بخشی از مقاله

چکیده

امروزه یکی از چالشهای مهم زندگی، موفقیت فرزندان در تحصیل و آزمون کنکور است. برای دستیابی سریعتر به این هدف مراکز آموزشی کنکور تاسیس شده است. این مراکز جهت ترغیب افراد، از آگهیها استفاده میکنند. استفاده از نظریههای زبانشناسی در تحلیل گفتمانِ تبلیغات در آگهیها میتواند افقهای جدیدی به روی روابط بینارشتهای ارتباطات و زبانشناسی بگشاید.

این نوشتار بر آن است که از نظریههای " کنش گفتار" درحلیلِت گفتمان تبلیغات استفاده کند. در واقع با تحلیل ساختار جملات نشان داده میشود که چگونه با در کنار هم قرار گرفتن آنها و نیز لحاظ شدن کنشهای گفتاری "اعلامی، ترغیبی، عاطفی، اظهاری و تعهدی" سعی در القای افکارِ مبلغ به مخاطب شده است. تحقیق مذکور برای تحلیلگفتمانِ تبلیغ و شناخت بیشتر تاثیر کلام تبلیغ بر مخاطب مورد بررسی قرار میگیرد.

در تحلیل آگهیهای تجاری، به خصوص تبلیغات تلویزیونی ، با توجه به بافت زبانی پاره گفتارهای آگهیهای تبلیغاتی کنکور در تلویزیون و آگاهی از اینکه موقعیت زمانی آن پیش از آزمون کنکور است، تعبیر کنشی افعال، اقناعی و ترغیبی میباشد. تحلیل گفتمان، بهتر از هر روش دیگری میتواند فرآیندهای اجتماعی- ارتباطی را به هر شکلی که پدیدار میشوند، با همه پیچیدگیها، تناقصها و شباهتها توضیح دهد.

.1مقدمه

در حال حاضر در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای آسیایی، داوطلبان جهت ورود به دانشگاه میبایستی از سدی به نام کنکور بگذرند. بدین جهت مراکز آموزشی خاصی جهت کمک به علاقمندان ادامه به تحصیل تاسیس شده است. این مراکز با تجدید نظر بر محتوای مواد درسی ضروری و نیز ارائه راهکارهایی جهت سهولت مطالعه توانستهاند از دشواری این چالش عظیم بکاهند. این مراکز جهت ترغیب و سوق دادن مخاطبان به شرکت در کلاس، از آگهیها که یکی از مهمترین اشکال رسانهای تبلیغ است استفاده میکنند و بدینمنظور از تکنیکها و جاذبههای متنوعی در ساختار آگهیهای تلویزیونی بهره میگیرند.

این نوشتار ابتدا به تعریف مفاهیمی بنیادی پرداخته، سپس با استفاده از الگوهای تحلیل گفتمان؛ نظریه کنش گفتار؛ جملات استفاده شده در برنامههای تبلیغات آمادگی کنکور را بررسی می کند. پژوهش حاضر بر اساس تحقیق از نوع نظری و تحلیل محتوا میباشد.

در این تحقیقات با تکیه بر اطلاعات موجود، مواد اولیه تحلیل گردآوری می شوند. در روش تحلیل محتوا، تفسیر متون مد نظر است و تاکید خاصی بر تحلیل ویژگیهای پیامهای مستتر در متنها وجود دارد و امروزه قلمرو این روش گسترش یافته است. در حال حاضر بیشترین رشد تکنیکهای این روش در حوزه رسانهها و ارتباطات جمعی بوده است. در این حوزه، علاوه بر رسانهها و تحلیل محتوای آنها، مواردی همچون تحلیل زبان و تحلیل گفتمان و تبلیغات تجاری نیز مد نظر قرار میگیرد

جامعه آماری تحقیق، تبلیغات آموزشگاههای "ونوس" و "فرصت برابر" میباشد که آگهیهای موسسات مذکور، بهترین و پربینندهترین زمانهای پخش در تلویزیون را به خود اختصاص داده و نسبت به سایر محصولات رسانهای و فرهنگی، به لحاظ ظرافت، ساختار و ماهیت تکرارپذیری، تکنیکها و جاذبه های متنوعاش، جایگاه خاصی را در رسانه ایجاد نموده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید