بخشی از مقاله

چکیده :

پژوهش حاضر به بررسی چگونگی تعدیل رفتارهای پارانویید کارکنان با حضور عدالت سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با هدف ارتقاء سطح عدالت سازمانی در سازمان می پردازد.

این تحقیق از نظر هدف. کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی پیمایشی و از شاخه میدانی می باشد.

در این پژوهش از روش های آماری توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است و جهت تحلیل دقیق تر داده ها و رسیدن به نتایج علمی تر از روش تحلیل عاملی استفاده خواهد شد.

بر این اساس کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به عنوان جامعه آماری پژوهش انتخاب گردید که تعداد آنها 345 نفر می باشد. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 198 نفر به عنوان حجم نمونه معیین گردید ولی تعداد 210 پرسشنامه میان افراد نمونه توزیع گردید و تعداد 200 پرسشنامه جمع آوری شد که پس از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نتایجی که حاصل گردید حاکی از آن است که رفتارهای پارانویید کارکنان با حضور عدالت سازمانی تعدیل میشود.

.1 مقدمه

سازمان های دارای ساختار برروکراتیک به بی علاقه گی کارکنان پایین بودن روحیه، جا به جایی هدف و ایجاد موانع ارتباطی بین کارکنان و مدیران کمک می کنند در نتیجه چنین ساختار هایی باعث کاسته شدن سطح اعتماد و مشارکت کارکنان در سازمان می شوند

هر سازمانی برای پویایی و بقای خود نیازمند تدوین و به کارگیری استانداردهای اخلاق حرفه ای است

که بر اساس آن مدیران، کارکنان و سایر عوامل انسانی با پایبندی بدان، ارزش های مشترک حرفه ای را پدید می آورند تا ذینفعان سازمان از آن بهره مند شوند.

اخلاق حرفه ای شاخه ای از دانش اخلاق است که با مطالعه روابط شغلی و تبیین مسئولیت های اخلاقی در صورت صحت اجرا متضمن اتخاذ تصمیمات استراتژیک و تامین کننده منافع تمامی ذینفعان سازمان است.

با نگاهی به جامعه جهانی شاهد آن هستیم که پزشکان، وکلای دادگستری، مهندسان، حسابرسان، روسای جمهور و نمایندگان پارلمان ها برای پذیرفتن مسئولیت به ادای سوگند می پردازند تا با پایبندی به اخلاق و ارزش های مورد پذیرش برای صیانت از حقوق تبیین شده اهتمام ورزند.

هر سازمانی که به دنبال کسب موفقیت و نیل به مقاصد اساسی یا همان آرمان های پیش روی خود به عنوان برنامه آینده سازمان است مجهز شدن به اصول اخلاق حرفه ای از ضروریات کاری اش محسوب می شود. ضرورتی که مشترک اعتقادی و بین ادیانی است و از مطالبات روشن و صریح جوامع انسانی به شمار می رود.

جامعه ما نیازمند آن است تا ویژگیهای اخلاق حرفهای مانند دلبستگی به کار، روحیه مشارکت و اعتماد، ایجاد تعامل با یکدیگر و... تعریف، و برای تحقق آن فرهنگسازی شود. امروزه بسیاری از کشورها در جهان صنعتی به این بلوغ رسیدهاند که بیاعتنایی به مسائل اخلاقی و فرار از مسئولیتها و تعهدات اجتماعی، به از بین رفتن بنگاه میانجامد. به همین دلیل، بسیاری از شرکتهای موفق برای تدوین استراتژی اخلاقی احساس نیاز کرده، و به این باور رسیدهاند که باید در سازمان یک فرهنگ مبتنی بر اخلاق رسوخ کند، از اینرو، کوشیدهاند به تحقیقات درباره اخلاق حرفهای جایگاه ویژهای بدهند؛ وقتی از حوزه فردی و شخصی به حوزه کسب و کار گام مینهیم، اخلاق کار و یا اخلاق شغلی به میان میآید.

در شرایط کنونی رعایت نشدن برخی معیارهای اخلاقی، نگرانیهای زیادی را در بخشهای دولتی و غیردولتی به وجود آورده است.

سقوط معیارهای رفتاری در بخش دولتی، پژوهشگران را واداشته تا در جستجوی مبناهای نظری در این رابطه بوده تا بتوانند مسیر مناسب اجرایی آن را فراهم سازند. لذا یکی از عمده ترین دغدغه های مدیران کارآمد در سطوح مختلف، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفه ها است تا آنها با حس مسئولیت و تعهد کامل به مسایل در جامعه و حرفه خود به کار بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند.اخلاقیات در سازمان به عنوان سیستمی از ارزش ها و بایدها و نبایدها تعریف می شود که بر اساس آن نیک و بدهای سازمان مشخص و عمل بد از خوب متمایز می شود.

به طور کلی انسان ها در بعد فردی و شخصیتی دارای ویژگی های خاص اخلاقی هستند که پندار، گفتار و رفتار آنها را شکل می دهد.

مدیران سازمان ها در جهت پویایی و بالندگی سازمان های تحت مدیریت خویش، دو دسته رفتار را همیشه مورد توجه قرار داده اند:

-1 رفتارهای مولد که شامل عملکرد شغلی - عملکرد وظیفه - و عملکرد مدنی سازمانی می باشد از قبیل انجام موفقیت آمیز وظایف شغلی و کمک به همکاران، و...

-2 رفتارهای ضد تولید شامل پرخاشگری، خرابکاری و رفتارهای کناره گیرانه بعضی از پژوهشگران - مثل، رتوندو و ساکت، 2002؛ ویس و سواران و اونش. - 2002 این رفتارها را به عنوان عملکرد مورد بررسی قرار داده و سه حیطه گسترده را برای عملکرد پیشنهاد کرده اند: عملکرد وظیفه، رفتارهای مدنی سازمانی و رفتارهای ضد تولید 

بعضی دیگر از پژوهشگران مثل بورمن - 1991 - و بریف و موتوویدلو - 1986 - پیشنهاد کردند که در ارزیابی عملکرد کارکنان علاوه بر ارزشیابی عملکرد وظیفه، سایر ملاک ها مثل رفتارهای مدنی سازمانی - رفتارهای فراتر از نقش - و رفتارهای ضد تولید کارکنان - رفتارهای ضد اجتماعی - مورد توجه قرار گیرد

به دلیل اهمیت و جایگاه این رفتارها در اثر بخشی سازمانی، تبیین و بررسی علل این رفتارها در کانون توجه متخصصین و پژوهشگران روانشناسی صنعتی و سازمانی قرار گرفته است.

رفتارهای ضد تولید - CWB - به رفتارهایی اشاره دارد که تعمداً و از روی میل به سازمان و افراد در محیط کار چون همکاران، سرپرستان و مشتریان ضربه و آسیب وارد می کند. رفتارهای ضد تولید شامل: پرخاشگری، رفتارهای خصمانه و زشت نسبت به همکاران، تخریب تجهیزات سازمان، انجام هدفمند کار به صورت نادرست، سرقت و تلاش برای بازداری دیگران از کار می باشد 

اسپکتور و همکاران - 2007 - رفتارهای ضد تولید را بر اساس اهدافشان به دو دسته تقسیم نموده اند، نسبت به افراد - CWBP - و نسبت به سازمان - . - CWBO

با توجه به مواردی که رفت،هدف محقق در پژوهش حاضر بر آن است که بداند تعدیل رفتارهای پارانویید کارکنان با
حضور عدالت سازمانی چگونه امکان پذیر است؟

روش شناسی تحقیق :

انتخاب روش تحقیق بستگی به هدف ها و ماهیت موضوع تحقیق و امکانات اجرایی آن دارد. به سخنی دیگر هدف از انتخاب و روش تحقیق آن است که محقق مشخص سازد، چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هر چه دقیق تر، آسان تر و سریع تر و ارزان تر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ هایی برای پرسش یا پرسش های تحقیق مورد نظر کمک کند

با توجه به موارد فوق، روش انتخابی و بکارگرفته شده در این تحقیق روش توصیفی پیمایشی می باشد، توصیفی از این لحاظ که هدف این پژوهش توصیف عینی، واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت است. به عبارت دیگر در این پژوهش سعی شده است تا آنچه که هست را بدون هیچ گونه دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش شود و نتایج عینی از موقعیت بدست آید، پیمایش از این جهت که هرگاه مطالعه ای اقدام به گردآوری اطلاعات در ارتباط با نحوه تفکر و نگرش جامعه آماری بنماید و از پرسش شونده درباره خودش سوال شود به چنین تحقیقی، تحقیق پیمایشی گویند.

-    ابزارگردآوری اطلاعات در پژوهش:

جهت گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر از روش میدانی استفاده می شود و جهت تکمیل بخش نظری و تهیه مدل مفهومی و همینطور تهیه شاخص، از اطلاعات و تحقیقات و تجربیات گذشته و صاحب نظران این حوزه استفاده شده و برای اجرای تحقیق از روش میدانی - بکارگیری پرسشنامه - استفاده می شود.

ابزار گردآوری اطلاعات میدانی پرسشنامه می باشد و علت استفاده از آن، این است که امکان تبدیل کمیت بسیاری از داده ها و سپس تحلیل همبستگی های گوناگون میان آنها را فراهم می کند. پرسشنامه شامل سوال ها - عبارتها - است که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ های لازم را ارائه می دهد که این پاسخها. داده های مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می دهند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید