بخشی از مقاله

چکیده

تاریخ گذشته ایران زمین ،حاکی ازدلاوری ها ورشادت های مردم این مرزوبوم، دربرابر هجوم بیگانگان واستعمارگران می باشد،وگاه این دفاع با پیروزی همراه بوده وگاهی نیز قرین تلخکامی شده است.یکی از مهمترین دلایل شکست ها فقدان رهبری فرزانه،متدین ودلسوز به احوال مردم آن روزگار بوده است.در قرن حاضر که ایران بوسیله عوامل سرسپرده ،کاملاًزیر سیطره امپریالیسم بود.امام خمینی با آغاز نهضت رهایی بخش خویش که با الهام گیری از مکتب تشیع ،هرگونه وابستگی به اجنبی را منع می کرد،درصدد نجات ملت ستمدیده ایران برآمد.

رهبری ایشان وحمایت همه جانبه مردم ایران، انقلابی بی نظیر را در سطح جهان رقم زد.. نهضت امام، شاعران و نویسندگان زیادی را به عرصه ی سرودن و نوشتن کشاند، ادبیاتی متفاوت جوانه زد ودر دفاع مقدس بالید و به بار نشست،تأثرات رهبری معنوی وهوشمندانه امام،به بهترین شکل در هنر وادب معاصر به چشم می خورد.این نوشتار بیانگر تاثیر شخصیت و رهنمودهای حضرت امام خمینی - ره - در ادبیات انقلاب و دفاع مقدس است. ×کلید واژه ها: امام، شعرانقلاب ،جنگ، شعردفاع مقدس......

مقدمه

انقلاب اسلامی یکی از مهمترین تحولات سیاسی،اجتماعی قرن بیستم وتاریخ سیاسی معاصر ایران به شمار می رود.این انقلاب با بسیج سیاسی گسترده وفرا طبقاتی ونقش برجسته رهبری آن،اراده جمعی باعث شگفتی واعجاب بسیاری از اندیشمندان ،جامعه شناسان وسیاستمدران گردید. انقلاب ایران بابرخورداری ازآموزه های دینی و تاکید برکرامت انسانی،نفی ظلم،استعمارواستثمار ، توانست نقش بسزایی را درجهان اسلام ایفا کند.در کتاب انقلاب ممتاز آمده است: » این انقلاب عظیم مبتنی بر ارزش های غیر قابل مصالحه وبن مایه های مستحکم دینی وبر آمده از یک تعقل دینی بود که آبشخور آن در دریای بیکران فقاهت واستنباط عقلی در مرجعیت شیعه قرار داشت واجتهاد دردرک متغیرات اجتماعی را پشتوانه اقتدار خود ساخته بود.

- «جمعی از نویسندگان، - 18:1385 انقلاب شکوهمند ایران به رهبری امام خمینی از لحاظ خیزش مردمی و تغییر حکومت، مشابه دیگر انقلاب هاست اما روح آن چیزی دیگر است،چنانچه گفتیم، سرچشمه آن اسلام وفرهنگ شیعه است برای اجرایی شدن احکام خداست رهبری منحصر به فرد ،آن را هدایت می کندکه از هیچ قدرتی نمیترسد، از هیچ بیگانه ای کمک نمی گیرد، عاشق مردم و محرومان است.  این را از تک تک جمله هایش در سخنرانی و نوشته هایش چه قبل و چه بعد از انقلاب می توان فهیمد.فرهنگ عاشورایی محرک اصلی ونیرومند امام در برابر جور وستم طاغوتیان بود، این فرهنگ فطری، انسان ستمدیده را به قیام فرا می خواند تا دوباره بتواند برخیزد وبر سرنوشت خویش اراده براند .

حرکت ماندگار امام خمینی نه تنها در ایران بلکه ،در اندیشه ها وعادات وآداب مردم جهان تأثیر گذاشته وذهن آرام وفرمانبر محرومان وستمدیدگان عالم را متوجه ظلم وستم حکام جورنموددر حقیقت شخصیت تاریخی وادبیات روح بخش امام توانست رستاخیز قرن بیستم را رقم زند .این انقلاب میمون،علاوه بر تأثیرات فراوان بر دیگر بخش های جامعه،در ادبیات وشعر فارسی هم بازتابی گسترده داشته، همانگونه که ویکتورهوگوگفته است:»قاطع ترین نتیجه ی مستقیم یک انقلاب سیاسی،یک انقلاب ادبی است - .«روزبه، - 360:1381 شیرینی پیروزی انقلاب هنوز کاملاً در کام امام وملت ایران ننشسته بود که دشمنان ایران عزیز با آغاز جنگی نابرابر در صددمحو انقلاب نوپای امام ومردم برآمدند.

اما امام با رهبری قاطع وهوشمندانه، همانگونه که انقلاب را به سرانجام رسانده بود با بسیج جوانان غیور ایران، برگ زرینی از رهبری دینی وملی را به تاریخ افزود، با آغاز جنگ امام خمینی چون پهلوان و سرداری پیر اما کار آزموده، با سخنانی بسیار ساده، و تاثیر گذاربه مدیریت جنگ پرداخت .جوانان این مرزوبوم نیز همچون پیشینیان دلاور خود وارد عرصه مقاومت وپایداری شدند وتوانستند با رشادت ها وایستادگی خود در برابر جنگ تحمیل شده، به دفاع از مام وطن بپردازند وبا خون سرخرنگ خویش درخت پایداری را آبیاری کنند سیره امام در ادبیات دفاع مقدس نیز ،تأثیری شگرف داشت.

ادبیات دفاع مقدس - بویژه هشت سال مقاومت وحماسه - در مجموعه تاریخ ادب ایران از آن جهت که مبتنی برفرهنگ ستم ستیز اسلام وتشیع است بی نظیر ومنحصر به فرد است. - سنگری، . - 11:1380جنگ هشت ساله با ایران وپیامدهای آن زمینه نگارش هزاران اثر شده است . پیشینه هزار ساله شعر فارسی،سرمایه ارزشمندی برای شاعران عصر انقلاب ودفاع مقدس بودتا از رهگذر آن سرایندگان مجالی یابند که عواطف وآرمان های خود را درقالب شعر بیان کنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید