بخشی از مقاله

چکیده

در عصر جهانیسازی و تغییرات سریع تکنولوژیکی"ائتلافهای استراتژیک"در قالب همکاری بین شرکتها، به یکی از ابزارهای مهم مدیریت کسب و کار جهت بهبود رقابتپذیری شرکتها تبدیل شده است. نوآوری ها نقش بسیارمهمی در تحقق اثربخشی کسب و کار و موقعیت بازار بهتر ایفا می کنند. هر ائتلاف استراتژیک ، که هدف آن پیشرو بودن در بازار است ، باید در نوآوری و تدوین سیستم نوآوری استراتژیک سرمایه گذاری کند.

آینده متعلق به ائتلاف های استراتژیک است که اهمیت تدوین و پیاده سازی استراتژی های نوآوری را درک می کنند. به عبارت دیگر، اجرای موفقیت آمیز استراتژی نوآوری، مزیت رقابتی پایدار را برای ائتلاف های استراتژیک فراهم می آورد. مقاله حاضر با پرداختن به این موضوع که چگونه می توان برای ائتلاف های استراتژیک دست به تدوین سیستم نوآوری زد، تلاش کرده است تا نوآوری را با ائتلاف پیوند زده و خلا موجود در این حوزه را پر کند. این پژوهش با رویکرد اکتشافی و با مطالعه کتابخانه ای، درصدد تدوین سیستم نوآوری منحصر به ائتلاف های راهبردی است.

مقدمه

فنآوری های جدید ، محصولات جدید و زنجیره توزیع جدید به طور مداوم فضای رقابتی درون صنایع پویا در قرن 21 راتغییر می دهد. به منظور رقابت و زنده ماندن در این محیط آشفته کسب و کار ، یک شرکت نیاز به شریک دارد. شرکتهای متعدد کشورهای توسعه یافته ،ائتلاف استراتژیک را به منظور ورود به بازارهای هدف ایجاد می کنند. این ائتلاف ها میان شرکت های کشورهای توسعه یافته و یا با شریکی از کشورهای در حال توسعه شکل می گیرد.

ائتلاف ها در راه ارضای نیازهای بازارهای محلی و جهانی خلق شده اند. تدوین و اجرای استراتژی نوآوری نشان دهنده هسته مزیت رقابتی پایدار ائتلاف استراتژیک است. این ائتلافهای استراتژیک اند که سرعت تغییر را دنبال کرده و با هدف ایجاد ارزش برای مشتریان به شدت از استراتژی نوآوری استفاده می کند . بسیاری از ائتلاف های استراتژیک از استراتژی نوآوری به عنوان ابزاری برای دفع حملات رقابتی استفاده می کنند.

با این حال، ائتلافهای استراتژیک نمی توانند یک استراتژی نوآوری که برای همیشه دوام بیاورد را تدوین نمایند. بنابراین، باید شکل تازه ای به آن داد و به طور مداوم همراه با تغییرات محیط کسب و کار اصلاح گردد. استراتژی نوآوری به ائتلافهای استراتژیک کمک می کند تا راه های دفع نیروهای رقابتی را پیدا کنند و مزیت رقابتی پایدار را درک نمایند. انتخاب مناسب نوع استراتژی نوآوری، ائتلاف استراتژیک را قادر می سازد تا جایگاه بهتر در بازار و مزیت رقابتی به دست آورد. ائتلاف استراتژیک دارای امکان انتخاب نوع مناسب استراتژی نوآوری با توجه به وضعیت فعلی است. انواع استراتژی های نوآوری در ائتلاف به شرح زیر است :

استراتژی اساسی عرضه، استراتژی ایجاد شرکت، استراتژی تکنولوژی مدرن، استراتژی تحقیقات آینده، استراتژی همکاری، استراتژی دانش و استراتژی مخاطره آمیز و ریسکی. علاوه بر این، شایان ذکر است که تدوین سیستم نوآوری استراتژیک به عنوان یک پیش شرط مهم برای تحقق مزیت رقابتی و رهبری بازار ائتلاف استراتژیک ضروری است. تدوین سیستم نوآوری استراتژیک بر مسئولیت به عهده گرفتن استراتژی های نوآوری، مشارکت کارکنان، منابع مالی برای اجرای استراتژی نوآوری، نتایج پایش و غیره دلالت دارد.

ائتلاف های استراتژیک دائمی با میل برای تغییرات درونی و تجدید ، تمایل به تدوین استراتژی نوآوری برای بقا دارند. در پایان، ممکن است به این نتیجه برسند که در بلندمدت تنها کسانی که از نوآوری استراتژیک در ائتلاف استراتژیک خود استفاده می کنند ممکن است به پتانسیل ائتلاف خود پی ببرند. آینده، یک فرمت خطی از گذشته و حال نیست، خواستار اعمال استراتژی نوآوری است. اگر عصر اطلاعات با عصر دانش جایگزین شود، تمرکز بر نوآوری و اجرای استراتژی نوآوری به عنوان گامی منطقی در جهت رو به جلو محسوب می شود.

ادبیات

-1مفاهیم و تعاریف ائتلاف استراتژیک

ائتلاف استراتژیک با فعالیت های تشکیل زنجیره ارزش میان حداقل دو سازمان با ساختار مشابه و اهداف سازگار، به منظور دستیابی به مزیت رقابتی پایدار بسته می شود. این ائتلاف ها می تواند به عنوان توافق داوطلبانه رسمی و غیررسمی شرکتی بین دو یا چند شرکت به منظور تبادل و به اشتراک گذاری منابع محسوس و نامحسوس - توانایی ها،دانش و مهارت ها - و یا به منظور توسعه محصولات / بازار جدید ، که باید به تحقق اهداف استراتژیک و منافع شرکای درگیر منجر شود، تعریف شود. شرکت به طور عمده به منظور تحقق استراتژیکی وارد ائتلاف می شود، نه اهداف عملیاتی. بنابراین، آنها نوعی همکاری استراتژیک را نشان می دهند.

این دلیلی است که نشان می دهد چرا ائتلاف استراتژیک سلاح رقابتی قرن 21است. ائتلاف استراتژیک به اجرای موفقیت آمیز برنامه ریزی استراتژیک کمک می کند ، بنابراین، ائتلاف باید در ماهیت و ذات خود، استراتژیک باشد. ارتباطات از طریق رهبر اجرایی پشتیبانی می شود و توسط مدیریت پایین تر در بالاترین سطح کلان شکل می گیرد.به عبارت ساده، ائتلاف استراتژیک گاهی اوقات فقط به"مشارکت"نسبت داده می شود که شانس کسب و کارها را برای پیوستن به نیروهای یک فرصت متقابلا سودمند و مزیت رقابتی پایدار نشان می دهد.در جدول1، مهمترین تعاریف ائتلاف استراتژیک آورده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید