتصاد و درآمد، ترجیح می دهند بر صنعت توریسم متمرکز شوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید