بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به افزایش نگران کننده ی سن بهره برداران بخش کشاورزی و جهت ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان به ادامه تحصیل و فعالیت در بخشهای کشاورزی تفاهم نامه ای بین مرکز جهاد کشاورزی و اداره آموزش و پرورش بخش خواجه منعقد گردید. با اجرای این تفاهم نامه تمایل دانش آموزان جهت انجام فعالیتهای کشاورزی بصورت علمی افزایش یافت.

مقدمه

ترویج نشر و اشاعه است. و اصالتا یک فعالیت آموزشی به منظور انتقال دانش و مهارتهای تکامل یافته و مفید و موثر از منابع بررسی و تحقیق به مجامع روستایی، عشایری و کارگری و توسعه تنفیذ آن به جهت افزایش کارایی مولدان درجریان تولیدات آنهاست.

ترویج مشاورت و تبادل اطلاعات به منظور آگاهی دادن و آگاهی یافتن از مسائل و مشکلات موجود و نوظهور در محیط و تشویق و ترغیب ارباب رجوع برای شکل یابی و آموزش آنان و نیز کمک به آنان در شکل گشایی است. ترویج کمک به مردم برای تفکر و پرورش یک روحیه جستجوگرانه در خود به منظور حرکت در مسیر تحول و توسعه است. ترویج یک نظام آموزش غیر رسمی و خارج از قالب های متداول در موسسات آموزش رسمی است.

در ترویج، اساس نیل به تحول و توسعه یاد گرفتن و یاددادن است و از این رو فلسفه ی آن مبتنی بر تکامل »فرد « به عنوان واحد عملیات آموزشی- پژوهشی است. و فلسفه این مکتب بر 3 رکن: آموزش، خودیاری و همیاری استوار است. بدین سان، در جمع بندی این تعاریف،اجمالاً می توان گفت که مکتب ترویج از طریق انتقال دانش، ابداعات و مهارتهای نوین، از طریق مشاورت و تبادل اطلاعات و از طریق ترغیب و تشجیع افراد به تفکر و جستجوگری، فرد را به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده جامعه برای کسب آگاهی های نوین و تعهد مسئولیت های انسانی در جامعه خویش پرورش می دهد.

هدف ترویج کشاورزی رسیدن کشاورزی به سطح مطلوب و ارتقاء سطح زندگی کشاورزان به ویژه کشاورزان تهیدست است تا از طریق آشنائی با پژوهش و فناوری بصورت کاربردی بتوانند با افزایش تولید و کاهش هزینه و کسب درآمد بیشتر سطح زندگی خود و خانواده را فراهم نمایند؛ استفاده از تکنیک های جدید بتوانند به نفع یک اقتصاد پیشرفته روستایی از منابع تولید کشاورزی و انسانی خود به بهترین وجه بهره برداری نموده و از مظاهر زندگی جدید برخوردار گردند. بدیهی است رسیدن به چنین هدفی منافع کلی از نظر همه طبقات را در بر خواهد داشت و کمک به پیشرفت اقتصاد کشور خواهد بود. ترویج کشاورزی برای رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و روستائی یکی از عناصر ضروری است که بیشتر در قالب نظامهای دولتی و اخیراً در برخی کشورها بصورت فعالیتهای ترویج خصوصی کشاورزان را تحت آموزش به روشهای مختلف قرار میدهند.

اهداف تفاهم نامه و نحوه اجرا

-1استفاده مناسب و موثر از پتانسیلهای موجود دانش آموزان در جهت ارتقا سطح آگاهی و کسب مهارتهای لازم در بخش کشاورزی.

-2ترغیب دانش آموزان بویژه دانش آموزان روستایی به فعالیتهای کشاورزی و صنایع وابسته در جهت جوان سازی سطوح سنی کشاورزان زیر بخش کشاورزی.

-3انتقال دانش و ترغیب غیر مستقیم اولیا و حتی مربیان دانش آموزان به بهبود و افزایش بهره وری فعالیتهای کشاورزی.

-4ترویج فرهنگ کشاورزی پایدار با رویکرد انتقال یافته های نوین و تلفیق دانش بومی در جهت اقتصادی تر کردن سطح شغلی کشاورزی.

-5توجه به کارآیی بیشتر مباحث کارآفرینی از طریق تقویت سطح فنی و علمی کاربردی پایلوت های مرتبط با مباحث کشاورزی.

-6غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و نهادینه کردن حضور کارشناسان بخش کشاورزی در مدارس منطقه.

-7افزایش سطوح کمی و کیفی ارتباطات موثر مربیان کار و فناوری و زیست شناسی مدارس با کارشناسان مرتبط در مرکز جهاد کشاورزی بخش خواجه.

-8استفاده بهینه از فعالیتهای بسیج دانش آموزی در قالب اردوهای هجرت و بسیج سازندگی در پروژه های مرتبط با بخش کشاورزی و منابع طبیعی.

-9ایجاد زمینه های لازم جهت شناسایی و هدایت بهره برداران واجد شرایط و حقیقی بخش کشاورزی به منظور برخورداری از تسهیلات و حمایتهای دولتی.

تعهدات جهاد کشاورزی

-1تامین مواد کمک آموزشی موجود اعم از نشریه، پوستر، بروشور و سی دی های ترویجی در جهت تجهیز و تقویت کتابخانه های مدارس متوسطه منطقه.

-2تامین کارشناسان مورد نیاز در رشته های مختلف کشاورزی.

-3مشارکت در برگزاری دوره های مهارتی و صدور گواهی مهارتی جهاد کشاورزی. -4تهیه جدول پروژه های عملیات ترویجی آموزشی سالانه - تحصیلی - .

تعهدات اداره آموزش و پرورش

-1ایجاد بستر مناسب جهت حضور موثر و مستمر کارشناسان بخش کشاورزی در مدارس در طول سال تحصیلی.

-2آماده سازی و تامین تجهیزات لازم جهت ایجاد پایلوتها و کارگاههای آموزشی.

-3انجام هماهنگی های لازم با تشکلها و نهادهای دانش آموزی از جمله بسیج دانش آموزی و...

-4ایجاد زمینه های مناسبی جهت معرفی بهینه ی مشاغل اقتصادی کشاورزی و رشته های مورد نیاز تحصیلی.

در راستای تحقق سیاست های جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش و همچنین بمنظور اجرایی نمودن فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت نیل به اهداف متعالی اقتصاد مقاومتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه ای بین مرکز جهاد کشاورزی و اداره آموزش و پرورش بخش خواجه منعقد گردید"شکل امضای تفاهم نامه بین جهاد کشاورزی و اداره آموزش و پرورش"

" شکل امضای تفاهم نامه مشترک بین جهاد کشاورزی و اداره آموزش و پروش بخش خواجه ی شهرستان هریس" پروژه های اجرا شده

-1 ترویجی و آموزشی مهارتی جمع آوری و فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی بصورت پایلوت.

-2 ترویجی و آموزشی مهارتی پرورش قارچ بصورت پایلوت.

-3 ترویجی پرورش بلدرچین دانش آموزان و مهارتی برای اولیا و مربیان

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید