بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این مطالعه بررسی تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان بوده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و از ابزار و شیوه ی جمع آوری اطلاعات منابع کتابخانه ای، مقالات و سایت های معتبر علمی استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که دانش آموزانی که به تعلیم و تربیت سیاسی و اجتماعی آن ها در دوره ی ابتدایی توجه می شود افرادی خواهند بود که اعتماد به نفس بالایی در مسایل مختلف زندگی دارند، برای خود و دیگران احترام قایلند، مسئولیت کارهای خود را می پذیرند، در فعالیت های گروهی شرکت می کنند و در آخر اینکه دچار ترس و اضطراب های اجتماعی نمی شوند.

تعلیم و تربیت صحیح به دانش آموزان این فرصت را می دهد تا در مسایل مختلف زندگی افرادی توانمند و مستقل باشند و آینده یک کشور با تعلیم و تربیت درست تضمین خواهد بود. به همین خاطر، لازم است به فعالیت های معلمان توجه شود و بازخورد های لازم را از دانش آموزان گرفته شود، دانش آموزان به کارهای گروهی تشویق شوند و بر کار آنان نظارت شود برنامه ای مناسب برای فعایت های پرورشی در مدارس وجود داشته باشد، بین کادر مدرسه و اولیاء دانش آموزان یک تعامل دوسویه وجود داشته باشد.

مقدمه

آموزش و پرورش یکی از مناسب ترین راه های رسیدن به توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می باشد. هم چنین به عنوان یکی از نهادهای تأثیر گذار در ایجاد و تغییر رفتار جامعه نقش مهمی را به عهده دارد.دانش آموزان در مدرسه آموزش می بینند تا دانش ها و ارزش ها را فراگرفته و ضمن ایجاد تغییر رفتار در آنان، مهارت های اجتماعی را نیز کسب کنند تا آنها را در زندگی روزمره خود به کار ببرند. موضوع تربیت اجتماعی و نقش فرد و جامعه در این فرایند پیچیده، همواره یکی از مباحث عمده و چالش برانگیز در روانشناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی بوده است.

یکی از آرمان های مهم هر جامعه ای این است که نسل جدید را در فراینداجتماعی کردن به گونه ای تربیت کند که به سادگی و سهولت تابع هنجارها، ارزش ها و قواعد و مقررات پذیرفته شود .معلم به عنوان یک عامل تقویت می تواند، رفتار دانش آموزان را شکل دهد و عاملی برای بازخورد باشد .همچنین معلم در نقش اجتماعی به ایجاد روابط سالم اجتماعی کمک می کند توجه به نقش های گوناگون و جهت دادن معلم در ایفای نقش ها باعث می شود که فرصت و امکان رشد بیشتری به دانش آموزان داده شود .

معلم می تواند دانش آموزان را در جهت ارزش های اخلاقی سوق دهد .لازمه ی این کار ایفای نقش معنوی است .اگر معلم معتقد باشد که بدون یک فلسفه ی اخلاق و توجه به زمینه ی معنا خواهی، نمی توان جهت زندگی را شناخت و دنبال کردطبعاً. دانش آموزان را در این زمینه پرورش خواهد داد و انگیزه معنا خواهی را در آنان، بر خواهد انگیخت .در بعضی از نظام های آموزشی و تربیتی، هدف از تربیت کودکان و نوجوانان،اجتماعی کردن آنان و در نهایت فراهم ساختن شرایطی است که نسل جدید با توجه به هنجارها وارزش های پذیرفته شده، هویت فردی خود را در هویت اجتماعی آن جامعه ممزوج گرداند؛ به طوری که تمایزیافتگی و خصوصیت منحصر به فرد افراد در سیطره ی هنجاری ها و قواعد جامعه رنگ ببازد.

هدف پژوهش:

در این مطالعه هدف بررسی اهمیت تعلیم و تربیت سیاسی و اجتماعی دانش اموزان در دوره ی ابتدایی بوده است

سوال پژوهش:

آیا تعلیم و تربیت سیاسی و اجتماعی دانش اموزان در دوره ی ابتدایی حائز اهمیت است؟

روش پژوهش:

در این پژوهش روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده است.

ابزار و شیوه جمع آوری اطلاعات:

در این پژوهش از ابزار و منابع کتابخانه ای، مجلات و سایت های معتبر علمی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.
تعلیم و تربیت:

تعلیم و تربیت فعالیت یا کوششی است که در آن افراد مسن تر اجتماع انسانی یا آن هایی که رشد بیشتری دارند با افرادی که در مسیر رشدند، نتوانند رشد بیشتری را در آن ها به وجود آورند و از این راه به پیشرفت زندگی انسانی کمک کنند

معلم:

در زبان فارسی معلم در دو معنا به کار می رود :یکی تعلیم دهنده و آموزنده .دیگری عالم و فیلسوفی که جامع علوم عصر و واضع بخشی از دانش هاست 

اجتماعی شدن:

فرآیندی است که کودکان به کمک آن ارزش ها، اعتقادات و معیارهای رفتاری را که فرهنگ شان از آن ها انتظار دارند می آموزد، مدرسه مهم ترین مرکز برای فعالیت های گوناگون اجتماعی است و می توان علاوه بر فعالیت های آموزشی با تشکیل اجتماعات، انجمن ها، گردش های علمی و ... به تربیت اجتماعی افراد کمک کرد

تربیت از دیدگاه اسلام دارای چهار ویژگی کلی زیر است:

الف - تربیت الهی است :نظام تربیتی باید رنگ الهی داشته باشد و محصولی که تولید می کند به درد جامعه ی اسلامی بخورد.

ب - تربیت فطری است :فطری بودن تربیت، هماهنگی بایدها و نبایدهای تربیت را باجان و روان انسان ها نشان می دهد.

ج - تربیت همه جانبه است :به رشد همه ی توانایی ها و استعدادهای انسان عنایت دارد و جنبه های اساسی شخصیت انسان را به طور موزون و هماهنگ رشد می دهد.

د - تربیت محور همه چیزاست :حیات و مشروعیت هر بعدی از زندگی انسان به تربیت سالم وابسته است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید