بخشی از مقاله

چکیده:

ادبیات نوجوانان مجموعهي خواندنیهاي نوجوانان در زمینههاي داستان، شعر، نمایش، نشریه و... است.داستانهایی که براي نوجوانان نوشته میشود، آنها را با رخدادها،شیطنها،ت حسِ انسان دوستی، عواطف، تعلیم و تربیت، موقعیتهاي تازه آشنا ساخته، و آن را براي مواجه شدن با موقعیت هاي جدید زندگی آشنا میسازد. حسین مقدس نویسندهاي جدید است که ساده مینویسد و در آثارش بویژه مجموعهي باران خشت به گونه اي نگاشته که مخاطب نوجوان نیز با آن ارتباط برقرار کرده و حس کودکی و تخیل چه در داستان آغازین و چه در داستانهاي بعدي حضور داشته و مخاطب را باتخیل و حس کودکی آشنا میسازد.

در این پژوهش به اولین داستان از این مجموعه که همنام کتاب است پرداخته شده و شخصیت نوجوانان در این داستان مورد نقد و تحلل قرار گرفته است.

- ضرورت پژوهش

حسین مقدس نویسنده جدیدي است که داستانهایش مطابق نیازها و عواطف و تربیت نوجوانان است و پرداختن به آثار ایشان راهی براي نقد و معرفی این نویسنده براي علاقهمندان به داستان است.

- مقدمه:

داستانهایی که براي نوجوانان نوشته میشود، میتواند امور و مسایل گوناگون زندگی را به زبان کودك مطرح کند و کودکان و نوجوانان را به طور غیرمستقیم، براي مواجه با این مسایل آماده گرداند. علاوه بر اینکه آنها را با تجربههاي تازه آشنا میکند، میکوشد تا در آنها احساس و اندیشههاي نو و با ارزشی پدید آورد. حسین مقدس یکی از نویسندگانیاست که با قلم شیواي خود در داستان باران و خشت، شخصیت نوجوانان را به تصویر کشیده و داستانی زیبا خلق کرده است.

-    زندگینامه

حسین مقدس در سال 1337 در شهرستان داراب واقع در استان فارس و در محله تاج آباد به عرصه گیتی پا گذاشت و دوره دبستان و دبیرستان را در این شهرستان به اتمام رساند.ایشان در رشته علوم طبیعی دیپلم گرفته و در دوره دانشگاه کارشناسی علوم اجتماعی را در دانشگاه شیراز خوانده، مدت اندکی آموزش را تجربه کرده و بعد از مدتی به شغل آزاد مغول گشت. روح تشنهاش همواره او را به مطالعه سوق داده و با علاقهاي که به داستان و رمان داشت به نوشتن روي آورده و داستانهایی زیبا را آفریده است. ایشان اکنون در سطح استان فارس و شهرستان داراب کارگاههاي داستان نویسی برگزار میکنند که از طرف علاقهمندان به نوشتن روبرو شده است. دو دوره داور جشنوارههاي داستانی نارنج جهرم و داستان طنز در داراب نیز بوده است.

-    آثار

-1 باران و خشت:

اولین مجموعه داستان کوتاه حسن مقدس و شامل پانزده داستان کوتاه اوست که در 136صفحه و توسط نشر کیان در سال 1389 به طبع رسیده است.

-2 پشت شیشههاي مات:

شامل21داستان در 128صفحه و توسط انتشارات بامداد چاپ شده است.

-3 روایتهاي لوچ

این کتاب توسط نشر بامداد در دست چاپ است.

- ادبیات نوجوانان

ادبیات کودك و نوجوان به خصوص در حوزه ي داستان، به تربیت و پرورش و چنینهم مسائل عاطفی، اجتماعی و مذهبی این گروه سنّی میپردازد، ابزار مناسبی است براي کمک به نوجوان مضطرب، وحشتزده، نگران، گوشهگیر و ... که در مواجه با اتفاقات و رویدادهاي زندگی بتوانند تصمیمگیري و عملکردي مناسب داشته باشند. نوجوانان از طریق داستان میتوانند حالات و احساسات خود و دیگران با شیوههاي بیان عواطف و ابراز هیجانات را به نحو احسن بشناسند. داستانهاي مخصوص این گروه سنّی نقش عمدهاي در پاسخگویی به نیازها و رفع مشکلات آنها داردکودکان. و نوجوانان فطرتاً از پذیرش مستقیم نصایح و رهنمودها بیزارند.

قصه قالب مناسبی براي بیان غیرمستقیم پیامها و ارزشهاي مثبت به کودکان و نوجوانان استتأثیرگذاري. ادبیات بر هیجانات و عواطف نوجوانان در صورتی امکانپذیر است که نویسندگانی که براي این گروهسنّی داستان مینویسند از ویژگیهاي ادبیات نوجوانان و همچنین نیازها و چگونگی رشد عاطفی و روانی ها،آن آگاه باشند تا بتوانند با فضاسازي، ماجراها و شخصیتهایی که در اختیار دارند، از طریق ارائه الگوهاي مناسب در عمل یا از طریق شخصیت پردازيهاي جذّاب در داستانها، حکایات، سرگذشتها و ... ، بیشترین تأثیر را بر نوجوانان داشته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید