بخشی از مقاله

چکیده

معلمان به عنوان مهم ترین منبع در آموزشگاه ها و موسسات آموزشی جهت ارتقاء استانداردهای تعلیم و تربیت هستند .این پژوهش به تدوین طرحی برای ارزشیابی معلم پرداخته است ، ارکان اصلی مدل ارزشیابی معلم را طراحی کرده و جنبه های اصلی موردنظر برای طراحی مدل ارزشیابی معلم را توضیح داده است .پنج جنبه اصلی طراحی یک طرح جامع برای ارزشیابی معلم : رویه های ارزشیابی معلم ،صلاحیت های ارزیابان برای ارزشیابی و بازخورد ، استفاده از نتایج ارزشیابی و اجرای ارزشیابی معلم را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است .
مقدمه

معلمان به عنوان مهم ترین منبع در مدارس جهت ارتقاء استانداردهای تعلیم و تربیت حیاتی هستند . بهبود اثربخشی و برابری در تحصیلات تا اندازه یادی به اطمینان خاطر در مورد این که معلمان ماهر و متبحر و ... هستند و جهت اجرای عملکرد شان آمادگی لازم را دارند بستگی دارد. ارتقاء عملکرد تدریس می تواند منافع اساسی برای یادگیری دانش آموزان داشته باشد . - OECD1,2005 - در عوض کنترل و ارزشیابی تدریس اثر بخش نقطه محوری بهبود اثر بخش تدریس در یک مدرسه است . لازم است بدانیم نقاط قوت معلمان و جنبه های عملکردی آنها می تواند توسعه یابد. از این منظر ، ارزشیابی معلم گام اساسی جهت بهبود اثر بخش تدریس و یادگیری و ارتقای استانداردهای آموزشی است.

ارزشیابی معلم معنادار شامل ارزیابی دقیق اثربخشی تدریس ، نقاط قوت و قلمرو های توسعه آن می باشد که با بازخورد ، حمایت و فرصت های توسعه حرفه ای دنبال می گردد . همچنین ضروری است کار معلمان ارزیابی شوند و مورد تشویق قرار گیرند. نتایج TALIS2 نشان می دهد که اکثر معلمان می گویند ارزیابی و باز خوردی که آنها دریافت می کنند برای توسعه آنها به عنوان معلم مفید و سودمند است . - OECD,2009b - این پژوهش طرحی جهت ارزشیابی معلم پیشنهاد می دهد.
تبیین هدف

در کشور ما تاکنون طرحی برای ارزشیابی معلم تدوین و طراحی نگردیده است. این پژوهش به تدوین طرحی برای ارزشیابی معلم پرداخته است تا این خلا را پر نماید . نتایج این پژوهش می تواند مورد استفاده عوامل دست اندر کار ارزشیابی معلم در سطح کلان - ارزشیابان خارجی - و مدیران و عوامل دست اندر کار در سطح خرد یعنی در مدارس و موسسات آموزشی - ارزشیابان داخلی - جهت طراحی مدل ارزشیابی معلم قرار گیرد . این پژوهش به طور غیرمستقیم به ارتقاء عملکرد معلم و بهبود یادگیری فرا گیرندگان منجر می شود.

پیشینه پژوهش

الیحمدی الفهدی - 4102 - 3 در پژوهش ابزارهای ارزشیابی مورد استفاده توس ارزیابان معلم در عمان که یک پژوهش کبفی است به بررسی  ابزارهای  ارزشیابی  معلم  پرداخته  است    و  یک    رویکرد نظامدار از طریق تحلیل اسناد    و تحلیل مضمون اقتباس کرده    است .  برای  تحلیل  داده  ها  محققان    از  Nvivo  استفاده    کرده    اند    و یافته ها نشان داده است که مشاهده کلاس درس تنها ابزار مورد استفاده در مدارس تا قبل از این پژوهش می باشد . یافته های مطالعه    مورد  بحث  قرار    گرفته    اند  در  این    ارتباط    که    وزارت آموزش    و    پرورش  بتواند    موانع    آشکار    شده    در  این    مطالعه    به منظور بهبود عملکرد معلم را حذف نماید.                     

مدل    ارزشیابی معلم مارزانو برای استفاده در    سال    تحصیلی 4102-01    نگارش  0-0  به  تدوین  8  معیار    برای    ارزشیابی    معلم    از جمله مرکزیت آموزش بر اساس انتظارات بالا برای موفقیت دانش آموزان ، تشریح اعمال تدریس موثر ، تشخیص نیازهای یادگیری دانش    آموز  ،  تمرکز    واضح  بر    محتوای    موضوعات    درسی    و    برنامه درسی    ،  مدیریت  محی    یادگیری    مثبت    ،  ارتباط    با    والدین  و اجتماع  مدرسه  ای  ،  نمایش  اعمال  اشتراکی  با  تمرکز    بر    بهبود عمل آموزشی و یادگیری دانش آموز پرداخته است .            

وارگاس و اوربانسکی - 4104-01 - 4  در راهنمای ارزشیابی معلم به چهار بعد کلی برنامه ریزی و آمادگی ، مسئولیت حرفه ای ، محی یادگیری و آموزش به عنوان ابعاد مهم ارزشیابی معلم پرداخته اند و برای هر کدام از این ابعاد اساسی و مهم زیر ابعادی مشخص کرده اند. چهارچوبی برای ارزشیابی معلم - - 4101-01 توس هوارد کونتی - نظام مدرسه عمومی - ؛چارلوت دانیلسون - 4100 - به چهار قلمرو اساسی برنامه ریزی و آمادگی ، محی کلاس درس ، آموزش ، مسئولیت های حرفه ای و رشد دانش آموز پرداخته اند . در بعد عمل حرفه ای معلمان ارکان نامبرده و در بعد رشد دانش آموزان اهداف یادگیری دانش آموز را مورد توجه قرار داده اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید