بخشی از مقاله

چکیده

هدف از مطالعه حاضر تعیین مؤلفههای بازدارنده عملکرد شغلی کارشناسان ترویج میباشد. این تحقیق از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کارشناسان ترویج استان همدان تشکیل دادهاند. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات پانل متخصصان بدست آمد.

جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و استنباطی نظیر میانگین، انحراف معیار، ضریب تغییرات، تحلیل عاملی استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل عاملی متغیرهای بازدارنده عملکرد شغلی کارشناسان نشان داد که این متغیرها را می توان در چهار عامل تحت عناوین : موانع سازمانی مدیریتی ، موانع عدم آگاهی از وظایف شغلی، موانع فردی- حرفه ای ، موانع تسهیلاتی نامگذاری و دسته بندی کرد.

مقدمه
تجارب بدست آمده نشان می دهد که پشتوانه و محرک عمران روستایی ، توسعه کشاورزی است . زیرا کشاورزی در روستاها منبع اشتغال و منشأ تولید و درآمد است و ترویج کشاورزی از طریق افزایش دانش ، تغییر نگرش و بهبود مهارتهای کاربردی بهره برداران نقش مهمی در توسعه کشاورزی ایفا می نماید .

ترویج و آموزش کشاورزی با بهره گیری از رهیافت های مختلف در زمینه تعیین نیازهای آموزشی، جلب مشارکت مردمی و ارزیابی بازخورد فعالیت های مذکور نقش مهمی درجهت ارتقاء دانش و مهارت کاربردی نیروی انسانی در بخش کشاورزی دارد .

امروزه بخش ترویج در سازمان جهاد کشاورزی رسالتی عظیم در راه تحقق اهداف ترویجی و توسعه کشاورزی دارد، سازمان های ترویج می بایستی از نظر اداری نظامی از بالا به پایین را رعایت کنند ولی از لحاظ فنی و روش کار باید نظامی پایین به بالا را رعایت کنند فقط در این صورت می توانند ادامه حیات داده و اعتبار و احترام واقعی خود را در بین جامعه کشاورزی حفظ نمایند 

فرهنگ انگلیسی آکسفورد عملکرد را به عنوان اجرا، به کار بستن، انجام دادن هر چیز منظم یا تعهد شده تعریف می کند و مهمترین منبعی که یک نظام ترویجی در اختیار دارد، کارکنان آن می باشند پس مدیران باید اطمینان یابند که کیفیت این منبع تا سرحد ممکن - بدون تورم نیروی انسانی - پیشرفت می کند و به تعهد خود عمل می کند

البته برای آنکه سازمان ترویج بتواند به وظایف و رسالت های خود عمل کند نیازمند کارکنانی با ویژگی هایی از قبیل ابتکار در عمل، روابط انسانی خوب، داشتن تعهد اخلاقی و انسانی و علاقه داشتن به کار و توسعه خدمات و تلاش پیگیر است تا بتواند وظایف مختلف یک کارشناس ترویج از قبیل: نظارت و ارزشیابی برنامه های ترویجی، تشویق و ترغیب بهره برداران در پیروی از اصول جدید کشاورزی، تهیه و تدارک وسایل تعلیماتی، بازدید مستمر از روستاهای حوزه شهرستان و ...را به خوبی انجام دهد. و البته سازمان ترویج برای اینکه به اهداف خود برسد نیازمند این است تا سیاست ها و برنامه های درست و کاربردی، جهت نیل به این اهداف را در دسترس داشته باشد.

برای بالا بردن عملکرد و کارایی کارشناسان ترویج شناخت عوامل بازدارنده عملکرد شغلی آنها از طریق یک تحقیق علمی ضروری می نماید، چرا که با استفاده از اطلاعات به دست آمده می توان از اتلاف انرژی و استعداد منابع انسانی شاغل در این بخش جلوگیری کرده و به بهسازی این نیروها اقدم کرد.

عملکرد ضعیف کارکنان

چگونگی مقابله با عملکرد ضعیف کارکنان یکی از مشکلات اساسی سازمان های امروزی است. تأخیر ورود، ترک کار، اتلاف منابع و فقدان کوشش، ضعف های مدیریتی، سیاست گزاری های نادرست سالانه مبالغ هنگفتی زیان به سازمان ها وارد می آورند و علاوه برآن عملکرد ضعیف اثرات منفی بارزی بر رهبری و کارکنان سازمان نیز بر جای می گذارد

برای موفقیت و کارایی سازمان ترویج کشاورزی و نیز مروجان خط مقدم وجود کارشناسانی قوی و با احساس مسئولیت، برنامه های مشخص کاری و سیاست گزاری های صحیح و هماهنگ با هدف توسعه کشاورزی کشور یک امر حیاتی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید