بخشی از مقاله

چکیده

در عصر حاضر به دلیل پیشرفت های چشمگیری که در زمینه فناوری اطلاعات بوجود آمده بیشتر شرکت ها فعالیت های خود را از طریق مهم ترین ابزار آن یعنی اینترنت انجام می دهند . اینترنت تاثیر فراوانی در عملیات شرکت ها خصوصا عملیات تجاری و بازاریابی آنها دارد و با توجه به رقابت شدید بین شرکت ها در جهت دستیابی به سهم بیشتر بازار، اکثر شرکت ها وارد بازارهای بین المللی شده اند و به صادرات روی آورده اند، اینترنت بعنوان یکی از پدیده های حیاتی امروزی نقش فراوان در موفقیت بازاریابی صادراتی دارد.

مقدمه

در دهه های اخیر بدلیل رقابت شدید بین شرکت ها در جهت مشتری یابی برای کالاها و خدماتشان و افزایش سهم بازار، بسیاری از شرکت ها برای ورود به عرصه رقابت در بازارهای بین المللی، صادرات که آسانترین و کم ریسک ترین شیوه ورود به بازارهای بین المللی است را انتخاب کرده اند. فرصتها در گرایش شرکت ها به بازارهای خارجی نقش تعیین کننده ای دارند.

برخوردار نبودن از فرصت های کافی در بازارهای داخلی و وجود فرصتهای مناسب در بازار های خارجی، عامل اساسی گرایش به بازار بین المللی است.[1] اینترنت مهم ترین ابزار بازاریابی در بازار جهانی است که پتانسیل بسیار بالایی برای کسب و کارهای صادراتی ارائه می دهد.[2] بازارهای بین المللی متنوع، پیچیده و متغیر هستند[3] و اینترنت کمک میکند به شرکتها تا مشتریان جدید و توزیع کنندگان را مشخص کرده و درباره روند بازارها و پیگیری تحقیقات و پیشرفت های تکنولوژیک اطلاعات بدست آورند

مبانی نظری تحقیق

اینترنت و بازاریابی

اینترنت از مهمترین و بحث برانگیزترین موضوعات در تجارت و آموزش بازرگانی است. به نظر پورتر [4] - 1998 - اینترنت با سرعت بخشیدن و ساده کردن فرایند مبادله اطلاعات موجب بهبود در کل فرایند زنجیره ارزش در میان صنایع و شرکتها می شود. اینترنت دسترسی سریع به اطلاعات بازار با کیفیت بالا در سراسر جهان فراهم می کند که منجر به بهبود تصمیم گیری می شود. همچنین به تسهیل توسعه روابط داخلی و خارجی یک شرکت منجر می شود 

- همیل و گریگوری، [7] - 1997 اظهار میدارند که ارتباط اینترنتی میتواند بطور قابل توجهی ارتباطات با مشتریان خارجی فعلی، عرضه کنندگان، واسطه ها و توزیع کنندگان، شناسایی مشتریان و توزیع کنندگان جدید را بهبود بخشد و انبوهی از اطلاعات در زمینه روندهای بازار و در زمینه آخرین فناوری و تحقیقات و توسعه های فنی را تولید کند. همیل [7] - 1997 - در خصوص اینترنت و بازاریابی بیان میکند که استفاده از اینترنت در بازاریابی صادراتی بعنوان یک رسانه ارتباطی باعث می شود که صادرکننده از طریق اقداماتی مانند روابط عمومی و تبلیغات خود را بیشتر نشان دهد.

اینترنت میتواند خدمات مشتری، پشتیبانی فناوری و حتی فروش آنلاین را نیز برای صادرکنندگان به همراه بیاورد. ایشان اشاره میکند که برای تحقق این اهداف سایتهای مناسب صادرکنندگان باید - 1 از نظر اطلاعات غنی باشد - 2 دائماً به روز شود - 3 ارزش افزوده ایجاد نماید و - 4 حالت تعاملی داشته و به آسانی با سایر کانالهای بازاریابی همانند و یکپارچه شود.

قابلیت های بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی، بازاریابی آنلاین یا آنلاین مارکتینگ - Online Marketing - یک روش بازاریابیست که در آن، از ابزارها و رسانه های آنلاین استفاده میکنند . کاربرد فن آوری اینترنت برای مجموعه ی خاص از فعالیت های بازاریابی، شامل: تبلیغات و بازاریابی، فروش آنلاین، خدمات پس از فروش و تحقیق بازار می باشد.[8] بازاریابی اینترنتی با افزایش سرعت در محاسبه، پردازش سریع اطلاعات، امکان جستجو و افزایش دقت، حذف واسطه های غیر ضروری و انجام الکترونیکی کارها، فرایند مبادله را تحت الشعاع قرار داده، زمان انجام مبادلات را کاهش و بهره وری را افزایش میدهد. بازاریابی اینترنتی شرکت ها را قادر میسازد تا به مشتریان و عرضه کنندگان علیرغم دور بودن کشورها برسند.
یک طبقه بندی از مزایای بازاریابی اینترنتی توسط کیانگ و چیدر سال [11] - 2001 - بیان شده که به شرح جدول زیر است:

صادرات        

استراتژی صادرات به ارسال کالاها به مکانها یا کشورها ی دیگر برای فروش یا معاوضه است. نفوذ و توسعه محصولات بازار از استراتژی های مهم رشد برای شرکت ها هستند.[12] صادرات نقطه آغاز ارتباط برقرار کردن با دیگران است و همچنین صادرات برای کسب درآمد ارزی حاصل میشود و در برقراری موازنه تجاری و ایجاد تعادل اقتصادی کمک شایانی مینماید.

فرآیند تصمیم گیری صادرات فرآیندی چند مرحله ای است[13] که برای موفقیت می تواند به عنوان مراحل نهایی در فرآیند برنامه ریزی جهت حضور در بازار خارجی مورد استفاده قرار بگیرد. فرآیند برنامه ریزی برای موفقیت در بازار خارجی بر این ده مرحله در یک پارادایم تعاملی تأکید می نماید :

- 1تحلیل فرصت بازار، - 2 ارزیابی پتانسیل محصول ، - 3 ایجاد روش ورود به بازار، 4 ایجاد تعهد در شرکت، - 5 تخصیص منابع لازم، - 6 آشنایی با موضوعات تخصصی تجارت خارجی، - 7 تدوین برنامه بازاریابی، - 8 سازماندهی تیم عملیاتی، - 9 اجرای استراتژی بازاریابی، - 10 ارزیابی و کنترل عملیات. ازمرحله 7 به بعد مراحل اجرایی هستند و زمانی انجام می شوند که تصمیم برای ورود و حضور در بازار خارجی اتخاذ شده باشد. صادرات نقش مستقیمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور دارند. از این رو، سازمان های دولتی و غیرانتفاعی متعددی در ایران با استفاده از انواع برنامه های تشویق صادرات اقدام به حمایت از فعالیت های صادراتی شرکت ها می کنند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید