بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به اینکه در اکثر موارد از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و....نمیتوان بصورت انفرادی به یک توسعه پایدار دست یافت بنابراین نیاز هست مردم بصورت گروه های چند نفره باتوجه به وضعیت مکانی و سایر موارد به فعالیت در کنار یکدیگر بپردازند تا علاوه بر اینکه به همه اجازه فعالیت داده شود بلکه بتوان پیشرفتی نیز بدست آورد این مساله در مورد کارهای کشاورزی نیز بطور آشکار قابل بیان و مشاهده است که فعالیت دسته جمعی با قاعده و قوانین منظم باعث تولید بیشتر و حفظ پایدار منابع دردسترس میشود.

فعالیت در چارچوب تعاونی ها یکی از راههای موفق اکثر روستائیان در استفاده پایدار از منابع محدود مکانی و زمانی و تولیدی و غیره بوده است.باتوجه به اینکه بعد از انقلاب نیز دولت با قرار دادن کشاورزی بعنوان محور توسعه ی اقتصادی جمهوری اسلامی ،کوششهایی در زمینه عمران و تعیین مالکیت زمین آغاز کرد که باعث پررنگتر شدن جایگاه تعاونی ها در زمینه کشاورزی و روستاها گردید.

مقدمه

تعاون:

تعاون یعنی همکاری و همیاری عده ای از اشخاص حقیقی و یا حقوقی با یکدیگر در جهت رفع نیازمندیهای مشترک اعضا ویا رسیدن به هدف خاص با تشکل در یک شرکت تعاونی و پذیرش اصول و مقررات آن که در واقع متضمن این معناست - یکی برای همه و همه برای یکی -

شرکت تعاونی :

الف - شرکت تعاونی شرکتی است مرکب از اشخاص حقیقی یا حقوقی که به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضاء از طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان … تشکیل می شوند .

ب - شرکت تعاونی روستایی با مشارکت زارعینی که به موجب قوانین و مقررات اصلاحات ارضی صاحب زمین شده یا بشوند ،

ج - شرکتهای تعاونی و با روستایی که از جمله مقاصد آنها رفع حوائج اعتباری اعضاء است . می توانند با کسب اجازه از وزارت تعاون به نمایندگی تعاون کشاورزی حسابهای سپرده برای اعضاء و غیر اعضاء در حوزه فعالیت شرکت باز کنند

زارعین دیگری که در حوزه عملی شرکتهای تعاونی روستایی به زراعت اشغال دارند و میزان مالکیت و فعالیت زراعی آنان در حدود مالکیت و فعالیت زارعین مشمول قوانین و مقررات اصلاحات ارضی حوزه مربوط است نیز می توانند به عضویت شرکتهای تعاونی روستایی آن حوزه در آیند .

ویژگی شرکتهای تعاونی :

-شرکت تعاونی قائم به ذات و متکی به اعضاء است نه سرمایه

-هرعضو فقط و فقط دارای یک رای در مجامع می باشد - تعداد سهام در میزان رای تاثیری ندارد -

-تساوی کلیه اعضا در برخورداری از حقوق ووظایف یکسان علیرغم تفاوت در میان سهام

-برخورداری از مزایای معافیتهای مالیاتی در برخی انواع تعاونیها

-سنخیت و همفکری عامل مشترک و پیشرفت کار

-جلوگیری از بهره کشی و استثمار افراد

-حذف واسطه های غیرضروری در کسب رقابت و تجارت با صاحبان مشاغل کاذب

شرکت تعاونی کشاورزی و روستایی :

شرکت تعاونی کشاورزی و روستایی - شرکتی است که با مشارکت کشاورزان باغداران ، دامداران ، دامپروران - پرورش دهندگان کرم ابریشم و زنبورداران و روستائیان شاغل در صنایع محلی روستایی و یا کاگران کشاورزی تشکیل می شوند .

هدف تعاونی کشاورزی و روستایی :

خرید و تهیه مواد اولیه وسائل مورد احتیاج مصرف شخصی و خانوادگی اعضاء همچنین تهیه وسائل و علوفه دامهاو خوراک طیور و وسائل دیگری از این قبیل .

انجام عملیات جمع آوری ، نگهداری ، طبقه بندی و بسته بندی حمل و نقل و یا فروش محصول اعضاء .

انجام خدمات به منظور بهبود امور حرفه ای و یا زندگی اعضاء مانند تهیه ماشین آلات کشاورزی و استفاده شرکت از آنها تهیه وسائل حمل و نقل برای استفاده اعضاء و تهیه مسکن ، تامین و توزیع آب مشروب و آب برای مصارف زراعی اعضاء ، با رعایت قانون ملی شدن منابع آب پیش بینی وسائل بهداشتی و آموزشی به منظور استفاده جمعی و مشترک تلقیح مصنوعی دامها و مبارزه با امراض و آفات نباتی و حیوانی .

بهره برداری جمعی و مشترک از اراضی ملکی و یا استیجاری .

تامین اعتبارات و وامهای مورد نیاز اعضاء - - 5

نحوه شکل گیری شرکتهای تولیدی روستایی

شرکتهای تعاونی تولید روستایی در مناطق مختلف کشور معمولا با بررسی کامل کارشناسان کشاورزی از ظرفیتهای تولید کشاورزی روستاها و ترویج و تشویق بهره برداران آن روستاها به ایجاد تعاونی و مطالعه امکانسنجی، مقدمات تشکیل تعاونی فراهم میشود. بنابراین در شکلگیری این شرکتها جنبه دو گانهای از تمایل بهرهبرداران و ترویج و تشویق مسئولان ذیربط دخالت دارد.

پس از موافقت بیشتر بهرهبرداران مناطق پیشنهادی با تشکیل تعاونی و جواب مثبت مطالعه امکان سنجی و پرداخت حق عضویت مراحل قانونی تشکیل تعاونی انجام میشود.

بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد تعاون

من وقتی در وضع کشور خودمان نگاه می کنم، می بینم یکی از چیزهایی که می تواند جلوی این بی عدالتی را به شکل منطقی و اصولی سد کند، همین کار تعاونی است. تعاون در کشور ما می تواند سرانگشت گره گشایی باشد. به نظر من، یکی از راه حلها و اساسی ترین و منطقی ترین و بنیادی ترین کارهایی که می تواند در این کشور برای استقرار عدالت انجام بگیرد، »تعاون« است. همین تعاون می تواند کشور را - بخصوص امروز - از لحاظ اقتصادی هم نجات بدهد. من با مسئولان کشور، ... بارها این را تکرار کرده ام و گفته ام که نقطه ی بن بست شکنمان، عبارت است از ایجاد اشتغال، آن هم از منابع نو؛ و »تعاون« می تواند یک بازوی قوی در این راه باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید