بخشی از مقاله

چکیده

توسعه پایدار، مفهومی که در دنیای مدرن امروزی به دلیل آنکه بهبود کیفیت زندگی شهروندان هر اجتماع وابسته به توسعه پایدار شهریو نتیجتاً بهبود کیفیت زیست محیطی و توسعه انسانی پایدار می باشد بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان نگاه ویژه ای به آن دارند امری که در نهایت منجر به شکل گیری سرمایه اجتماعی و ایجاد عدالت اجتماعی برای کلیه شهروندان می شود. تحقق توسعه پایدار متضمن بسترسازی مناسب برای افزایش رفاه اجتماعی شهروندان است که بهبود زیرساختها و توزیع متناسب و عادلانه تسهیلات و خدمات شهری را به دنبال خواهد داشت. این مهم فقط در سایه جلب اعتماد عمومی شهروندان ممکن بوده و لازمه آن نیز آموزش حقوق شهروندی و آشنایی شهروندان به حقوق متقابل خود در مقابل دولت است که منجر به توسعه پایدار شهری خواهد شد.

مقدمه :

معنی و مفهوم اصلی حقوق شهروندی،تامین ، رعایت و حفظ حقوق کلیه انسانهایی است که در یک جامعه زندگی می کنند. شاید بتوان گفت ، شهروند به تک تک افرادی که در یک جامعه با حقوق مساوی زندگی می کنند اطلاق می شود ، با این نگاه در می یابیم که دیگر اصطلاح »حقوق شهروندی« از نظر مفهومی، پدیده نوظهوری نبوده ، کما اینکه تعریف این واژه نیز متضمن چنین مفهوم عمیقی است.

مقوله »شهروندی« وقتی تحقق می یابد که همه افراد یک جامعه از کلیه حقوق مدنی و سیاسی برخوردار باشند و همچنین به فرصت های مورد نظر زندگی از حیث اقتصادی و اجتماعی دسترسی آسان داشته باشند و مسلم آنکه نیل به این هدف مترقی جز در سایه دستیابی به توسعه پایدار شهری محقق نمی شود. بلاتردید نیل به اهداف عالیه توسعه پایدار و تداوم آن بصورت جریانی جاری و ساری و تجدید شونده، در راستای توسعه، تعالی و پیشرفت جوامع انسانی و نیز فراهم نمودن محیطی امن و پایدار برای زندگی هر چه بهتر شهروندان ، در گرو اتخاذ سیاستهای درازمدت و انجام اصلاحات بنیادین در تمام بخشهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ، زیست محیطی و حتی سیاسی و امنیتی است.

اما نکته مهم آنکه در راستای تحقق توسعه پایدار شهری می بایست شرایطی فراهم شود تا امکان بستر سازی توسعه پایدار انسانی و بهبود رفاه اجتماعی شهروندی، فراهم گردد ، چرا که در این بستر می توان به برقراری عدالت اجتماعی ارتقاء محیط زیست انسانی ، تقویت ساختارهای اجتماعی ، ایجاد حس تعهد و مسئولیتپذیری متقابل دولت و شهروندان ، تقویت بنیانهای اجتماعی و خانوادگی و بهبود بهرهگیری از فضاهای شهری با توجه بر حذف فضاهای غیر ضروری و افزایش رضایت شهروندان و مضاف بر آن افزایش احساس امنیت اجتماعی شهروندان با جلوگیری و کاهش جرایم از طریق طراحی محیطی اشاره کرد.

حقوق شهروندی:1

حقوق شهروندی در واقع مجموعه حقوقی است که افراد به اعتبار موقعیت شهروندی و زندگی و سکونت در یک مکان دارا می شوند، به سخن دیگر حقوق شهروندی به مجموعه امتیازات مربوط به شهروندان گفته می شود که افراد جامعه بر اساس این قواعد و مقررات با هم زیست می نمایند و زمینه های مدنی شدن را در جامعه قوام می بخشند.

حقوق شهروندی برای کلیه شهروندان:

شهروندی سطح برقراری ارتباط با نهادهای جامعه و توانایی تحلیل مسایل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی همراه با مراقبت از محیط زندگی خود می باشد. - نجاتی حسینی - 1380 به نظر مارشال، شهروندی پایگاهی است که به تمامی افرادی که عضو تمام عیار اجتماع هستند داده شده است.این افراد همگی دارای جایگاه برابر و حقوق، وظایف و تکالیف متناسب با این پایگاه هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید