بخشی از مقاله

چکیده
پژوهش حاضر به منظور تعیین نقش پیش بینی کنندگی باورهای ماکیاولیستی برای معنای زندگی انجام شده است. طرح این پژوهش، توصیفی می باشد. نمونه مورد بررسی شامل 100 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان - خوراسگان - می باشد که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. از هر کدام از ورودی های 91، 92، 93، 94 تعداد 25 دانشجو بصورت تصادفی انتخاب گردیدند.

در این مطالعه از پرسشنامه بررسی وجود روحیه ماکیاولیسم در افراد کیدی ماخ - 1970 - و معنای زندگی استگر - 2006 - استفاده گردید. داده ها بااستفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل بیانگر آن است که باورهای ماکیاولیستی قدرت پیش بینی کنندگی منفی معنای زندگی را دارند . - p<0/01 - بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که باور های ماکیاولیستی قدرت پیش بینی کنندگی منفی معنای زندگی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان - خوراسگان - را دارند.

.1 مقدمه

پرسش از "معنای زندگی"1 یکی از مهمترین مسائلی است که در طول تاریخ همواره مطرح شده است، اما طرح و نحوه پاسخگویی به آن دردوران جدید به صورت خیلی جدیتر مورد توجه قرار گرفته است

از آن جایی که زیر بنای هر جامعه در گرو سلامت افراد آن جامعه در تمام زمینه های زیستی، اجتماعی و اخلاقی است و یکی از مهمترین دغدغه های کارشناسان متولی آموزش، پرورش افرادی با رفتارهای اجتماعی مطلوب می باشد و تعلیم وتربیت امریست پیوسته، مستمر و همه جانبه، تاثیر فاکتورهایی چون باورهای ماکیاولیسم بر معنای زندگی ونتیجتا ًدر تعلیم و تربیت امری است اجتناب ناپذیرو با توجه به اهمیت شناسایی متغیر های مسئول در نگرش دانشجویان به معنای زندگی، هدف این تحقیق آن است که گامی هر چند کوچک در این زمینه برداشته و رابطه باور های ماکیاولیستی، را با معنای زندگی بررسی کند.

-2 بیان مساله

از نقطه نظر تاریخی زندگی معنادار یکی از بحث برانگیزترین مفاهیم در فلسفه و روان شناسی بوده است. تلاش برای درک ماهیت آن، در طی قرنها تداوم داشته است و فلاسفه، روانشناسان و روانپزشکان بزرگی نظیر، یالوم1، مای2، فرانکل3، سارتر4، کامو5، نیچه6 و کیرکیگارد7 به بحث و تفکر درباره آن پرداخته اند. اما علیرغم تلاشهای همه جانبه هنوز سؤالات بدون جواب زیادی درباره ماهیت آن وجود دارد. مثلاً معنای »معنادر زندگی« چیست؟ یا »معنا دارای چگونه ماهیتی است؟

معناداری زندگی در فرهنگ اسلامی نیز مسئله بسیار مهمی است و بحث پیرامون معنای زندگی از مسائلی است که در فلسفه اخلاق به طور جدی مطرح است و جزو مهمترین مسائل فلسفی به شمار میرود. هر چند هنوز هم معنای زندگی هم از حیث چیستی و ماهیت و هم به لحاظ لوازم و ملزومات آن از مهمترین مسائل فلسفی است ولی با وجود ابهامات و پرسشها در اطراف این بحث، فیلسوفان اخلاق همواره به این موضوع توجه وافری داشته اند. فیلسوفان اخلاق، فلاسفه و روانشناسان زیادی تلاش کرده اند تا به این پرسش های اساسی پاسخ دهند

از طرفی دیگر پژوهش ها نشان داده است که افراد ماکیاولیست، ویژگیهای شخصیتی از قبیل بدگمانی، سوء ظن، بی اعتنایی به اصول اخلاقی و سردی عاطفه در ارتباط با دیگران از خود نشان می دهند و بسیار علاقمندند در ارتباطات اجتماعی خود، از راهبردهایی سود جویند که آنان را قادر سازد بر ذهن دیگران تسلط یافته و بدین طریق وصول به اهداف خود را تسهیل بخشند

بررسی ارتباط بین وجود معنا در زندگی با سازه های دیگر روانشناسی مثبت مثلاً امید و تأثیر تعاملی آنها برای برخوردار بودن از یک زندگی شاد و سعادتمند و سلامت روانی در سال های اخیر به شدت مورد توجه پژوهشگران و صاحبنظران قرار گرفته است - نصیری و جوکار، . - 1387 در این پژوهش قصد داریم به ارتباط بین تفکرات ماکیاولی و معنای زندگی بپردازیم و تاثیرات این باور ها را بر مفهوم معنای زندگی بررسی نماییم .

-3 هدف کلی

تعیین نقش پیش بینی کنندگی باورهای ماکیاولیستی برای معنای زندگی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان - خوراسگان -

-4 فرضیه

معنای زندگی از طریق باورهای ماکیاولیستی در دانشجویان دانشگاه اسلامی اصفهان - خوراسگان - به طورمعناداری پیش بینی می شود.

-5تعریف مفاهیم پژوهش

1-5 -باورهای ماکیاولیستی

تعریف نظری: عبارت است از تفکرات و اعتقاداتی که رسیدن به هدف را از هر طریقی مجاز می شمارد. - فرهنگی، - 1384 تعریف عملیاتی: منظور از باورهای ماکیاولیسم دراین پژوهش نمره ای است که آزمودنیکه مشخصاً از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان - خوراسگان - می باشدازپرسشنامه" بررسی وجود روحیه ماکیاولیسم کیدی ماخ" بدست می آورد.

-2-5 معنای زندگی

تعریف نظری: یکی از معروف ترین تعاریف معنای زندگی، توسط فرانکل - 1984 - ارائه شده است. وی معتقد است هنگامی که انسان به فعالیت های مورد علاقه اش می پردازد، با دیگران ملاقات می کند، به تماشای آثارهنری، ادبی می پردازد و یا به دامان طبیعت پناه می برد، وجود معنا را در خود احساس می کند. همچنین هنگامی که احساس می کند که وجود و هستی اش به یک منبع لایزال پیوند خورده است و خود را متکی به چارچوب ها و تکیه گاههای گسترده و قابل اتکایی مانند مذهب و فلسفه هایی که برای زندگی کردن انتخاب کرده است، می بیند؛ معنا را درمی یابد و آن را احساس می کند.

تعریف عملیاتی: منظور ازمعنای زندگی در این پژوهش نمره ای است که آزمودنی که مشخصاً از دانشجویان دانشگاه آزاد اصفهان - خوراسگان - می باشد از "پرسشنامه معنای زندگی استگر"1 بدست میآورد.

-6 باورهای ماکیاولیسم

همانطور که می دانیم باورهای افراد در مورد دیگران در تعاملات اجتماعی اهمیت ویژه ای دارد. در برخورد با مردم به سرعت عقاید شکل می گیرد و راجع به آنها قضاوت می شود و این فرآیندی است که به افراد در شکل گیری و بروز رفتارها نسبت به دیگران کمک می کند. در سطوح گسترده تر، مردم نه تنها در نگرش خود نسبت به گروه های دیگر متفاوت هستند، بلکه به طور کلی در نوع باورهای خود نسبت به طبیعت و فطرت انسان نیز متفاوت و متغیر می باشند. به طور کلی گاهی بعضی از افراد نسبت به حالات و موقعیتهای شخصی و فردی بی اعتماد هستند، در حالی که برخی دیگر به ماهیت انسان اعتقاد زیادی دارند و بینش آنها نسبت به دیگران ذاتا مثبت بوده و با آنها با مهربانی، صداقت و با احترام رفتار می کنند. این تغییرات و رفتار ها در نوع نگرش ها، تحت عنوان باورهای ماکیاولیستی شرح داده می شوند 

به طور کلی ماکیاولیسم - ماکیاول گرایی - مجموعه رفتارهایی است که از طریق آنها افراد سعی می کنند تا به هر قیمتی، فراتر از آنچه استحقاق دارند، از دیگران و شرایط به دست آورند. یک فرد با تمایلات ماکیاولیستی، به قیمت فریب، دستکاری و اغفال دیگران به سادگی ممکن است حقوق دیگران را پایمال کند. چنین فردی از شیوه های مختلف فریب، اقناع سازی و حتی پرخاشگری برای دستیابی به منافع شخصی اش استفاده می کند. ماکیاولیسم اغلب در تضاد با اصول اخلاقی انسان دوستانه قرار دارد. با این حال به این دلیل که به لحاظ ایدئولوژیک، اصول اخلاقی نفع گرایانه و شخصی را پوشش می دهد، در متون علمی و آکادمیکی به عنوان یک ایدئولوژی اخلاقی معرفی می شود

البته بسیاری از ویژگی هایی که به اصطلاح ماکیاولیست ربط داده شده اند از بیانات صریح ماکیاولیسم نیست فقط تلویحا از نوشته های سیاسی او برداشت می شود. ماکیاولی معتقد است "زمامدار اگر بخواهد باقی بماند و موفق باشد نباید از شرارت و اعمال خشونت آمیز بترسد". وی اساس اخلاقیات را واژگون کرد. جمله مشهور و مصطلح »هدف وسیله را توجیه می کند« شاید کامل ترین و موجزترین تعریف ماکیاولیسم باشد. به طور کلی می توان موارد زیر را به عنوان احکام ماکیاولی دسته بندی و فرموله کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید