بخشی از مقاله

چکیده

وظیفه نهادهای اجتماعی کننده ی مهم، یعنی خانه و مدرسه، شکل دادن به افکار، رفتار و شخصیت افراد براساس ارزش ها و هنجارهایی است که خود این نهادها عامل آن هستند . شکل گیری شخصیت و چگونگی رشد روانی کودکان بیش از همه در گرو عملکرد خانه و مدرسه است. شناخت ویژگیها و نیازهای زیستی،ذهنی،عاطفی،روانی و اجتماعی کودکان و نوجوانان باعث انتخاب بهترین روش ها در تأمین بهینه نیازها و اجتناب از هر گونه دوگانگی ارزشی و تعارض بین خانه و مدرسه،ضامن اصلی رشد شخصیت کودک و نوجوان است.لازم است مدرسه همکاری خانواده را در امر آموزش و پرورش جلب کند.

در میان مسئولان مدرسه مشاور می تواند این همکاری را اثر بخش نماید.مشاور از طریق برگزاری جلسات فردی،کلاسی و جمعی می تواند به خوبی خانواده را درگیر اهداف تربیتی مدرسه نماید.این مقاله راهبردهای عینی و عملی را در مورد نقش مشاور در جلب همکاری خانواده ارائه می دهد.روش انجام این تحقیق مطالعه کتابخانه ای و تحلیل اسنادی بوده است.مهمترین یافته های این تحقیق عبارت است از:اهمیت تعامل والدین با مسولان مدرسه و مشاور،چگونگی تعامل مشاور با والدین و تاثیر تعامل در رشد شخصیت دانش آموز و یا کاهش مشکلات روانی -رفتاری کودک ونوجوان.

مقدمه

خانواده ، نخستین نهاد اجتماعی است که تأمین کننده ی نیازهای روانی و جسمانی افراد است . کودک از همان ابتدایی شیر خوارگی از محیط خانواده متأثر می شود و در بزرگسالی نیز این تأثیر پیچیدگی خاص خود را پیدا می کند . خانواده در رشد شخصیت فرزندان ، تحکیم ارتباط میان اعضای خود و اعتلای فرهنگ جامعه و ... نقش و اهمیت بسزایی دارد . فرزند در خانه و در دامان والدین رشد می کند و آماده ی ورود به مرحله ی دیگری - دبستان - می شود 

خانه و مدرسه به عنوان دو نهاد اصلی تعلیم و تربیت هر جامعه ای محسوب خانه و مدرسه در انجام وظایف تربیتی مکمل یکدیگرند. خانه مدرسه ی اول فرزند و مدرسه ، خانه دوم اوست و اگر این دو نهاد روش ها و برنامه های هماهنگ نداشته باشند ، در روند رشد کودک اختلال به وجود می آید .

دو نهاد خانه و مدرسه نقش اساسی در تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان دارند . بین روش ها و منش های خانه و مدرسه باید همسویی و تشابه وجود داشته باشد و یکی از این دو کانون ، کار دیگری را خنثی نکند ، بلکه به عنوان دو جریان همدل و مکمل عمل کنند 

مدرسه باید پیشاهنگ ارتباط با خانه باشد و با روشهای گوناگون اسباب مشارکت فکری اولیا را در امر تعلیم و تربیت فرزندانشان فراهم کند . وضعیت موجود هر جامعه ای نتیجه یادگیری دیروز افراد در خانه و مدرسه است و وضعیت فردای هر جامعه در نتیجه سرمایه گذاری هایی است که امروز روی دانایی افراد در خانه ، مدرسه و جامعه انجام می گیرد .

نتایج تحقیقات نشان می دهد که مشکلات عمده ی رفتاری وشخصیتی درکودکان نوجوانان ،عدم انطباق وسازگاری با انواع متضاد هنجارها و ارزش هایی هستند که در فرایند اجتماعی شدن از مجرای خانه و مدرسه فرا گرفته است ،پس در پرتو همدلی وهمسویی این دو نهاد مهم آموزشی وتربیتی،یعنی خانه ومدرسه،بسیاری از مشکلات و تنگناهای نظام تعلیم و تربیت حل خواهدشد.

ما مشاوران مدرسه تاثیر عمیقی برزندگی دانش آموزان خود داریم.اگر ما دانش آموزان را به عنوان بخشی از زمینه ی خانوادگی آن ها و نهصرفاً فرد دانش آموزی که در مدرسه می بینیم تلقی کنیم،می توانیم تاثیر بیشتری هم داشته باشیم.ما می توانیم با ملحق شدن به نظام خانواده برای درک بهتر عملکرد آن از نظر حرفه ای موثرتر باشیم

مشاور مدرسه به والدین کمک می کند تا با هم بر روی مشکل کودک متمرکز شوند.زمانی که آن ها موافقت می کنند و به طور موثری عمل می نمایند،خانواده به جای مشکل کودک،پیرامون حاکمیت والدین متمرکز می شود

کمک مشاور به والدین :

مشاور در ملاقات ها یا کنفرانس های فردی و گروهی با والدین به عنوان یک منبع آگاه برای رشد و پیشرفت فرزندان آنها می کوشد و آنها از مباحث ذیل آگاه می سازد:

الف- والدین را از وظایف مشاور و اهداف و برنامه های راهنمایی و مشاوره در مدارس آگاه می سازد.

ب - به والدین کمک می کند تا آنها با واقع بینی و به دور از تعصبات عاطفی و دلبستگی ها، از استعدادها ، علایق و رغبتها ، تواناییهای تحصیلی و شغلی یا هنری فرزندان خود آگاه یابند و بتوانند در این راه با فرزندان خود و مشاوران همکاری کنند.

ج - والدین را از آئین نامه ها ، مقررات ، قوانین مربوط ، فرصتهای تحصیلی و شغلی ، شرایط و کیفیات آنها ، طریق ورود و احراز و سایر اطلاعات لازم آگاه می کند .

با توجه به موارد فوق به نظر میرسد که ارتباط والدین با مدرسه امر حیاتی است ،لذا مشاور مدرسه باید بتواند این ارتباط را برقرار کرده ودر جهت رسیدن به اهداف مشاوره گام بردارد.بنابراین مهمترین سوال ما در این تحقیق این است که نقش مشاور وچگونگی انجام این تعامل با والدین چیست؟ تعامل با والدین چه نتایجی به همراه دارد؟

روش شناسی:

روش انجام این تحقیق مطالعه کتابخانه ای وتحلیل اسنادی بوده است.رویکرد در تحلیل داده ها،توصیفی-تفسیری بوده است.

یافته های تحقیق

تعامل :ارتباط متقابل میان دو یا چند فرد،گروه است.همچنین تعامل را:کنش متقابل،عمل دوسویه و دادوستد داشتن را معنا کرده اند.

همکاری پیوسته خانه ومدرسه پیامدهای مثبتی در رشدهیجانی،عاطفی وشناختی کودکان ونوجوانان را نشان داده است.جلسه های آغاز هر سال تحصیلی برپیشگیری از مشکلات غیبت دانش آموزان،انضباط وترک تحصیل،اثربخش بوده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید