بخشی از مقاله

چکیده

یکی ازاجزا اساسی ومهم دررشد ورفاه کشورهای دنیا توانمندی فناوری انها است - 1 - .مدیران درسازمانها وشرکتهای دولتی وخصوصی برای ماندگاری وموفقیت نیاز به الگو وپیش بینی آینده دارند.بی شک مهمترین مولفه درموفقیت شرکتهای صاحب صنعت انفورماتیک دربخش برق برخوردداری از تکنولوژی جدید وروز دنیا است . ودرمقطع کنونی تکنولوژی عامل برتری وپیشگامی دررقابت شرکت ها است.این تکنولوژی شرکت ها را به تفکر در تدوین استراتژیک وامی دارد تا دربازار رقابت بدنبال مزیت رقابتی بروند .باتوجه به ارزیابی تکنولوژی به روش مدل پاندا وراماناسن وامتیازات بدست آمده از3 بعد اصلی و9 بعدفرعی وتجریه وتحلیل آنها ؛می توان با روش AHPاهداف وفرآیند را وزن دهی نمود. بااستفاده از ماتریس سلسله مراتب جذابیت تکنولوژی وتوانمندی و نتایج آنها نسبت به وضعیت بنگاه ازنظر تدوین استراتژی آن اقدام نمود.

مقدمه

امروزه تکنولوژی نقش کلیدی دررقابت پذیری بنگاهها ایفاد می کند .بنابراین می باید مانند سایر منابع کلیدی مبتنی بر یک نگاه استراتژیک تدوین یک برنامه بلند مدت است - 5 - . گرچه تدوین استراتژی تکنولوژی تا حد زیادی از منطق تدوین دیگر استراتژیها پیروی میکند، اما به دلیل ماهیت ویژهی تکنولوژی، تدوین استراتژی آن نیز با مسایل ویژهای روبهروست. بهطور کلی در این معنا تردید نیست که استراتژی تکنولوژی یکی از مهمترین استراتژیهای کارکردی - وظیفهای - در هر بنگاه است و بایدپشتیبانیکنندهی هدفهای استراتژی بزرگ - مادر - سازمان باشد.

استراتژی تکنولوژی و ملاحظات خاصی که باید در تدوین آن رعایت گردد، از مباحث کلیدی در حوزهی مدیریت تکنولوژی است. و از آنجا که خود مدیریت تکنولوژی حوزهی بسیار متحول و پویایی است، طبیعتاً مبحث استراتژی تکنولوژی نیز باید مبحثی پویا و در عین حال پیچیده باشد .

تکنولوژی و مدیریت آن، پدیده جدیدی نیست. انسان همواره از تکنولوژی استفاده و آن را مدیریت کرده است. تکنولوژیهای پیشرفته با تاکید بر اثربخشی، ارزش افزایی و سرعت، اقتصاد جهانی را به شدت دگرگون ساخته است. همه سازمانها زیر فشارند تا کارهای بیشتری را سریعتر، بهتر و با منابع کمتری انجام دهند. مدیریت تکنولوژی به عنوان شایستگی محوری محسوب شده و به گونه عملی برای بقا و رشد هر بنگاهی ضروری است. مدیریت تکنولوژی، هنر و علم خلق ارزش با استفاده از تکنولوژی در کنار سایر منابع سازمان است. شرکتهایی که بتوانند در فضای امروزی به حیات خود ادامه دهند و موفق باشند، توان رویارویی با انواع چالشها از جنس سرعت، هزینه و کیفیت را دارند.

مدیران تکنولوژی با موضوعهای متنوعی سر و کار دارند که نیازمند مهارتهای تجاری، فرا رشتهای و استراتژیک است. مسئولیت اجتماعی و اخلاق تجاری، از ابعاد مهم مدیریت تکنولوژی هستند. هیچ سازمان و بنگاه صنعتی نیست که بدون مدیریت تکنولوژی، و درنتیجه بدون نوعی از ارزیابی و پیش بینی تکنولوژی وتوین استراتژی تکنولوژی ، بتواند به حیات روزمره خود ادامه دهد. اما مسأله این است که هنوز مدیریت تکنولوژی به عنوان یک تخصص متمایز و حیاتی، جای خود را در کشور و اغلب سازمانها و بنگاههای صنعتی ما باز نکرده است.

مرورادبیات تعریف استراتژی

استراتژی: شناخت اینده سازمان و برنامه ریزی در جهت تحقق اهداف دراز مدت بواسطه آن.

تعریف استراتژی تکنولوژی: یک استراتژی عملیاتی است که میتوان آن را ترجمان استراتژی کلان سازمان در حوزهی تکنولوژی دانست، بهطوری که روش کسب موقعیت برتر رقابتی یا روش تحقق هدفهای بلندمدت سازمان را از طریق تکنولوژی تعیین میکند

فرایند انتخاب تکنولوژیهای مورد نیاز:

انتخاب تکنولوژی در هر بنگاه بر پایه ارزش های تکنولوژیک مثلا ارتقا کیفیت،کاهش هزینه،سرعت دسترسی و با نگرش به ملاحظاتی مانند منابع مالی در دسترس و کیفیت نیروی انسانی ان تعیین می شوند.

تکنولوژیهایی که برای بنگاه در مقایسه با رقبا ”مزیت رقابتی“ ایجاد می کنند ،اصطلاحا تکنولوژیهای استراتژیک به معنای واقعی شناخته می شوند.این تکنولوژیها را با میزان مشارکت انها در تحقق چشم انداز بنگاه نیز می توان انتخاب کرد.

ارزیابی تکنولوژی

بنگاههای آینده گرا و رقابت جو نیاز به یک استراتژی تکنولوژی دارند تا بتوانند همگام با تغییرات تکنولوژی جلو بروند.البته تدوین این استراتژی نیز نیازمند پیش بینی و ارزیابی تکنولوژی از منظر بنگاه است.

مدل مفهومی پژوهش

باتوجه به ویژگی های بنگاه مورد مطالعه الگوی هکس و مازلوف به عنوان مدل پژوهش در نظر گرفته شده است. شکل 1 نشان دهنده مدل مفهومی مورد استفاده در پژوهش می باشد.

شکل :1 الگوی هکس و مازلوف برای تدوین استراتژی تکنولوژی

سوالات پژوهش

-1 سطح فعلی توانمندی های تکنولوژیک شرکت مشاورین انفورماتیک مانیر به چه میزان است ؟

-2 واحدهای استراتژیک شرکت مشاورین انفورماتیک مانیر کدام است؟

-3 میزان جذابیت تکنولوژی های شرکت مشاورین انفورماتیک مانیر به چه میزان است؟

-4 استراتژی های تکنولوژی مناسب برای شرکت مشاورین انفورماتیک مانیر چه می باشند؟

روش پژوهش

این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع و روش اجرای تحقیق ، توصیفی-پیمایشی است و برای جمع آوری اطلاعات از روش میدانی و ابزار پرسش نامه استفاده شده است.

جامعه آماری

بخش مهمی از فعالیتهای شرکت مشاورین انفورماتیک مانیر که در تبریز واقع است، تولید محصولات برنامه نرم افزاری وپشتیبانی سیستم جامع خدمات مشترکین صنعت برق را دارد. شرکت مشاورین انفورماتیک مانیر در بخش تولید برنامه نرم افزاری ، انواع نرم افزاری خدمات مشترکین صنعت برق را به ویژه سیستم جامع مشترکین همان Billing و بایگانی الکترونیکی مبتنی بر تکنولوژی جدید طراحی و تولید گردیده است و هم اکنون به عنوان یکی از بزرگترین شرکت ها در کشور است.

محصولات این شرکت علاوه بر این که در تمام شهرها آذربایجانشرقی وتبریز و استانهای کشور ازجمله آذربایجانشرقی ، اردبیل ؛ رشت ، کیش ، اصفهان مورد استفاده متخصصین بخش خدمات مشترکین شرکت های توزیع نیروی برق قرار گرفته است، وشرکت مشاورین انفورماتیک مانیر با این سیستم جامع خدمات مشترکین می تواند در کشورهای حاشیه خلیج فارس وآسیای وآسیا میانه رقابت نمائید . مدیران میانی وارشد وکارشناسان شرکت مشاورین انفورماتیک مانیربا مدارک تحصیلی دیپلم. تا فوق لیسانس و با سابقه کاری بالاتر از 2 سال می باشند. نمودار 1 نشان دهنده سابقه کار و نمودار 2 نشان دهنده میزان تحصیلات جامعه آماری می باشد.

نمودار :1 سابقه کار جامعه آماری

نمودار :2 میزان تحصیلات جامعه آماری

مراحل اجرایی پژوهش

-1 ارزیابی سطوح توانمندی تکنولوژیک شرکت

برای ارزیابی سطوح توانمندی تکنولوژیک شرکت از مدل پاندا و راماناسن استفاده شده است. بر طبق این مدل هر بنگاه دارای 9 سطح تکنولوژیک می باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید