بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش با هدف تحلیل وضعیت گردشگری ورزشی در استان اصفهان نگارش یافته است. پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام آن توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 35 تن از خبرگان در دسترس دانشگاهی و اجرایی در حوزه گردشگری و ورزش بوده که با کاربست روش گلوله برفی انتخاب شدهاند. از طرف دیگر ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه بود است. روایی پرسشنامهها توسط اساتید آگاه تایید و اعتبار درونی پرسشنامه دوم با آلفای کرونباخ - 0/851 - تایید شد.

تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از مدل SOAR صورت گرفت وسپس با استفاده از ماتریس QSPM استراتژیهای توسعه طبقهبندی شد. بر اساس نتایج پژوهش، در گردشگری ورزشی ماجراجویانه استان اصفهان، 8 نقطه قوت که بالاترین آن مربوط به پتانسیلهای طبیعی استان، 12 فرصت که بالاترین امتیاز فرصتها مربوط به قرار گرفتن استان از لحاظ جغرافیایی در مرکز استان، 8 آینده مطلوب و آرمانی که بالاترین امتیاز آن، یکی از مقاصد مهم برای تیم های ورزشی جهت برپایی اردوها در این استان و 7 نتیجه بدست آمد که بالاترین امتیاز مربوط به کاهش نرخ بیکاری وافزایش درآمد برای مناطق بومی است. سپس بر اساس اطلاعات بدست آمده راهبردهای توسعه ارائه شد.

مقدمه

گونهای از گردشگری به عنوان گردشگری ورزشی بیان میشود که ترکیبی از دو صنعت گردشگری و ورزش میباشد .[1] مدت-هاست که تعامل و ارتباط بین گردشگری و ورزش به طور فزاینده گسترش یافته است. به طوری که در سالهای اخیر گردشگری ورزشی به عنوان صنعتی پیشرو در اکثر کشورهای دنیا در حال اوج گیری و توسعه بوده است[ 2] و طبق آمار کشورهای مختلف حدود یک چهارم گردشگران، ورزش را دلیل اصلی سفر خود ذکر کردهاند. کشورهای مختلف در تلاشاند تا برنامهریزی و راهبردی مدون، گردشگری ورزشی را توسعه دهند. اما کشور ایران از این قافله جا مانده است.

با توجه به اینکه اقتصاد کشور ایران اتکا شدیدی به درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام دارد و متغییرهای کلان اقتصادی با دنباله روی از قیمت جهانی نفت در طول زمان دچار نوسانات شدید میشود، و با توجه به جوان بودن جمعیت کشور و بالا بودن نرخ بیکاری، توسعه صنعت گردشگری ورزشی در کشور ایران از اهمیت بالایی برخوردار است[ 2] و از آنجایی که یکی از پرجاذبهترین مناطق ایران استان اصفهان است، و با داشتن چهار اقلیم آب وهوایی و جاذبههای طبیعی بسیار در شهرستانهای فریدن، سمیرم، کاشان، خوانسار و غیره پتانسیل بالایی در گردشگری ورزشی دارد.

به صورتی که میتوان در این استان در حالی که در زمستان در کوههای غرب استان روی برف اسکی کرد در همین زمان در شرق استان بر روی شنهای روان کویر آرامش گرفت و ورزش کرد. استان اصفهان با دارا بودن منابع و جاذبههای متعدد طبیعی یکی از استانهای اثر گذار در زمینه گردشگری ورزشی ماجراجویانه میباشد. اما فقدان شناخت کافی از انواع ورزشها و عدم مدیریت و نبود استراتژی مدون و مشخص باعث غفلت از این حوزه و از دست رفتن فرصتهای منحصر بفرد موجود در این استان شده است.

این پژوهش با استفاده از مدل SOAR به بیان وضع موجود در گردشگری ورزشی با تاکید بر فعالیتهای ماجراجویانه استان اصفهان پرداخته است که در این راستا به بررسی و شناسایی نقاط قوت و فرصتهای گردشگری ورزشی ماجراجویانه استان، و اینکه آیا استان اصفهان فرصت و قوت کافی برای توسعه این نوع گردشگری دارد پرداخته شد و همچنین به بررسی نتایج و آینده مطلوب وآرمانی که در صورت توسعه میتوان مشاهده کرد و در نهایت با توجه به اطلاعات به دست آمده ارائه راهبردهایی جهت توسعه گردشگری ورزشی در این استان از دیگر نکات مورد بررسی شده است.

پیشینه پژوهش

پژوهش ها و بررسی های به عمل آمده در این زمینه نیز اکثرا حاکی از مفید بودن و با اهمیت بودن موضوع دارد به همین منظور می توان به این پژوهش ها اشاره کرد: ابوذر سوری وهمکاران - - 1395، در مقاله خود به عنوان شناسایی مزیت های رقابتی توسعه گردشگری ورزشی استان گیلان به شناسایی مزیت های رقابتی توسعه گردشگری ورزشی استان گیلان با توجه به مدل های زنجیره ارزش و پنج نیروی رقابتی پورتر پرداخته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که کاهش موانع موجود در محیط داخل، دور و نزدیک به منظور جذب گرد شگران خارجی، بر ایجاد مزیت رقابتی تاثیر گذار ه ستند و می توان با رفع آنها علاوه بر تقویت نقاط مثبت، نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل نمود.

علی صیادی - 1395 - ، در مقاله خود به عنوان بررسی عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر جاذبه های طبیعی به بررسی جاذبه های طبیعی اثرگذار بر توسعه گردشگری استان فارس می پردازد و با توجه به اطلاعات بدست آمده معلوم گردیده که جاذبه های طبیعی بر رونق گردشگری ورز شی تاثیر دارد لذا اقداماتی مانند راه اندازی سایت و وبلاگ ، تربیت کار شنا سان خبره ، برنامه ریزی دقیق ، کیفیت حمل و نقل ، سرویس دهی وخدمات و توجه مسئولین به این بخش موجب توسعه در سطح استان شده است.

میر حسین - 1394 - ، در مقاله خود به عنوان رابطه توری سم ورز شی با تو سعه صنعت گرد شگری چابهار به برر سی تو سعه صنعت گرد شگر ی چابهار با تاکید بر توری سم ورز شی پرداخته ا ست نتایج پژوهش ن شان داده ا ست که بین توری سم ورز شی با تو سعه صنعت گرد شگری شهر ستان چابهار رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

گودرزی و دیگران - - 1393، در مقاله خود به عنوان بررر سی توانمندی های زیر ساخت گرد شگری ورز شی ا ستان ا صفهان از دیدگاه مدیران و کار شنا سان ورز شی و گرد شگری به برر سی و قیمت توانمندی ها و زیر ساخت های گردشگری ورزشی استان اصفهان پرداخته است و نتایج حاصل از تحقیق نشان دهنده کاستی ها در دسترسی به اینترنت در مناطق گردشگری ورزشی تغییرات نرخ هتل، وضعیت کمپ های مستمر و... بوده است.

رهبری ودیگران - 1393 - ، در مقاله خود به عنوان عوامل موثر بر گردشگری ورزشی استان اصفهان به بررسی عوامل موثر بر گردشگری ورزشی استان اصفهان از دیدگاه مدیران و کارشناسان حوزه ورزشی و گردشگری استان نگارش یافته است. نتایج تحقیق نشان داده که جاذبه های غیر ورزشی ، جاذبه های طبیعی – ورزشی و جاذبه های ورزشی استان اصفهان برای جذب توسعه در حد مطلوب قرار داشته است.

محسن شیر علی و همکاران - - 1391، در مقاله خود به عنوان تحلیل گردشگری ورزشی شهر اصفهان بر اساس مدل swot بررسی و تحلیل گردشگری ورزشی در شهر اصفهان پرداخته است .نتایج پژوهش نشان میدهد از دیدگاه افراد مورد مطالعه وجود ابنیه تاریخی و آثار باستانی مهمترین نقاط قوت، عدم بازاریابی مهمترین نقطه ضعف ، قرار گرفتن ا ستان ا صفهان از لحاظ جغرافیایی در مرکز ک شور مهم ترین فر صت و ضعف در ناوگان حمل ونقل ریلی مهم ترین تهدید می با شد.

هاومن و همکاران 2016 - 1 - ، در مقاله خود به عنوان انگیزه فعال گرد شگری ورز شی در یک مق صد کوه ستانی آلمان – مقایسه متقابل فصلی به بررسی تفاوت فصل ها در انگیزه گردشگران ورزشی پرد اخته است . نتایج حاکی از آن است که تقریبا هیچ تفاوت قابل توجهی بین گردشگران ورزشی در تابستان و زمستان وجود ندارد. این مطالعه کمک به توسعه استراتژی های بازاریابی آینده گردشگری ورزشی در این مقاصد تهیه کرده است.

کارنیرو و همکاران - 2016 - 2، در مقاله خود به عنوان توسعه گردشگری پایدار ورزشی: منطقه ساحلی آویرو پرتقال به گسترش تحقیقات قبلی و تجزیه و تحلیل روش های مدیریت پایدار شرکت های کوچک ومتوسط ارائه محصولات گردشگری ورزشی به ویژه در 5 بعد زی ست محیطی، اقت صادی، اجتماعی و فرهنگی، سیا ست، فنی پرداخته ا ست.این تحقیق دامنه بزرگی از شیوه های مدیریت پایدار را بیان می کند که می تواند مورد استفاده مدیران شرکت های گردشگری ورزشی برای توسعه پایدار مقا صد گرد شگری ورز شی با شد.

پایانوتیس و همکاران - 2015 - 3، در مقاله خود به عنوان م شارکت اقت صاد فعال گرد شگری ورزشی: چهار ورزش فعال مسینا یونان به بررسی تاثیر اقتصادی گردشگری ورزشی در منطقه جنوب غربی یونان پرداخته است و چهار ورزش گلف، بادسواری، اسب سواری و غواصی و تاثیر آن ها بر اقتصاد محلی را بررسی کرده است. در این پژوهش چهار عامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. -1 میانگین و مجموعه هزینه ها، -2 توزیع میان گروه های مختلف کسب و کار،3 -توزیع جغرافیایی، -4 انگیزه ا صلی گرد شگران ، و در آخر بیان می کند ورزش گلف ن سبت به سایر ورزش ها روی این عوامل تاثیر بیش تری داشته است.

سارا روشه و همکاران - 2013 - 4، در مقاله خود به عنوان ارائه یک مدل برای توسعه اقتصادی رویدادهای گردشگری ورزشی به ارائه یک مدل به عنوان کمک کننده به محققان گردشگری ورزشی و به عنوان یک نیرویی توسعه اقتصادی از دیدگاه بازاریابی مقصد پرداخته اند. روش تحقیق بر اساس چهارچوب مفهومی بوده است.

مبانی نظری پژوهش

گردشگری ورزشی اهمیت و جایگاه گردشگری ورزشی روز به روز رو به افزایش است ومؤسساتی نیز در این زمینه تخصص یافته اند. در عهد باستان هدف کلیدی برگزاری مسابقات ورزشی ایجاد اتحاد فرهنگی قوی درقلمروهای مختلف بوده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید